•Italská renesance Ø •Commedia erudita (učenecká komedie): –psaná dramata – např.: –Giordano Bruno (1548–1600): Svíčkař –Niccolo Machiavelli (1469–1527): Mandragora – •Commedia dell’arte (umělecká komedie): –typy postav (Harlekýn, Dottore, Colombina aj.) –hrálo se na náměstích a ulicích, anonymní autoři, dochována pouze libreta (bodové scénáře), hry se improvizovaly Ø Ø Ø •období: polovina 16. stol. – konec 18. stol. •divadlo provozované profesionálně italskými herci od poloviny 16. do konce 18. stol. • §ZNAKY KOMEDIE DELL‘ARTE: –improvizované divadlo (bez pevného textu) –ustálené typy postav –obličejové masky –hráno převážně na náměstích –živá představení kombinují hudbu, zpěv, tanec, –pantomimu, klauniády, lazzi • §ZDROJE KOMEDIE DELL‘ARTE: • 1) lidové starořímské divadlo • - nezaniklo díky středověkým kejklířům a lokálním tradicím: • - antický mimus • - atellánská fraška • 2) la piazza (náměstí, tržiště) • 3) karneval (viz M. M. Bachtin: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance) • 4) fraška • •šarlatán se dvojicí •hudebníků •vychvaluje své •zázračné léky •na primitivním jevišti • šarlatán s herci •zábavy pořádané šarlatány •na nám. sv. Marka: •celkem 3 skupiny, •ta přední předvádí hady •a prodává elixíry proti •hadímu uštknutí •(rytina z r. 1 601) šarlatáni - nám •šarlatán nechává hrát 3 herci frašku, jejíž součástí je •vychválení jeho zboží (první polovina 17. stol.) šarlatán - výstup •nám. sv. Marka v době karnevalu • karneval - nám •v době karnevalu se bavilo celé město karneval - celé město se baví §VZNIK PROFESIONÁLNÍ KOMEDIE DELL‘ARTE: –venkov – 1. pol. 16. stol. (raná fáze) –vznik prvních hereckých skupin (profesionální komikové) –paralelní existence 2 druhů divadla: profesionální komikové a amatérští herci –1. pol. 17. stol. – komedie dell‘arte se stala středem divadla i společenského života –2. pol. 17. stol. – střediskem komedie dell‘arte se stává Paříž §TYPY / MASKY (maschere): –3 základní skupiny typů – - staří (vecchi) – - sluhové (zanni) – - milovníci (innamorati) – ...a nezdvojené typy •1) STAŘÍ •Pantalon (it. Pantalone) pantalone 02 pantalone 06 pantalone - výřez •Dottore dottore - výřez dottore 02 (notaio) dottore 03 (medico) dottore notaio dottore medico •2) SLUHOVÉ •Harlekýn (it. Arlecchino) arlekino 01 arlekino 02 arlekino 04 arlekino 05 arlekino 08 (typický postoj) •Brighella brighella - výřez brighella 02 brighella 03 •3) MILOVNÍCI colombina - výřez Flaminia komplet Ragonda komplet Isabella Andreini Mimo skupiny: Capitano capitano - výřez capitano 01 capitano 02 capitano komplet 2 capitano komplet • §SCÉNÁŘ: –stručný záznam jevištního děje –argument (stručný obsah komedie) –prolog –lazzi (sing. lazza) – mluvené i hrané –řeč –mezihra (intermezzo) §HUDBA §SCÉNOGRAFIE: –kostýmy –obličejové polomasky maska - arlekino maska - brighella maska - capitaine maska - dottore maska - pantalon maska - polichinelle Arlekino Brighella Capitano Dottore Pantalone Pulcinella §HERECTVÍ: –rodinná profese –každý herec hrával celý život jeden typ –soubory složeny z 10 – 12 členů –principál (il capo) –nejslavnější soubory: Alberto Naselli, Gelosi, –Francesko Adreini, Issabela § SOUČASNOST: - karneval v Benátkách současné masky 01 současné masky 08 současné masky 09 současné masky 06 •LITERATURA: • •Frejka, Jiří: • Smích a divadelní maska – úvodní poznámky o vzniku typů dnešní komedie dell’arte (1942) •Kratochvíl, Karel: • Komedie dell’arte doma i za hranicemi: fakta, poznámky, podněty (1973) •Kratochvíl, Karel: • Ze světa komedie dell’arte (1987, 2. rozšířené vydání)