JAZYKOVÁ KOMUNIKACE 5. část MONOLOGICKÉ MLUVENÍ 1 Václav Cejpek / březen-duben 2015 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •MONOLOG A DIALOG •1. SITUAČNÍ A STRUKTURÁLNÍ DIFERENCIAČNÍ KRITÉRIA •Pojem monolog – jeden z nejběžnějších pojmů teorie dramatu •Je však v různých definicích víceznačný •Společné kritérium všech definicí je jediné – monolog je opakem dialogu •Pro definici monologu můžeme použít dvě kritéria: oSituační kritérium osamělosti mluvčího oStrukturální kritérium rozsahu a do sebe uzavřené celistvosti jedné repliky Václav Cejpek / březen-duben 2015 2 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Situační kritérium osamělosti oPostava musí být na jevišti zcela osamocena, bez přítomnosti jiných subjektů oPodle tohoto situačního kritéria není monologem dlouhá zpráva posla přednášená jiným postavám nebo velký proslov v přítomnosti jiných postav oSituační kritérium dovoluje jednoznačnou binární klasifikaci Ano/Ne – postava Je sama/Není sama Václav Cejpek / březen-duben 2015 3 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Strukturální kritérium rozsahu a do sebe uzavřené celistvosti oReplika musí tvořil uzavřenou celistvou tematickou výpověď a musí mít větší rozsah oPodle tohoto kritéria je např. zpráva posla nebo proslov postavy monologem oNa otázku, zda je naplněno kritérium rozsahu a uzavřenosti nelze odpovědět jednoznačně Ano/Ne. Lze odpovědět slovy Více nebo Méně – není zde tedy binární klasifikace a odpověď není jednoznačná Václav Cejpek / březen-duben 2015 4 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •2. MONOLOG VERSUS MONOLOGIČNOST, DIALOG VERSUS DIALOGIČNOST •Rozlišení podle situačního kritéria – vede k jednoznačným pojmům MONOLOG a DIALOG. •Typovou škálu, která vzniká při uplatnění strukturálního kritéria, označíme jako více či méně MONOLOGIČNOSTI nebo DIALOGIČNOSTI. •Při analýze lze tedy definovat: oDialogický (dialogový) monolog oMonologický (monologový) dialog Václav Cejpek / březen-duben 2015 5 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Kritérium monologična (větší rozsah a do sebe uzavřená celistvost) je vágní, nevede k přesnější analýze a není objasněna souvislost se situačním kritériem (osamělost). •Jan Mukařovský: dialog spočívá vždy na polaritě nebo napětí mezi dvěma (či více) subjekty, které způsobuje „sebe-pronikání a sebe-uvolňování několika, nejméně však dvou kontextů“. (citace Mukařovský viz následující snímek) Václav Cejpek / březen-duben 2015 6 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Jan Mukařovský (Dialog a monolog): •„Protože u dialogu existuje více než jeden účastník, existuje zde také několikanásobný kontext: promluvy každé z postav, ačkoli se střídají s promluvami druhé postavy (resp. jiných postav), vytvářejí určitou jednotu smyslu. Protože kontexty, které se v dialogu tímto způsobem vzájemně prolínají, jsou rozdílné, často stojí dokonce proti sobě, dochází na přechodech jednotlivých replik k ostrým sémantickým (obsahovým) změnám směru. Čím je rozhovor živější, čím jsou jednotlivé repliky kratší, tím zřetelnější je toto vzájemné střetávání kontextů; vzniká tak vlastní sémantický efekt, pro který stylistika vytvořila dokonce termín – stichomytie.“ Václav Cejpek / březen-duben 2015 7 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Ze situačního kritéria – tj. účasti jednoho mluvčího nebo několika mluvčích – vytvořeno kritérium strukturální ® oDialog = sémantické změny směru mezi replikami, tendence ke krátkosti replik oMonolog – jednotný sémantický směr, tendence k délce replik oBinární protiklad monolog x dialog rozkládá Mukařovský do škály „vyhraněný monologický charakter“ a „vyhraněný dialogický charakter“ – odpovídá to škále „monologičnost“ versus „dialogičnost“, resp. „monologično“ versus „dialogično“ Václav Cejpek / březen-duben 2015 8 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Čím častější a radikálnější sémantické změny směru v jedné pasáži textu – tím silnější dialogický charakter •Mukařovský neztotožňuje pojem postavy a subjektu – prokazuje, že i v promluvě jedné postavy se může prostupovat a oddělovat několik kontextů oMluvčí monologu může sám sebe oslovovat „ty“, a tak může uvnitř monologu nacházet protiklad stanovisek („kontextů“), např. protiklad duše a těla, srdce a rozumu, povinnosti a náklonnosti atd. oTakový monolog získává dialogický charakter oNaopak v dialogu zcela souznějících postav se objevuje silný monologický charakter Václav Cejpek / březen-duben 2015 9 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •3. MONOLOGIZACE DIALOGU •„Dialogický dialog“ (tj. dialog se silně vyhraněnou dialogickou tendencí) – nerušená dvou- či vícecestná komunikace mezi dvěma či více postavami oPostavy mají navzájem vztah polarity a napětí oVe svých replikách neustále berou ohled na sebe navzájem (tj. poslouchají se a reagují na sebe) oNa základě principiální rovnosti se mohou kdykoli přerušit - vzniká kvantitativně vyvážený vztah jejich replik •K monologizaci tohoto dialogu mohou přispět některé příčiny ®®® Václav Cejpek / březen-duben 2015 10 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Narušená komunikace – mezi partnery dialogu neexistuje žádný nebo jen silně narušený komunikační kanál oJsou fyzicky nebo psychicky neschopni spolu komunikovat oUžívají silně odlišný kód (jazyk) komunikace oJejich referenční kontexty jsou tak odlišné, že neexistuje žádný konsensus (viz moderní dramatika) •Zrušení napětí mezi postavami – ideální konsensus mezi nimi oNedochází k žádným sémantickým proměnám směru – vzniká monolog s rozdělenými úlohami (viz následující snímek) Václav Cejpek / březen-duben 2015 11 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Cizinec: V tomto okamžiku se lidé ve světnici mlčky usmívají… Stařec: Jsou klidní… Dnes ho nečekají… Cizinec: Usmívají se, nehýbou se… ale podívej, otec má prst na ústech… Stařec: Ukazuje na dítě, které usnulo matce na srdci… Cizinec: Matka se neodvažuje zvednout oči, protože se bojí, že by mohla dítě probudit z dřímoty… Stařec: Už nepracují… Panuje hluboké ticho. •Maurice Maeterlinck: Interiér Václav Cejpek / březen-duben 2015 12 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Existuje zde jediný kontext •Mluví dvě postavy, ale repliky by bylo možno přiřadit opačně a také hranice replik by bylo možno posunout – a nic by se nezměnilo Václav Cejpek / březen-duben 2015 13 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Další prostředek vedoucí k monologizaci dialogu – repliky bez vzájemného vztahu. oMluvčí se vůbec neberou na vědomí, resp. berou se na vědomí jen velmi málo oKaždý mluví o něčem jiném oVznikají vlastně dva monology plynoucí vedle sebe (Thomas Bernhard) •Porušení podmínky rovnosti (jedna postava „se zmocní slova“) – opět vede k monologizaci, protože kontext dominantní postavy kvantitativně a kvalitativně převáží ostatní kontexty • Václav Cejpek / březen-duben 2015 14 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Tato situace nastává např. ve veřejném projevu, kdy jedna postava pronáší proslov, ostatní mají naslouchat (Shakespeare Julius Caesar, III, 2 – oba pohřební projevy) Václav Cejpek / březen-duben 2015 15 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •4. DIALOGIZACE MONOLOGU •Spočívá v tom, že identita mluvčího a posluchače (podle situačního kritéria jedna postava) je zrušena •Objevuje se protiklad mluvčího a osloveného – dochází k protikladu sémantických kontextů •Možné způsoby dialogizace: •Apostrofa – oslovení nějakého božstva, objektu, imaginární bytosti (technika užívaná v řecké tragédii) oOslovená bytost sice neodpovídá, ale i tek vznikají sémantické proměny směru (mluvčí reakce oslovené bytosti imaginativně předstírá) Václav Cejpek / březen-duben 2015 16 Monologické mluvení MONOLOG A DIALOG •Vnitřní dialog – mluvčí se rozštěpí na dva či více subjektů, které si vzájemně protiřečí •Obracení se k publiku •Situační kritérium monologu zůstává zachováno (mluvčí se neobrací k žádnému protějšku na jevišti jako v předchozích příkladech) •Mluvčí opouští vnitřní komunikační systém a obrací se ad spectatores (na publikum) •Vzniká epicky zprostředkující komunikační systém •K dialogizaci dochází i v případě, že publikum nereaguje (potleskem, smíchem, voláním atp.) Václav Cejpek / březen-duben 2015 17 Monologické mluvení MONOLOG •MONOLOG •Typologický rastr pro různé historické formy monologu – doplňuje první typovou škálu, která nevyplývá ze stupně dialogizace monologu (viz předchozí snímky) ®®® Václav Cejpek / březen-duben 2015 18 Monologické mluvení MONOLOG •1. KONVENCE VERSUS MOTIVACE •Monolog je založen na konvenci – na nepsané dohodě autora a recipienta, že dramatická postava mluví sama se sebou. •V realitě – vyskytuje se také samomluva, je však omezena na krátká zvolání apod. oKaždá delší samomluva je v realitě chápána jako zvláštní až patologický jev. •Monolog má v dramatickém textu své oprávnění v tom, že dokáže naplnit určité funkce, které jsou pro průběh dramatického textu výhodné. • Václav Cejpek / březen-duben 2015 19 Monologické mluvení MONOLOG •Tyto funkce nahrazují ty prostředky, které jsou v narativním textu realizovány zprostředkujícím komunikačním systémem (např. vypravěčem). •Monolog zprostředkuje často ve zhuštěné podobě oinformace o prehistorii děje, okomentáře, které usnadňují pochopení zápletky, ovnitřní vědomí postav (co si myslí a neříkají v dialogu s jinými postavami), o překlenutí mezi scénami, aby nevzniklo prázdné jeviště, oreflexivní monolog, který zpomaluje temporytmus, aby došlo k potřebné retardaci děje atp. o • Václav Cejpek / březen-duben 2015 20 Monologické mluvení MONOLOG •Konvenci monologu odmítá naturalismus – Ibsen např. píše: „Formu jsem pojednal pečlivě a toto dílo jsem dokončil, aniž jsem si musel vypomoci jedním jediným monologem, ba dokonce jednou jedinou replikou ‚stranou‘“. •V naturalismu bývá monolog užíván jako ostručné spontánní zvolání nebo výkřik osamomluva patologického jedince omluvení v extrémní únavě, polospánku apod. Václav Cejpek / březen-duben 2015 21 Monologické mluvení MONOLOG •Strindberg píše v předmluvě ke Slečně Julii: o„Monolog byl (dnes) našimi realisty zavržen jako nepravděpodobný. Ale když ho motivuji, stává se věrohodným, a já ho proto mohu výhodně použít. Je přece pravděpodobné, že řečník chodí sám po svém pokoji a hlasitě si předčítá svůj projev, stejně jako že herec nahlas memoruje svou roli, služka mluví s kočkou, matka žertuje se svým dítětem, stará panna žvatlá se svým papouškem, spáč mluví ze spaní.“ Václav Cejpek / březen-duben 2015 22 Monologické mluvení MONOLOG •Monolog jako konvence a monolog motivovaný jsou dvě kategoriálně odlišné struktury. • •MONOLOG JAKO KONVENCE je součástí sekundárních kódů, které upravují komunikaci mezi autorem a recipientem ve vnějším komunikačním systému . Václav Cejpek / březen-duben 2015 23 Monologické mluvení MONOLOG oMOTIVOVANÝ MONOLOG má základ v komunikativních podmínkách vnitřního komunikačního systému. Při motivovaném monologu má postava vždy nějaký důvod, proč mluví monologicky. •Motivovaný monolog získává ve vnějším komunikačním systému (pro diváka) charakter náznaku – postava mluvící v motivovaném monologu je z nějakých příčin zřejmě neschopná dialogu nebo k němu není ochotná. Václav Cejpek / březen-duben 2015 24 Monologické mluvení MONOLOG • •Protiklad mezi konvenčním a motivovaným monologem není absolutní – existují přechodné formy (např. u Shakespeara aj.) oHamlet říká monology což je technický prostředek k odhalení jeho vědomí, ale zároveň to (formou motivovaného monologu) odráží jeho izolovanost, jeho problematickou individualitu a sklon k introspekci. Václav Cejpek / březen-duben 2015 25 Monologické mluvení MONOLOG •2. DISPOZICE VERSUS SPONTANEITA •Monolog s jasnou dispozicí oRacionální odstup oObsahová a formální uzavřenost a celistvost oPodoba „připraveného“ proslovu o1. monolog Dona Rodriga v Cidovi (I, 7) – šest stancí, jasná stavba, symetrické členění… oVyváženost formy stojí přitom v protikladu k psychickému rozpoložení postavy (Rodrigo je v dané situaci krajně rozrušen) o Václav Cejpek / březen-duben 2015 26 Monologické mluvení MONOLOG • •Monolog s asociativní a kumulační stavbou oNaléhavá současnost cítění, myšlení a mluvení oMonolog Vojcka (viz následující snímek) oVojcek je vydán všanc své přirozenosti, chybí mu odpovědnost, je blízký šílenství… oMonolog nemá metrické členění oHypotaktické (podřadné) větné konstrukce oChybí logicky členěné argumenty – místo toho asociativně řazená větná torza oEmfatické opakování o • Václav Cejpek / březen-duben 2015 27 Monologické mluvení MONOLOG • •VOJCEK: Dál! Dál! Ztichni, hudbo! (Vrhne se na zem.) Ha, cože, co říkáte? Hlasitěji, hlasitěji! Bodni, ubodej tu čubku? – Bodni, ubodej tu – prašivou čubku! – Mám? Musím? A tady to slyším taky, říká to i vítr? Pořád to slyším, pořád: ubodej, ubodej ! • Václav Cejpek / březen-duben 2015 28 Monologické mluvení MONOLOG • •3. AKČNÍ VERSUS NEAKČNÍ MONOLOGY •Funkční typologie monologů oKritérium = vztah mezi mluvením a jednáním ® akční a neakční monology •Akční monolog oV mluvení se uskutečňuje jednání jako změna situace oMluvčí je většinou konfrontován s několika možnostmi jednání a rozhoduje se mezi nimi oOba citované monology (Cid a Vojcek) jsou akční monology – hrdinové se rozhodují, co mají udělat o Václav Cejpek / březen-duben 2015 29 Monologické mluvení MONOLOG •Neakční monolog oInformační – divák je s jednáním teprve seznamován oKomentující – odráží se v nich už známé jednání oNa rozdíl od akčních monologů se zde přímo n neuskutečňuje se v nich jednání, které by proměnilo situaci oU obou typů – epické komunikační struktury o •V praxi se vyskytují kombinace obou typů – v jednotlivých částech monologu se střídají akční i neakční momenty Václav Cejpek / březen-duben 2015 30 Monologické mluvení PROMLUVA STRANOU •PROMLUVA STRANOU •Nemusí to být vždy monolog, ani monologické mluvení, ale v mnoha bodech se monologu dotýká • •1. MONOLOGICKÁ PROMLUVA STRANOU: KONVENCE VERSUS MOTIVACE •Příklad – Calderón Dáma skřítek (viz další snímek) oDon Luis ztratí chránítko ruky ze svého meče – reflexe v promluvě stranou Václav Cejpek / březen-duben 2015 31 Monologické mluvení PROMLUVA STRANOU •DON MANUEL •To není nedostatek odvahy, •jen chyba štěstí a náhody. •Běž a přines si jiný meč. • •DON LUIS •Jsi statečný, jsi ušlechtilý. – •(Stranou) Osude, co mám teď udělat •v tak strašlivé tísni? •Neboť když mi vezme čest, •daruje mi, jako ten kdo zvítězil, život. •Musím najít záminku, •pravdivou či falešnou, abych si vážně •promyslel, jakou cestu •si zvolím v těchto pochybnostech. • Václav Cejpek / březen-duben 2015 32 Monologické mluvení PROMLUVA STRANOU •Tato promluva není směřována k žádnému protějšku (charakter monologu), ale Luis není na scéně sám (charakter dialogu) •Promluva stranou = silně konvenční charakter, odporuje reálným danostem (psychologická nereálnost, ignorace toho, že Don manuel by usel promluvu slyšet •Tento typ = konvenční promluva stranou (příbuznost s konvenčním monologem – viz) •Bezprostředně se zde zobrazuje vnitřní vědomí postavy („vnitřní hlas“) • Václav Cejpek / březen-duben 2015 33 Monologické mluvení PROMLUVA STRANOU •Motivovaná promluva stranou – analogie k motivovanému monologu (viz) •Jde většinou o krátké zvolání, které je i v rámci realistické konvence věrohodné • • • Václav Cejpek / březen-duben 2015 34 Monologické mluvení PROMLUVA STRANOU •2. PROMLUVA STRANOU AD SPECTATORES •Monologická promluva stranou může být dialogizována obrácením se ad spectatores (k divákům) oProlamuje se tím vnitřní komunikační systém směrem k divákovi, vzniká zprostředkující komunikační systém oVyskytuje se často v komedii • Václav Cejpek / březen-duben 2015 35 Monologické mluvení PROMLUVA STRANOU •3. DIALOGICKÁ PROMLUVA STRANOU •Nepatří do kontextu monologu a monologického mluvení – představuje však zvláštní formu mluvení dialogického •Společný rys s monologickou promluvou stranou a monologickou promluvou stranou ad spectatores: na základě konvence ji slyší publikum, ale postavy ji neslyší •Akusticko-fyzikální nepravděpodobnost takové situace lze jevištně mírnit seskupením postav aj. Václav Cejpek / březen-duben 2015 36