Bertolt Brecht (1898 – 1956) Dobrý básník, špatný politik (?) Brecht koláž l Brecht mladý lV roce 1933 odchod do exilu. Praha, Vídeň, Curych, Paříž, Dánsko, Švédsko, Finsko, Moskva, USA. Celkem 16 let. lV USA snaha uchytit se jako scénárista – neúspěšná. l Brecht střední Zemřel 14. srpna 1956 v Berlíně l lV roce 1949 návrat do vlasti – NDR, ale s dvojím pasem. l Brecht starý Berliner Ensemble lDostává Brecht v roce 1949 po svém návratu z emigrace jako „dar“ od vlády NDR l lStudio s téměř neomezenými možnostmni experimentu Brecht obrýlený Berliner Ensemble 2 lBrecht uvádí své hry a německou klasiku lStudio, dokumentační centrum, výkladní skříň kultury NDR. lAle také škola s množstvím asistentů režie (Strehler, Swinarski, Frisch aj.) l Zkouška matky kuráže Nejvýznamnější hry lBaal lŽebrácká opera lStrach a bída třetí říše lMatka Kuráž a její děti lDobrý člověk ze S' čchuanu lKavkazský křídový kruh lŽivot Galileiho Žebrácká opera (1928) lVariace na klasickou parodickou operu Johna Gaye lNerozlučně spjata s hudbou Kurta Weilla – hit století Mackie Messer l l l Žebrácká opera 1928 lKritika obdivu ke zločinu – zločinec jako mediální star lLupič Mackeath (hlavní postava hry) je de facto hrdina a je mu také na konci pod šibenicí udělena milost lNapětí mezi vysokým a nízkým („stylová“ svatba Mackieho a Pollly lBezpráví malé nepronásledujte – bandity velké hoňte do úpadu… l Matka Kuráž a její děti (1939) lPříběh z třicetileté války lMarkytánka Anna Fierlingová kořistí z války, ve které přichází postupně o všechny děti lMateřská tragédie nebo groteska o sobectví? Weigelová jako matka kuráž Epické divadlo není Brechtův vynález! lBrecht čerpá z mnoha klasiků lEpické divadlo Paula Claudela lEpické divadlo – objektivita, dokumentárnost, snaha o zachycení celospolečenských jevů l20. léta – koordinace Brecht – Piscator. Piscator dělá na jevišti mnohé z toho, s čím Brecht posléze počítá ve svých hrách (titulky, nápisy, projekce, montáže atd.) Dramatické X epické divadlo 1 lJedná lnabízí divákovi pocit l lZážitek lSugesce l lČlověk je pokládán za něco známého l l lVypráví lvynucuje na divákovi rozhodnutí lObraz světa lArgument l lČlověk je předmětem zkoumání Dramatické X epické divadlo 2 lČlověk je změnitelný a mění se lČeká se, jak to dopadne lNarůstání lSpotřebuje jeho aktivitu lcit lČlověk je změnitelný a mění se lČeká se, jak to proběhne lMontáž lProbouzí jeho aktivitu l lrozum V- efekt lZcizovací efekt (Verfremdungseffekt) lVychází ze Šklovského pojmu ozvláštnění – základ veškerého umění l„Hrejte tragické scény jako komické.“ lDůraz na proces, nikoli na výsledek. lEfekt protipohledu – jeho „vedlejší scény“ l Brechtův vztah k herectví lDůraz na věcnost, nepatetičnost, přesnost. Výrazné oddělování herectví a zpěvu. lDůraz na sociální charakterizaci postav. Gestus. lInspirace kabaretním herectvím – střih, zkratka, přímý kontakt s divákem. l Brechtův hrob