Organizování Smyslem je vymezit a hospodárně zajistit plánované a jiné nezbytné činnosti při plnění cílů organizace …. předchází plánování 1) zjistit, jaké činnosti (organizační místa, procesy) vedou k cílům 2) tyto činnosti formalizovat (organizační struktury) Následuje personální management Je potřeba zajistit jejich funkčnost (koordinace, ovlivňování, kontrola) Cíle organizování (E. Dale) - cíle (Objectives) - specializace (Specialization) - koordinace (Coordination) - pravomoc (Authority) - zodpovědnost (Responsibility) Práce se sociálními sítěmi Členění organizačních struktur ● ● ● ● časové trvání: trvalé a dočasné sdružování činností: funkcionální a výrobkové formalizace: formální a neformální uplatňování rozhodovacích pravomocí: - liniové, štábní, kombinované, komisionální delegace pravomoci a zodpovědnosti: centralizované a decentralizované z hlediska členitosti: ploché a špičaté Organizační struktury Formální X Neformální Procesní : v podniku útvary, které jsou specializovány na určité procesy/činnosti (např. výroba, marketing => výrobní ředitel, marketingový ředitel apod.); vyplývá z toho, že určitá organizační jednotka (např. výrobní dílna zabývající se výrobou některé části produktového portfolia) může mít i několik nadřízených útvarů specializovaných na tyto činnosti Útvarová organizační struktura bere jako základní způsob členění výrobu jednotlivých produktů, každá taková jednotka má své vlastní funkční jednotky (výroba, marketing atd.), které nesdílí s ostatními Špičaté a ploché Procesní a Útvarové Ř E D IT E L M A R K E T IN G OPERA V Ý R O BA ČINOHRA F IN A N C E BALET PE R S O N Á LNÍ SLUŽBY Ř E D IT E L O P E R A P e r s o n á ln í v ý ro b a Ú č e tn í Č IN O H R A P e r s o n á ln í v ý ro b a Ú č e tn í B A L E T P e r s o n á ln í v ý ro b a Ú č e tn í S lu Ž B Y M a r k e t in g v ý ro b a M a r k e t in g Ú č e tn í LINIOVÉ Ř E D IT E L VÝZKU M A VÝVO J VÝRO BA F IN A N C E M A R K E T IN G ŠTÁBNÍ A LINIOVĚ ŠTÁBNÍ PRÁVNÍ ODDĚLENÍ SEKRETARIÁT Ř E D IT E L VÝR O BA VÝZKUM A VÝVO J F IN A N C E M A R K E T IN G Projektové a maticové struktury ŘEDITEL MARKETING VÝROBA PERSONÁLNÍ Představení 1 Představení 2 Festival Kritéria pro výběr struktury - velikost firmy, počet zaměstnanců, kvalifikace zaměstnanců, trvalost zakázek, význam zákazníků, složitost výroby, dostupnost dodavatelských a odběratelských trhů, rozvojová fáze organizace, vliv okolí (sociální, ekonomické, technologické a kulturní prostředí) - v rámci tvorby organizačních struktur by mělo být též vymezeno postavení a kompetence všech řídících orgánů (valná hromada, představenstvo/správní rada, ředitelská rada/, dozorčí rada/auditoři) - výsledky tvorby OS se projeví v organizačních normách (statut/stanovy, organizační řád atd.) Změny organizačních struktur zeštíhlování (lean production, lean management) - úzké = přehledné - větší celky, často propouštění, prodej budov, strojů ● zmenšování (downsizing) - snižování počtu manažerů i dělníků, odprodej budov ● vyčleňování (outsourcing) - odprodej, rušení divizí a dceřiných společností ● reengineering - zásadní přehodnocení a radikální změna podnikatelských procesů s cílem dosáhnout dramatického zlepšení v dosavadních parametrech hospodaření, jako jsou náklady, kvalita, služby, rychlost (x kaizen) ● Sdružování podniků „organizační struktury vyšších řádů“ Konsorcium příležitostné a dočasné spojení několika právně a ekonomicky nezávislých podniků; důvodem takového spojení je například společná účast na velkém tenderu Kartel smluvní spojení podniků, které však zůstávají ekonomicky a právně samostatné, velmi úzce však spolupracují v určité oblasti (např. cenová politika, výzkum a vývoj) Sdružování podniků Koncern fáze procesu spojování podniků (zpravidla podnikajících v příbuzném oboru), které jsou vzájemně provázány vlastnickými vztahy (vzájemné držení akcií), jsou ekonomicky a právně samostatné, avšak podléhají společnému centrálnímu řízení Trust fáze procesu spojování podniků, kdy původní podniky ztrácejí svou hospodářskou a právní samostatnost a jsou řízeny jednotným vedením Sdružování podniků Holding uskupení podniků, mezi nimiž vystupuje centrální subjekt (mateřská společnost), která má v ostatních podnicích (dceřinných společnostech) významné vlastnické podíly (akcie) a tudíž je řídí; jednotlivé podniky jsou právně a ekonomicky nezávislé, avšak podřizují se společné podnikatelské strategii Sdružování podniků Podnikatelské klastry - regionálně propojená skupina firem, škol (příp. dalších organizací) - mohou být z různých oborů, mohou si konkurovat, ale spolupracují např. na vzdělávacích programech, společně komunikují s významnými dodavateli, angažují se v regionálním rozvoji apod. Podnikatelské sítě - jako klastry, předpokládá se větší geografický rozsah (i mezinárodní), často v dodavatelsko-odběratelských vztazích), cílem je společný výzkum a vývoj, distribuce znalostí, často fungují jako partner vládních institucí - existuje přímá souvislost mezi tím, jak spolu firmy spolupracují a celkovou prosperitou regionu (sever/jih Itálie) Franchising - podnikání na základě nákupu licence - franchisor (poskytovatel franchisy) - franchisant (příjemce franchisy) - franchisa - licence - podniky vystupují samostatně, ale musejí podnikat podle daných pravidel (koncepce původního podnikatele franchisora) - McDonald´s, Potrefená husa, Holiday Inn, KFC, Dobrá čajovna Sebe-organizace Eisenhowerův princip Důležité a naléhavé – manažer řeší tyto úkoly sám a neprodleně Důležité a nenaléhavé – manažer tyto úkoly odloží nebo je deleguje na nižší stupně řízení Nedůležité, ale naléhavé – tyto úkoly je možné delegovat na nižší stupně říazení Nedůležité a nenaléhavé – je třeba vytvořit taková pravidla rozhodování, aby se tento typ úkolů vůbec na danou rozhodovací úroveň nedostával