Kontrola Kontrola - analýza odchylek reality od plánu - hodnocení správnosti vytyčených cílů - hledání odpovědi na otázku „jak se to dá dělat lépe“ - vyvození příslušných závěrů - úprava plánu a realizace ≠ „najít chyby a potrestat“ - odchylky - pozitivní a negativní - významné, nevýznamné a zanedbatelné - aby bylo možno kontrolu provádět, musejí být napřed stanoveny měřitelné cíle - kvantitativní, kvalitativní - nejlépe když je dopředu řečeno, jak postupovat v případě zjištění odchylek Kontrola - úrovně kontroly - na nejvyšší úrovni (kontrola plnění strategických plánů) - na nižších úrovních (organizační jednotky - kontrola plnění taktických, operativních, marketingových plánů) - z časového hlediska - kontroly pravidelné a nepravidelné - preventivní, průběžné a následné - z pohledu realizátora - interní a externí - z věcného hlediska - komplexní, finanční, personální (úroveň řízení, komunikace...) - metody kontroly - analýza finančních ukazatelů, expertní metody (konzultanti, delfská metoda...), dotazníkové šetření, rozhovory s vedoucími pracovníky, průběžná kontrola, do které jsou zapojeni všichni pracovníci (TQM, Kontrola - výsledek kontroly - úprava plánu, úprava metod a postupů, personální závěry - nárůst objemu kontrolních mechanismů ve velkých firmách, role výpočetní techniky Benchmarking - metoda kontroly formou srovnání se špičkovými konkurenty - poprvé Xerox, 1979 - učení se od nejlepších, nikoliv kopírování - analýza podnikových činností - výrobní postupy, propagace, informační systém podniku, distribuční cesty, systém dodávek, systém zpracování zakázek, systém odměňování pracovníků... - nalezení organizací, které to „dělají lépe“ v rámci oboru i mimo něj - v čem je jejich postup lepší a jak se dá použít v našich podmínkách - implementace - Global Benchmarking Network - benchmarkingová centra - Česká společnost pro jakost - databáze firem s informacemi o jejich charakteristikách (dobrovolný dotazník)