Anglické drama po roce 1945 Meziválečné anglické drama ►Málo významných autorů ►Nadvláda melodramatu a konverzační komedie ►Divadlu dominuje komerční West End (až do 1956) ► George Bernard Shaw ►Nejvýznamnějsí britský autor 1. poloviny 20. století ►Intelektuální komediograf, paradoxní satirik ►Komedie mravů –předchůdci Congreve, Sheridan, Wilde ►Polemika s konceptem dobře udělané hry, stálá snaha o ideovost George_bernard_shaw Pygmalión (1913) ►Satira na společenské předsudky ►a konvence ►Téma – emancipace ženy ►Trvalá snaha interpretovat hru sentimentálně ►Romantický půdorys přehodnocen paradoxy – falešný happyend ► Pygmalion 1913 Svatá Jana (1923) ►Naplnění Shawovy představy ►o diskusi jako nejvyšší ►formě dramatu ►Na Shawa nebývale vroucí – obdiv k Janě, ale bez romantického patosu ►Hra o významu zdravého rozumu pro lepší uspořádání světa – potlačení náboženství ►Epilog – fiktivní setkání všech protagonistů Saint_Joan_%28play%29 Anglické drama 1945 - 2000 ►1945 – 1956 – stagnace (Fry, Rattigan, Eliot, Coward, Christie…) ►1956 – 1960 – „nová vlna“ (Osborne, Pinter, Wesker…) ►1960 – 1968 – „druhá nová vlna“ (Bond, Stoppard, Anglické drama 1945 - 2000 ►1968 – 1979 – „alternativní“, politické divadlo (Hare, Brenton, Barker, Churchillová…) ►1979 – 1990 – útlum političnosti, intimní problémy, nástup feministického dramatu ►1990 – 2000 – In – yer –face (Ravenhill, Kaneová, Crimp, Penhall…) ►„Padesát let nových vln“? Thomas Stearns Eliot ►Průkopník verše v moderním ►dramatu ►Největší úspěch – historická hra ►Vražda v katedrále (1935) ►– příběh o mučednické smrti ►Tomáše Becketa ►Další hry ze současnosti ►Rodinné shromáždění ►Prokurista ► T_S__Eliot%2C_1923 Agatha Christie ►Autorka konvenčních detektivních her ►Jevištní detektivka – vrchol konstrukce well-made-play ►Past na myši (1952) – světový rekord v nepřetržitém uvádění jedné hry – mýtus divadelního Londýna ► 800px-St_Martin%27s_Theatre%2C_Covent_Garden%2C_London-16March2010 Poválečné drama ►Dramatik není intelektuálně prestižní povolání ►Beckett dobývá Londýn oklikou přes Paříž ►Christopher Fry – klasicky působící veršované hry ►Terence Rattigan ►J. B. Priestley „Mladí rozhněvaní muži“ ►1956 – kvalitativní zlom v britském dramatu ►Zároveň rok prohry v suezské válce ►Zklamání z vlády labouristů ►Depresivní společenské klima ►English Stage Company a Royal Court – divadlo zasvěcené novému dramatu John Osborne ►Průkopník moderního anglického dramatu ►Revoluce ne formou ale obsahem ►Hra Komik (1957) – studie úpadku music-halllového baviče ►Získal pro ni Laurence Oliviera ►Po 1960 tvorba značně nevyrovnaná Ohlédni se v hněvu (1956) ►Zběsilá „improvizace“ antihrdiny Jimmy Portera ►Soužití dělníka s dívkou z vyšších středních vrstev ►Porter osciluje mezi něhou a surovostí, agresí a potřebou přijetí ►Vyjádření generační frustrace třicetiletých Peter Shaffer ►Malé dílo, ale žánrově rozrůzněné ►Černá komedie ►Královský hon na slunce ►Andělika a laskavec ►Ideová dramata ►Svár mezi racionalitou a vášní shaffer1 Equus (1973) ►Podobenství ve formě detektivky ►Chlapec oslepí šest koní ►Konfrontace s psychiatrem, který začne sám zpochybňovat hranice normality ►Hra o potřebě „boha“ v nenáboženské době Equusposter77 Amadeus (1979) ►Celosvětové úspěšná, i u nás hojně uváděná hra ►Vychází z legendy o zavraždění Mozarta Antoniem Salierim ►Efektní podobenství o vzpouře průměrnosti proti genialitě ►Proslulý film Miloše Formana Harold Pinter ►Řazen mezi absurdní autory ►Hovorový dialog – fráze, zámlky, banality, pohrávání si s dialektem ►Přitom precizní, abstraktní stylizace ►Comedies of menace (komedie hrozby) – hry o neurčitém, všudypřítomném nebezpečí HaroldPinter Narozeniny (1960) ►Absurdní situace – jediného hosta v dovolenkovém penziónu začnou terorizovat a posléze odvlečou ►Nedefinovatelné hrůza, neurčité postavy ►Nejasná Stanleyho vina i poslání jeho katů ►Přitom realistický dialog Pinter Narozeniny Zrada (1978) ►Zdánlivě banální příběh o nevěře v partnerském trojúhelníku ►Ve skutečnosti „hledání ztraceného času“ – nikdy nevíme, co skutečně žijeme ►Příběh vyprávěný pozpátku ► Betrayal Edward Bond ►Nejskandálnější britský dramatik do nástupu „coolness“ – její duchovní otec ►Způsobil roku 1968 pád britské cenzury ►V 70. a 80. letech úpadek jeho tvorby vlivem přílišné političnosti Edward Bond 2001 Spaseni (1967) ►Vyprázdněnost mladého manželství ►Muž přijme dítě, i když ví, že není jeho ►Jeho skutečný otec dítě ukamenuje s partou výrostků ►Záměr šokovat ►Uvedena jen v klubovém představení ► Kamenování Spaseni Lear (1971) ►Přepracování Shakespearovy hry ►Zesílení v brutálních obrazech ►Lear je krutovládce, na což sám doplatí ►Kordélie nejsurovější postavou hry ►Obraz naprosté bezvýchodnosti ►„Píšu o násilí tak samozřejmě, jako psala Jane Austenová o slušném vychování“ ► Tom Stoppard ►Žonglér, intelektuální artista ► ►Výrazná formální virtuozita a experimentálnost ► ►Pravý inspektor Hound Image-Tom_Stoppard_1_%28cropped%29 Tom Stoppard 2 ►Zájem o disidenty ve východní Evropě (Krhútův Macbeth, Profesionální faul, Rock'n'Roll) ►Od hry To pravé obrat k intimnějším tématům ►Scénář k filmu Zamilovaný Shakespeare ► Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi (1966) ►Dvě vedlejší postavy z Hamleta ►Děj z jejich pohledu ►Umírají, aniž by pochopili, co se kolem nich děje ►Hravá varianta absurdního dramatu – „Beckett bez slz“ Rosencrantz_and_Guildenstern_book ► Nicolas_Poussin_052 Arkádie (1993) ►Odehrává se ve dvou paralelních časových rovinách ►Téma moderní fyziky, chladnutí vesmíru, teorie chaosu ►Přes všechny dobové nánosy se podstat lidských vztahů nemění 70. a 80. léta ►Období politického, diskusního dramatu ►Výrazná apelativní tendence ►John Mc Grath – 7:84 Theatre Company ►Cheviotské ovce, jeleni a černá, černá nafta ►State of the nation play (hry o stavu národa) 80. léta ►1979 – nástup Margaret Thatcherové ►1980 – David Edgar – Nicholas Nickleby – zrada alternativních pozic ►Znovuposílení pozic West Endu a muzikálu ►Komedie – Michael Frayn, Alan Ayckbourn ►Na druhé straně ofenzíva mladých feministických autorek (Keatley, Luckham, Glover, Lochhead) ► In – yer – face dramatika ►Návrat k zobrazení extrémního násilí, perverze, zvrácené sexuality ►Sociálně výrazná prostředí ►Vizuální a slovní krutost ►Má i méně extrémní podoby – vesměs pak vyprázdněnost vztahů v moderním velkoměstě ►Mark Ravenhill (Nakupování a šoustání) ►Sarah Kaneová (Vybombardováno, Psychóza ve 4:48) ► McDonagh Martin Mc Donagh ►Součást In-yer-face vlny, ►zakotven však výrazně v irské realitě (problém terorismu) ►hry z venkovského prostředí (vliv Syngea) ►Brutalita v uzavřené komunitě ►Výjimkou modelová hra Pan Polštář ►Černé, surové grotesky ►Inspirace filmy – Tarantino aj. ► Osiřelý západ (1997) ►Dvojice bratrů podílejících se na smrti svého otce ►Vzájemné ubližování, ►Promyšlený sadismus ►Černá groteska ►Postava otce Welshe – marně se je pokouší napravit Lonesome_west_mcdonagh_book_cover