MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ II Podniky podle sektorů a hospodářských odvětví Podniky podle velikosti Kritéria třídění: - Počet zaměstnanců (nejpoužívanější) - Velikost obratu - Velikost kapitálu - Velikost zisku Podniky podle typu výroby • Týká se pouze výrobních podniků. Sdružení podniků • Specializace (dělba práce) je proces v němž dochází k vyčleňování a osamostatňování jednotlivých oborů, podniků, které vyrábí stejné nebo podobné výrobky či nabízí stejné nebo podobné služby. • Určitá specializace probíhá nejen v národním hospodářství, ale i ve světovém hospodářství (komparativní výhoda zemí). Souběžně se specializací probíhá výrobní kooperace a koncentrace. • Výrobní kooperace = přímá výrobní spolupráce mezi podniky mezi nimiž nejsou vztahy nadřízenosti či podřízenosti za účelem výroby finálního výrobku (subdodavatelé). = dobrovolné sdružení podniků právně samostatných a autonomních. • Zájmová sdružení a pracovní společenství = dobrovolná = prosazují zájmy svých členů = organizují jejich spolupráci (např. Sdružení automobilového průmyslu) • Konsorcium = dočasné, příležitostné sdružení podnikatelů k uskutečnění určitého podnikatelského záměru (1 podnik by na záměr nestačil kapitálově nebo by byl příliš rizikový) = většinou sdružení 2 a více mezinárodních podniků = česká legislativa tento výraz nezná (konsorcium lze utvořit na základě smlouvy o sdružení podle Obč. z. ) • Společný podnik = sdružení dvou nebo více podnikatelů, z nichž ani jeden nemá rozhodující vliv = v ČR typický pro podniky se zahr. kapitálovou účastí = joint ventures – spojení dvou a více nezávislých podniků, aby uskutečnily určitý specifický cíl, podnik je řízen managementem vytvořeným z mateřských firem • Kartel = skupina výrobců či obchodníků stejného oboru, kteří vytvářejí spojenou prodejní organizaci (také syndikát) =cílem je odstranit vzájemnou konkurenci a zvýšit tak zisk = dnes jsou zakázány (EU, USA i jinde) v neformální podobě existují dodnes • Trust = původně monopolní spojení obchodních společností = tato forma podnikání je dnes zakázána = označení se používá pro poradenské, správcovské, investiční a jiné firmy poskytující služby • Franchising = nová forma sdružování podniků = na základě smlouvy nebo dohody poskytuje jeden subjekt (franchisor) jinému subjektu (příjemce franchisy) povolení užívat své obchodní jméno, značku, logo nebo jinou charakteristiku. = příjemce neztrácí samostatnost (podniká pod svým jménem a na vlastní riziko) Výhody franchisingu: Pro příjemce: - Různé služby, školení managementu - Větší rozvoj Pro poskytovatele: - Šetří počáteční kapitál - Provozní náklady, mzdy • Koncentrace = koncentrace výroby – soustřeďování výroby do určité oblasti nebo na určité místo = podniky mohou zcela ztratit hospodářskou samostatnost (podřízenost jednotnému vedení), aniž ztratí právní samostatnost = ke koncentraci dochází smluvně nebo získáním většinové účasti = výsledkem koncentrace je trvalé kapitálové spojení právně samostatných podniků (koncern, holding), nebo ztráta právní subjektivity původních podniků a vznik nového právního subjektu. • Koncern = sdružení právně samostatných podniků podřízených jednotnému vedení = koncern sám nemá právní subjektivitu =na základě smlouvy nebo kapitálové účasti • Holdingová společnost = firma, která drží velký balík akcií jiných společností a tím je ovládá = nazývána „mateřská společnost“ = ovládané společnosti „dceřiné společnosti“ Výhody: - Omezuje riziko - Volnost v podnikání pro dceřiné společnosti • Fúze = dobrovolné spojení dvou nebo více podniků do podniku jediného (všechny zanikají a vznikne jeden nový podnik nebo jeden podnik existuje dále a ostatní do něj vplynou) = je upravována zákonem (nemusí být ve veřejném zájmu) a sledována státními orgány, zda nevede ke vzniku monopolu • Typy fúze: - Horizontální fúze: dva podniky stejné výrobní fáze a odvětví, důvod spojení je efekt plynoucí z výroby ve velkém rozsahu - Vertikální fúze: podniky různých výrobních fází na sebe navazujících, důvod lepší koordinace a plánování výroby - Konglomerátní fúze: podniky bez jakéhokoli vzájemného vztahu • Důvody fúze: - Synergický efekt - Existence volných peněz - Daňové výhody - Snížení rizika - Rozšíření trhů Průběh fúze: • Nadnárodní společnosti = výsledek mezinárodního obchodu, společného podnikání = ředitelství v mateřské zemi, pobočky v jiných zemích = některé se přeměňují v trans-nacionální korporace (např. ABB) = některá spojení podniků se nazývají strategické aliance (mezinárodní spolupráce podniků s cílem využít specifických předností jednotlivých partnerů)