•Panteon J Slovanů: •cca od 20. let 6. stol. začali Slované ve větší míře postupovat do nitra Balkánského poloostrova, tehdy spadajícího pod správu Byzantské říše •tuto nečekanou událost zmiňuje řada tehdejších historiků-kronikářů, podle nichž šlo o 2 velké skupiny: – 1) Antové (sídlící dosud mezi dolním Dněprem a dolním Dněstrem) – 2) Sklavini (obývající předtím území severně od dolního Dunaje) –Prokopios z Caesareje o nich mj. uvádí: – „/…/ Uctívají nadto rovněž řeky, nymfy a jakési jiné duchy a všem skládají oběti a v čase těchto obětí konají věštby. Bydlí v nuzných chatách rozmístěných daleko od sebe a převážně několikrát každý z nich změní místo pobytu. /…/ Obě plemena hovoří jedním jazykem neobyčejně barbarským. Jejich žití je tvrdé a na nejnižším stupni. /…/“ –tito Slované původně podnikali nejprve bojovné a loupežné výpravy na Balkán, jež se na přelomu 6. a 7. stol. proměnily na trvalou kolonizaci území, navíc proti původním obyvatelům často uzavírali spojenectví – s turkotatarskými Avary (byť zpravidla pod nátlakem) a s jinými etniky zase proti Byzanci (jejíž období největšího územního rozmachu tehdy zrovna vrcholilo, už od roku 313 byla křesťanská) •expanze J Slovanů na Balkán dosáhla až na Peloponés a do Malé Asie a pokračovala i na Apeninský poloostrov –všude se však Slované nestali nejpočetnější složkou obyvatelstva, mnohde během následujících staletí splynuli s původním obyvatelstvem (Rumunsko, Albánie, Řecko či Malá Asie), jinde však vznikly první slovanské státní útvary: Bulharsko v 7. stol., Chorvatsko v 7. stol. jako samostatné knížectví a v 9. stol. jako stát (pro porovnání: Velkomoravská říše vznikla roku 833, byť Sámova říše existovala už v 7. stol. jakožto státní útvar vzniklý spojením slovanských kmenů na našem území i v jeho okolí) •v porovnání s náboženstvím V a SZ Slovanů nelze spolehlivě doložit existenci božstva typického pro dané teritorium •křesťanství zde bylo brzy primárním faktorem ovlivňujícím náboženské představy obyvatel •i zde však můžeme najít stopy uctívání hlavních slovanských bohů: –zmíněná zpráva Prokopia z Caesareie uvádí v souvislosti s J Slovany jakéhosi anonymního boha-hromovládce – patrně Peruna, jehož existenci zmiňují i jiné prameny (např. Život sv. Demetria Soluňského či starobulharský překlad Alexandreidy) –v jihoslovanském folkloru se objevuje bytost zvaná Perperuna (též Perepuna či Peperuna), snad Perunova pomocnice – za dlouhého sucha se konával obřad, v jehož rámci byla vybrána svobodná dívka, jejíž nahotu zakrývaly pouze květy a listí, jež za doprovodu svých družek prováděla při zpěvu rituální tanec, při němž navštěvovala dům od domu, kde ji jednotlivé hospodyně pro přivolání deště a vláhy symbolicky polévaly vodou –zprostředkovaně se též dozvídáme o kultu Svaroga, resp. Dažboga (z glosovaného překladu byzantské kroniky Jana Malaly) –v srbském prostředí pro existenci Dažbogova kultu hovoří lidová tradice ovlivněná bogomilstvím, jež z dualistického hlediska klade do kontrapozice proti Bohu jistého Daboga