Erika Fischer-Lichte Znakový Jazyk divadla (K problému generování divadelního významu) Co je divadelní sémiotika? Zatímco se divadelní věda etablovala jako sa1nostatná univerzitní disciplína teprve v našetn století1 , může se divadelní sémiotika při pohledu zpět vykázat již dlouhou historií. Její počátky coby teoretické disciplíny sahají přinejmenším zpět do 18. století,..MYJ). Diderot,_E. G. Lessing a ji!J.LllsYJg:n.ci_Q.QkI)'!Ldlia.dll:dě_ko privileggya11ý-přodm©t-sémiotic..l&�. ret1exe. D. Diderot (Dopiso hluchých a němých - 1751, ·pozná,nka ke spisku nazvaném Garrick aneb angličtí herci 1770, Paradox o herci - 1769-78) a E. G. Lessing (Herec. Dílo, v ně1nž se rozvíjejízáklady celé-tělesnévýniluvnosti - zachovaný fragment, Láokóon - 1766, Hamburská dramaturgie - 1767-69) se věnovali především problému, jak se v divadle k sobě .navz{yetn choyají 1nluvní a gestické znaky. Pokoušeli 'seurčJi,".}ak}mi druhy znaků se dají nejpřiměřeněji vyJ\dřit určité předměty, a došli převážně k závěru, že gesto se zvl'\štním způsobem hodí k výrazu nálad, pocitů a vášní. G. Qh. Lichtenberg (O fyziognomii. K podpoře lidumilnosti a poznání člověka - 1778, Dopisy z Anglie - 1775, Návrh Orbis pictus pro ně1necké dra1natiky, spisovatele románů a 'herce - 1780) vytyčil odpovídající program vývoje "celé � _;úektjj aneb poznání přirozených znaků hnutí mysli". Jejím předmětem by měla byt ona "nevědomá mluva těla, která hovoří všemi stupni vňšní. Rozumět se jí člověk učí ÓbeCllě ve velké úplnosti před svým pětadvacátým rokem. Mluvit jí ho učí příroda," Vycházeje z toho rozlišuje_tři tří[ly_J]]@.ick:ogestických znakůjako divadelních znaků: I) Znaky, jež slouZí jako výraz pocitů a vášní a které jsou vlastní celému lidskému druhu; 2) znaky, které odkazují na společenský stav osoby a na člověka jako člena určité společnosti, stejně jako na jeho pozici v této společnosti; 3) znaky, které vyjadřují specifický charakter osoby jako individuálního subjektu. Johan_n.,J_akob Engel (ve svých Idejích k mimice - l785 - 86) konečně formuluje zákon analogie mezi duševním a tělesným 18 děním avypracovává obsáhlou typologiigestických znaků,jimiž mohou být přiměřeně a úplně vyjádřeny všechny jen myslitelné stavy lidské duše. Divadlo se těmto filozofům a teoretikůmjevilojako místo, na němž se může exemplárně zkoumat, jak se ustaluje a zprostředkovává význam. I když dnešní divadelní sémiotika má_o _své př�dchůdce víceméně jen historický-zájem\-souhlasí s jejich definicí oboru: divadelní sémiotikachápe a_zkQu.má divadlo� -slé...T\LPrn<:lukoy:\llJ�ýznal!llh Tím se jistým způsobem vzpírá způsobu, jímž divadelní věda během tohoto století sama sebe definovala.' Divadelní věda se nejdříve chápala jako historická disciplína. Zkoumala dějiny divadelních druhů, dramatu, inscenace, herectví (a teorií herectví), kostýmu, divadelní stavby, jevištníhd výtVarnictví, osvětlení a jevištní techniky, publika, divadelní kritiky, divadelní cenzury a pěstovala biografii jednotlivých herců, režisérů a scénografů. Na tomto poli dosáhla divadelní věda do sedmdesátých let největších výkonů a shromáždila enormní množství materiálu. Právetn se však řadě těchto výzkumů předhazovala námitka pozitivismu, poněvadž ve většině případů byl sotva sledován nějaký výzkumný cíl, ale pauz" prezentován a rozšiřován sebraný materiál. Přesto _tím byl tl111ožněn další výzkum posledních padesáti let i vznik nových �řístupů. Tak se např. uskutečnily sociálněhistoricky založené výzkumy jednotlivých epoch i divadelních druhů; v rámci recepčně estetického přístupu byly podniknuty pokusy systematicky pěstovat dějiny inscenace a mnohé další. Zároveň se přebíraly a plodně uplatňovaly i přístupy jiných historických disciplín, např. dějin mentality, jak je vyvinula skupina Annales, nebo koncept civilizačních procesů Norberta Eliase4• Na druhé straně byla divadelní věda od počátku chápána jako věda o umění, jejíž úkol spočívá v analýze a interpretaci uměleckého díla - v našem případě tedy představenL Jako vě-- ----·-- -·- · --- -- -----·· -.-·----· -------��---,-,,._.,,,--..