Americké drama 20. století OTEC ZAKLADATEL Eugene O'Neill KLASICI Arthur Miller Tennessee Williams MEZIGENERACE Edward Albee ŽIJÍCÍ HVĚZDY (generace 60. let) Sam Shepard David MametJan Šotkovský - 22.5.2014 EUGENE O' NEILL Jan Šotkovský - 22.5.2014 První americký dramatik hodný toho jména Spojení se souborem Provincetown Players Výrazný vliv evropských autorů (Strindberg, symbolismus, expresionismus) Experimentátor (Podivná mezihra) Psychoanalýza Jan Šotkovský - 22.5.2014 Smutek sluší Elektře (1931) První vrchol amerického divadla (Nobelova cena!) Důsledná adaptace Aischylovy Oresteie s posunem do dob války Severu a Jihu Osudová předurčenost je zde nahrazena psychologickou determinací (Oidipův a Elektřin komplex) Jan Šotkovský - 22.5.2014 Nikdo nejedná svobodně, všichni už jen opakují chyby druhých (svých rodičů) a nakonec se mění v jejich kopie Jan Šotkovský - 22.5.2014 Cesta dlouhým dnem do noci (1941, 1956) Silně autobiografická Měla být zveřejněna až 30 let po jeho smrti Premiéra v režii Ingmara Bergmana Jan Šotkovský - 22.5.2014 Psychologická pitva jedné rodiny Přesné dodržení třech jednot Hrdina souchotinář, bratr alkoholik, otec despota, matka narkomanka Přese všechno hluboký autorův soucit Jan Šotkovský - 22.5.2014 ARTHUR MILLER Jan Šotkovský - 22.5.2014 Klasik sociálního realismu Vrchol ibsenovské inspirace v americkém dramatu Po roce 1956 sestupný autorský vývoj Subjektivní drama Po pádu – formální experiment Jan Šotkovský - 22.5.2014 Všichni moji synové (1947) Klasická sociálně kritická hra Syn odhaluje vinu svého otce Důsledný realismus Zločin pod maskou spokojené středostavovské rodiny Jan Šotkovský - 22.5.2014 Smrt obchodního cestujícího (1949) Jedna z posledních moderních tragédií Tragický příběh malého člověka, který uvěří sloganům o jednoduché cestě k úspěchu, tyto slogany zničí život i jeho rodině Pozůstatky expresionismu v realismu – rozbitá časová osa, vyhrocení situací, introspekce Jan Šotkovský - 22.5.2014 Nevíme, zda za Willyho úpadek může „společnost“ nebo Willy sám Bloudění člověka, který neprohlédne, naopak chce být ve příkladem druhým – opak Everymana Velká iluze a malá pravda Jan Šotkovský - 22.5.2014 Čarodějky ze Salemu (1953) Důkladné historické drama – zároveň ale aktuální paralela s honem na čarodějnice mccarthismu Analýza rozdílných přístupů k vykonstruovanému obvinění Jan Šotkovský - 22.5.2014 TENNESSEE WILLIAMS Jan Šotkovský - 22.5.2014 Dramatik křehké citovosti, vypjatých situací a nalomených charakterů Jeho hrdiny jsou převážně outsideři a ztroskotanci Výrazné ženské postavy Vrchol jeho tvorby také 1945 – 1955 Navazuje na O'Neilla, jakož i na symbolismus a expresionismus Romantická fascinace smrtí a erotikou Jan Šotkovský - 22.5.2014 Tramvaj do stanice Touha (1949) Tragédie téměř antického rozměru – neúprosný konflikt Křehká dáma Blanche DuBois versus neurvalý dělník Stanley Kowalski Jan Šotkovský - 22.5.2014 Blanche je ve své neschopnosti žít v reálném světě typickou williamsovskou hrdinkou Slavná broadwayská inscenace i film s Marlonem Brandem jako Stanleyem – revoluce v americkém herectví Elia Kazan Jan Šotkovský - 22.5.2014 Kočka na rozpálené plechové střeše (1955) Nejrealističtější Williamsova hra Dokonalé dodržení tří jednot – hra „v jednom tahu“ Poraženeckým outsidrem je tentokrát muž, poháněný aktivní ženou Jan Šotkovský - 22.5.2014 Rakovina otce rodiny a boj o dědictv po něm obnažuje rodinné vztahy 2 odlišné verze konce – tlak Elii Kazana V USA stále uváděna, oblíbená i amatéry Jan Šotkovský - 22.5.2014 EDWARD ALBEE Jan Šotkovský - 22.5.2014 „Guru“ generace nastupující po Millerovi a Williamsovi Po roce 1966 sestup z předchozí úrovně, v 90. letech překvapivý comeback (Tři velké ženy, Koza aneb Kde je Sylvie?) Výrazná inspirace absurdním divadlem Jan Šotkovský - 22.5.2014 Stalo se v ZOO (1959) Prostý dialog dvou mužů na lavičce Zuřivá snaha jednoho z nich probudit druhého z životní i myšlenkové pasivity Jan Šotkovský - 22.5.2014 Kdo se bojí Virginie Woolfové? (1962) Albeeho nejlepší a nejúspěšnější hra Návaznost na O'Neilla – iluze jako životní princip, sadomasochismus rodinných vztahů Odehrává se celá v průběhu jediné noci „Zaučování“ mladší manželské dvojice starší Jan Šotkovský - 22.5.2014 Pověst hry, která se „téměř vždy povede“ Veleúspěšná filmová adaptace s Richardem Burtonem a Liz Taylorovou Jan Šotkovský - 22.5.2014 SAM SHEPARD Jan Šotkovský - 22.5.2014 Rocker a herec V počátcích výrazně experimentální autor, rozbíječ formy Zběsilá psychedelická groteska Operace Chřestýš V 70. letech „dramatik rozpadu americké rodiny“ (Prokletí hladovějící třídy, Pohřbené dítě) Vyrovnávání se s americkým venkovem a jeho westernovou mytologií Jan Šotkovský - 22.5.2014 Posedlí láskou (1983) Dvojice vášnivých milenců – bratr a sestra versus její milenec, vypravěčem je jejich otec Láska zatížená hříchem Odehrává se celá v motelu v Mojavské poušti, mimořádně dusná erotická atmosféra Jan Šotkovský - 22.5.2014 Bůh pekla (2004) Jedna z jeho nejpolitičtějších her Reakce na invazi USA do Iráku Dva členové speciálních jednotek se ukrývají v poušti, armádní vyslanec je však najde Groteskní momenty Jan Šotkovský - 22.5.2014 DAVID MAMET Jan Šotkovský - 22.5.2014 Klasický moralista Specifický jazyk – hovorový, roztříštěný, vyjadřuje nezakotvenost postav a jejich snahu ovládnout druhé 2 hlavní témata – vztahy mezi mužem a ženou „po sexuální revoluci“ (Sexuální perverze v Chicagu) a pokleslost „amerického snu“ Mamet: Americký mýtus je představa, že získáme něco za nic. Jan Šotkovský - 22.5.2014 Americký bizon (1974) Hořká komedie o třech zlodějíčcích, plánujících loupež Deformovanost ideologií „úspěchu za každou cenu“ Lidské vztahy ničené „obchodními principy“ Jan Šotkovský - 22.5.2014 Jan Šotkovský - 22.5.2014 Glengarry Glen Ross – Konkurenti (1983) Drama z prostředí realitní kanceláře Soutěž o nejlepšího prodejce ve společnosti „Diktát úspěchu“ nutí lidi ke zločinu Jan Šotkovský - 22.5.2014 Oleanna (1992) Reakce na radikální feminismus, politickou korektnost a sexual harassment Hra nazvaná podle utopického společenství z 19. století Zakomplexovaná studentka zničí kariéru arogantního pedagoga Jan Šotkovský - 22.5.2014 Jan Šotkovský - 22.5.2014