•PŘEDKELTSKÉ MÝTY •dochovalo se z nich jen něco málo v Irsku •období končícího matriarchátu předkeltské Evropy •tyto mýty pojednávají bez výjimky o moci ženství •dochované jsou v dnešní podobě drobné zlomky na pomezí mýtů a pověstí či pohádek • •Macha s rudými copy: •dávná královna Uladu jménem Macha [macha] s rudými copy je jednou z četných žen-válečnic v keltské a předkeltské mytologii –jméno Macha v etymologickém významu: bojovnice (indoevropský kořen „magh“ = „bojovat“) –v irokeltské mytologii narážíme na 3 Machy (patrně tatáž bohyně) •vypráví se, že byli jednou 3 králové z Uladu, kteří se dohodli, že se budou střídat ve vládě – každý měl panovat 7 let a pak uvolnit místo dalšímu –1. se jmenoval Rudý oheň a hned během své 1. vlády se utopil ve vodopádu a zanechal po sobě jedinou dceru: zrzavou a bojovnou Machu –ta oběma zbývajícím králům oznámila, že teď patří vláda jí –hned se s nimi pustila do boje a vyhrála, takže na jejich vládu se ani nedostalo –2. král, který měl po ní nastoupit na trůn, se jmenoval Zbytečný a zemřel (buď přirozenou smrtí, nebo mu Macha napomohla), takže zbyl jen 3. král, jménem Stříbrný oheň, kterého Macha pojala za svého muže –proti neoblíbené vládkyni však povstalo 5 synů zesnulého krále jménem Zbytečný – Macha je porazila a poslala do vyhnanství –synové Zbytečného se potloukali v hustých lesích Connachtu. Jmenovali se: Prostoduchý, Tlustý, Neotesaný, Zpupný a Hlupák, který naletěl –těchto 5 bratrů jednou večer sedělo v lese u ohně, opékali si kančí maso a radili se, jak se nepohodlné vládkyně zbavit, když z houští vystoupila stará malomocná žebračka a prosila je o něco k snědku a o možnost ohřát se u jejich ohně –bratři byli zpočátku nedůvěřiví, ale když se zmínila, že pochází přímo z Uladu, probudila v nich zvědavost: –začali se vyptávat, jak se tam teď žije pod vládou Machy – a žebračka začala mladíky svádět... –Zpupný se jí začal nestydatě dvořit, načež se s ním stařena vydala do lesní temnoty –vrátila se však sama a ostatním tvrdila, že se k nim jejich bratr bojí vrátit, protože se miloval s malomocnou –nabídla se však, že jednoho z nich zavede na místo, kde Zpupného nechala, třeba mu bratr pomůže –šel s ní Tlustý, ale ani ten se nevrátil –stařena pak u ohně tvrdila, že ji s kletbami poslal pryč, prý si bratra najde sám –Neotesaný ji přinutil, aby mu ukázala místo, kde jsou oba bratři – a oběma zbylým bratrům řekl, že v případě potíží zavolá o pomoc –z nočního lesa se brzy ozvalo volání o pomoc, a tak 4. bratr Prostoduchý vyrazil na pomoc –poslední bratr jménem Hlupák, který naletěl u ohně osaměl –malomocná se mu brzy ukázala a namluvila mu, že ji pro něj poslali jeho bratři… –při rozednění sedělo 5 bratrů v kruhu připoutáno ke stromům, uprostřed stála stařena a vysmívala se jim za to, jak je přemohla –pak si v potoce smyla nalepené strupy a postavila se před ně coby krásná mladá víla – byla to Macha –nabídla jim milost a mlčenlivost o hanebném zajetí, jen když jí odpřisáhnou věrnost –bratři to však odmítli, to ať je raději sežere divá zvěř, než aby se jí podrobili –nato je Macha spoutala jednoho k druhému a hnala před sebou do Uladu, kde je nechala ostříhat dohola a jako otroci jí museli zbudovat královský hrad, jehož obvod sama vytyčila svou sponou •vítězství Machy nad mužskými protivníky v mýtu ztělesňuje převládající matriarchální princip •3 mytičtí králové: –Rudý oheň patrně princip ohně, slunce, světla –Stříbrný oheň asi lunární princip, noc –Zbytečný ??? •vládce Rudý oheň (1. zesnulý z trojice králů) –otec Machy (proto má Macha rudé copy) –utopil se ve vodopádu – vodní živel přemohl živel ohně (viz souboj hromového ptáka a vodního démona v severoamerické mytologii) •dříve u Keltů bývalo zvykem, že obvod sídlišť nebo knížecích sídel určovaly ženy, zatímco jména jim dávali druidi –geografická pozn.: – Connacht [ir. konəgt]; Ulad (irsky; angl. Ulster [alstə], dnešní Belfast) –jde o 2 historické provincie ležící na S irského ostrova: Connacht je na SZ, Ulster na SV (jeho velká část tvoří Severní Irsko, součást dnešní Velké Británie) •Finn: •součást pozdějších jihoirských mýtů, jež se staly součástí keltské mytologie –mytickým příběhům o Finnovi se nebudeme podrobněji věnovat •Finn se dostal do jeskyně čarodějnic dávného světa, což byly šeredné dcery krále elfů •Finn jim v tomto starém příběhu, jenž byl předlohou pozdějším verzím, podlehl – a s ním se dostala do moci čarodějnic i celá Fianna, ale v poslední chvíli se objevil zachránce, takže všichni muži nakonec nebyli čarodějnicemi pobiti… –geografická pozn.: – Fianna: malé nezávislé mytologické území, snad nacházející se opravdu někde v Irsku, s mnoha významnými bojovníky •Rhiannon: •velmi torzovitý příběh pojednávající o povaze ženské moci v předkeltském prostředí –mýtus je důležitý především vzhledem k prostupnosti pozemského světa i světa nadpřirozeného (říše elfů a zásvětí) •co o mýtu víme: –Rhiannon byla kněžna říše elfů v J Walesu (v Dyvedu) –jako jezdkyně na bělouši vábila svého budoucího chotě Pwylla do své elfí říše, aby jí pomohl proti nemilému zásvětnímu sousedu –po svatbě již jako královna Dyvedu přivedla na svět syna Pryderiho, který se později stal jedním ze 7 bojovníků zvaných 7 druhů Branových, kteří se po válce s Irskem vrátili do Walesu –po Branově smrti se stal jejich vůdcem Manawyddan –Pryderi s ním sezdal svou matku Rhiannon, čímž Manawyddan převzal vládu nad zemí – počátek patriarchátu •vláda nad zemí se zde původně vázala na spojení s prastarou, přesto však věčně mladou ženou, která zde byla odedávna a bude zde věčně –snad bohyně plodnosti –pochází z nějakého „jiného světa“ (patrně nadpřirozeného), jenž je však neustále přítomen a je v Irsku připisován božskému národu, jenž obýval svět před nynějším lidstvem, ale pak jeho obyvatelé přesídlili do pahorků víl (smrtelníci ztratili schopnost je vidět či kontaktovat) –z tohoto „jiného světa“ pochází také irská Matka Země, která v předkeltských mýtech vystupuje v mnoha podobách a s níž se musí spojit každý král, aby mohl požehnaně vládnout (tj. legitimně), viz i podobné mýty jiných kultur (např. Gilgameš a bohyně Ištar, podle některých výkladů i kněžna Libuše coby bohyně a kníže Přemysl aj.) –kdo by se její moci vzepřel, k tomu by se pak chovala nepřátelsky – kdo se s ní ovšem spojí, tomu přináší požehnání •Macha a sedlák: –zámožnému uladskému sedlákovi Crunniukovi zemřela manželka –tu do světnice tiše vstoupila půvabná žena a rozdělala oheň, jako by tu byla odjakživa doma –sedlák ji užasle sledoval a zeptal se: „Kdo jsi?“ –„Neptej se mě na jméno, Crunniuku,“ řekla. „Kdybych ti ho řekla, musela bych tvůj dům zase opustit. Já ti však chci pomoct v nouzi.“ –my ovšem víme, že to byla Macha... –Crunniuc s ní tedy žil a nechal, ať je všechno po jejím – a dobytku, polím i hospodářství se dařilo jako nikdy dřív –nastal čas velkého výročního shromáždění v Uladu –žena byla v pokročilém stupni těhotenství a nechtěla tam s ním jít, navíc mu kladla na srdce, aby o ní nemluvil –když však v Uladu při velkých dostizích zvítězilo královo spřežení a všichni je obdivovali, začal se sedlák vychloubat, že jeho žena umí běžet rychleji než královi koně –to bylo vnímáno jako urážka –král dal proto Crunniuka uvěznit a hrozil mu popravou, pokud jeho žena nedokáže to, co předtím tvrdil –násilím přivedli Machu do paláce, ona však prosila, aby se závodem počkali, dokud neporodí – jenže marně (král ji navíc nutil, aby prozradila své jméno) –navzdory svému stavu v závodu s královými koňmi zvítězila –pak se však zhroutila a přivedla na svět dvojčata – chlapečka a děvčátko –uladské muže pro jejich bezohlednost proklela: vždy když svou sílu budou potřebovat nejvíc, tak 9 dní proleží neschopni boje slabí a bezbranní jako žena během šestinedělí... –tato kletba měla uladské muže stíhat po 9 generací –slavnostní louka Uladu se od té doby jmenuje Machina dvojčata (Emain Macha [emen macha] z irského emain, tj. „dvojčata“) –potom Macha zmizela… •Matka Země je zde personifikovaná právě Machou: –blaho lidí závisí na úctě k ní a na svazku s ní –motiv objevující se i v některých mýtech a pověstech ostrovních Keltů