Muzikál byl, když... aneb 90 let angloamerického muzikálu v 5 etapách a 7 příkladech Pár hesel na úvod lMuzikál není celé hudební divadlo lMusical comedy lSpecificky americký žánr lOpera comique, opereta, singspiel – „čtvrtý proud“ lMinstrel show lPřirozená divadelnost hudby lRevue l l První etapa (1927-1943) lLoď komediantů - Zrod skutečného hudebního dramatu (ne komedie) lJazz! (vazby muzikálu na pop své doby) lGeorge Gershwin (Porgy a Bess) lKurt Weill lHospodářská krize – odvrat k lehčí zábavě na straně jedné a k politické satiře a levicové revui na straně druhé (Of Thee I Sing, Knickerbocker Holiday) l Druhá etapa (1943-1966) lZlatý věk žánru lRodgers – Hammerstein (Jižní Pacifik, Za zvuků hudby) l„Písničkáři“: Irving Berlin (Annie, Get Your Gun), Cole Porter (Kiss me, Kate) lOptimistická forma – vyjadřuje životní vitalitu a pozitivní energii, překonává třídní rozdíly, existuje v souladu s obecenstvem, promlouvá k němu emocionálně přímo lGuys and Dolls l Oklahoma! (1943) lRodgers - Hammerstein lJeden z vrcholů muzikálu jako bytostně americké formy lPrvní z vrcholů integrace – soudržná zápletka, tanec vyplývá z děje a postav, písně posouvají příběh l GP_Oklahoma-019.jpg West Side Story (1957) lLeonard Bernstein – Stephen Sondheim lModerní variace Romea a Julie lZřejmě vrchol muzikálové sevřenosti a integrace – tanec jako klíčový výrazový prostředek lMuzikál jako hudební tragédie lZačíná epochu velkých muzikálových dramat 60. let – Šumař na střeše, Muž z La Manchy, Cabaret l The_Rumble_from_West_Side_Story_1957.JPG Hello, Dolly! (1964) lStředoevropská látka přizpůsobená americké mentalitě lNávrat k starším, až operetním hudebním postupům lSvým způsobem vyvrcholení i zánik vrcholné muzikálové komedie lPremiéra tři roky před Vlasy – zlom epoch l Hello-Dolly-1969-original-vintage-UK-quad-film-movie-poster_large.jpg Třetí etapa (1967-81) lOd Vlasů ke Kočkám lVstup rockové hudby do žánru – rockové opery, koncepční alba (Tommy) lStephen Sondheim – vyšší fáze „book musicalu“, až k prokomponované opeře (Sweeney Todd) lChorus Line l Jesus Christ Superstar (1970) lAndrew Lloyd-Webber – Tim Rice lEvangelium podle hippies lNejprve koncepční album (totéž posléze Evita) lVypjatá exaltovanost – bez humoru lAktualizace postavy Jidáše – ústřední role lZřejmě první důsledně rockový muzikál – rockopera l l jesus-christ-superstar.jpg Chicago (1975) lJohn Kander – Fred Ebb lRetro swingový muzikál - nicméně retro bez idyly lCynický, jízlivý muzikál bez kladné postavy lDe facto brechtovské postupy – ironické zneužití muzikálového pozlátka l„Murder, greed, corruption, exploitation, adultery and treachery…all those things we hold near and dear to our hearts.“ l l l 458280_10150884747557852_1115546998_o.jpg Čtvrtá etapa (1981-2000) lČas „popery“ a muzikálu superlativů lBritská invaze – Andrew Lloyd Webber a Trevor Nunn (Kočky, Starlight Express, Fantóm opery, Sunset Boulevard) lNávrat postupů romantické opery (Bídníci, Miss Saigon) lStupňovaná snaha o maximální jevištní efektnost – muzikál jako unikátní zážitek (lustry, barikády, jezera, helikoptéry, mašinky...) lV 90. letech vzestup „disneyovských“ muzikálů lOperní inspirace z nečekané strany – Rent Jonathana Larsona lÚspěch malých produkcí – Pokrevní bratři l Bídníci (1980/85) lRomantická revoluční opera lNevídané množství hitových melodií lVelký tah k grande finale lProslulá inscenace Trevora Nunna – barikády! lSilný náboženský akcent l 04_LesMiserables_US_FallOfRain.jpg Lví král (1997) lElton John – Tim Rice lPrototyp muzikálu jako rodinné show lOhlas „jištěn“ úspěšným filmem – stále častější model lMimořádná efektnost, ale nikoli technologická, nýbrž „čistě divadelní“ l l •Pátá etapa Pátá etapa TLK-2.jpg Pátá etapa po roce 2000 (1) l1) Čas komorních produkcí (Močohrad, Avenue Q, Probuzení jara…) lNápad kompenzující nízký rozpočet l2) Čas revivalů (návraty ke klasice v dimenzích muzikálu superlativů – My Fair Lady, Mary Poppins, Zpívání v dešti…) lByly už velké muzikály napsány? Angloamerický muzikál po roce 2000 (2) l3) Čas zrodu muzikálů z filmů (Spamalot, Billy Elliott, Spiderman…) lDuch, Spiderman – vyrovná se divadlo filmu? l4) Čas megaspektáklů (výše zmíněné, Pán prstenů) lKompenzuje výpravnost absenci hitů? l Angloamerický muzikál po roce 2000 (3) l5) Čas jukebox muzikálů (Mamma Mia!, We Will Rock You, Jersey Boys, Moulin Rouge…) lBodyguard – produkt několikanásobné nostalgie lNedaří se ani klasikům (Webber, Boublil-Schönberg…) lVazba muzikálů na vývoj populární hudby lKam se poděla budoucnost?