CSR = Etika + kultura + ? Etika právnické osoby? Morálka – je to „co je“, resp. představuje společenskou instituci složenou z množiny standardů a principů uznávaných členy dané kultury Etika – teoretická reflexe morálky, je to „co by mělo být“, nepředstavuje však pravidla jednání, tj. principy, normy, hodnoty, ale sleduje je, zkoumá různé mravní postoje, aby ukázala předpoklady, možnosti a důsledky určitých způsobů jednání, chování a s nimi spojených hodnot, principů a norem Charita a filantropie Kořeny dnešních neziskových organizací a opodstatnění jejich existence nelze vysvětlovat pouze v kontextu svobody sdružování. U kořenů dnešních neziskových organizací stojí filantropie, stejně jako u kořenů charity. Charita (z lat. caritatem) označuje křesťanskou lásku Charitativní organizace bývaly výsledkem či vyjádřením velkodušnosti či dobročinnosti. Postupně však dobročinné instituce začaly přecházet pod vliv státu. Filantropie Z řeckého philanthropos – láska k lidem snaha pomoci motivovaná láskou k bližnímu nachází vyjádření v neziskových aktivitách. Vnější etické a ekonomické prostředí Základní etické hodnoty: svoboda, spravedlnost, jistota, nezávislost – tyto hodnoty jsou klíčové hodnoty demokracie, Základní hodnoty trhu: odpovědnost, důvěra, ale i čestnost, férovost, poctivost, pracovitost, spořivost apod. Základní hodnoty ekonomického rozvoje (růstu): pokrok, prosperita, racionalita. Stejné otázky různé odpovědi Etické odpovědi (obecná etika, morální, praktická filozofie) Etická racionalita Všeobecné a univerzální zájmy Racionalita: dobro versus zlo – dobro (užitek?) Ekonomické odpovědi (obecná ekonomie, politická ekonomie) Ekonomická racionalita Individuální a partikulární zájmy Racionalita: náklady versus výnosy - zisk Současná etika odpovědnosti Dochází k většímu zájmu o globální dimenzi světa, např. hledání světového étosu (H. Küng). V návaznosti na Maxe Webera myšlení v 70. letech 20. století reflektuje zejména rozvoj vědy a techniky. Dochází ke zmapování nebezpečí a hrozeb, které z tohoto rozvoje vyplývají a zároveň jsou těžko odhadnutelné, např. ekologické katastrofy, jaderná válka apod. Multikulturalismus VS Globalizace? Vztah etiky a ekonomie Etika v porovnání s ekonomií bývá považována za stálou, ale může dynamická o dynamickou vědní disciplínu (umělé oplodnění, očkování, eutanázie) Základ etiky spočívá v základní etické otázce (účelnost VS účinnost) Ekonomie má k etice tradiční vztah (některé ekonomické teorie mají etické zdroje) Ekonomii nelze chápat jako mravně sterilní vědní disciplínu Základní aspekty etiky Individuální aspekt (já – já zítra, po smrti, atd…) Skupinový aspekt (já – my) Ekologický aspekt (já/my – ono) „Homo economicus“ – ekon – racionální chování Neviditelná ruka trhu Teorie her - hledání optima Model rozhodování (aplikovaný na etiku) • Identifikace relevantních fakt (dat) • Identifikace etických problémů • Identifikace hlavních aktérů • Návrh možných alternativ • Identifikace etického obsahu alternativ • Identifikace praktických omezení • Rozhodnutí a návrh opatření Základní principy etiky v podnikání • Princip „obecného dobra“ (obecného užitku) • Princip „zlatého pravidla morálky“ • Princip povinnosti („Kantovský princip) • Princip „osvíceného“ vlastního zájmu Etiku organizace určuje její kultura • Původní pojem „agri–cultura“, spojen s kultivací půdy, zahrnoval pouze hmotnou kulturu • Oddělení hmotné a duchovní kultury – počátek od Cicera, tento trend vyvrcholil v éře humanismu a osvícenectví • Pojem kultura tak běžně označuje tvůrčí aktivity lidí • To co dělá člověka součástí společnosti Multikulturalismus? Více společností? Definice kultury „Kolektivní software“ Gert Hofstede „Kultura je celek tvořený souhrnem zásad, chápání hodnot a hodnotových žebříčků, vzorců chování a přístupů k zásadním otázkám života, které jsou sdíleny určitou skupinou jedinců a určují jejich chování a s jejichž pomocí je interpretováno chování jiných“ Spencer Oaty Prvky kultury • Požadavky (hodnoty a ideje) • Vzory (hrdinové - příběhy) • Znaky a symboly (jazyk) • Konkrétní chování (situace - příběhy) Organizační kultura Podniková a obchodní etika se často prosazuje prostřednictvím kultury organizace, která je považována za podpůrnou funkci organizace. Kultura organizace je důležitou oblastí pro dosažení integrity týmu a tvoří základní bázi pro modernizaci a inovace. Podniková kultura ovlivňuje – soutěživost, svobodu a solidaritu. Podniková kultura – funkce • Sebepotvrzující (loajalita) • Zajištění kontinuity (historie) • Korekce individuálního chování (kulturní vzorce chování) • Identifikační (loajalita) Podniková kultura – vznik • Neformální • Formalizovaný - Implementovaný Cílem je nastavit a řídit všechny roviny podnikové kultury Základem implementace je vytvoření silné podnikové kultury, tj. nastavit hodnoty, principy a pravidla, což je základní východiska pro vytvoření etické infrastruktury podniku Podnikovou etiku propojit s organizační strukturou a využít osobní dispozice aktérů Podniková kultura ovlivňuje: • Manažerská etika, • Prosperita podniku, • Etické působení v rámci okolí (CSR) • Respektování kvantitativních, ale i kvalitativních vlastností podnikových jevů, • Ambice a informační pozice managementu, • Stabilita organizační struktury, • Integrita managementu a právní formy, • Integrovaný management Etický kodex – možné okruhy • Vztah se zákazníky • Vztah k vlastníkům • Vztah k zaměstnancům • Vztah s dodavateli • Vztah v vládě a místním orgánům • Vztahy s konkurencí • Chování v případě převzetí nebo fúze • Dodržování norem, kontrola, audity, atd…