DIVADLO POSTMODERNÍ A POSTDRAMATICKÉ Vývojové trendy v divadle na konci 20. a na počátku 21. stol. Václav Cejpek / 15. 5. 2014 1 MODERNA / termín, užití • termín „moderna“ se používá v různých oblastech – historie, politika, umění… • moderna = převrat ve všech oblastech života • časové zařazení – různé možnosti a varianty: – pro oblast duchovního života: s nástupem renesance (od 15. stol.) – pro oblast ekonomickou: s počátkem industrializace (polovina 18. stol.) – pro oblast politiky: Francouzská buržoazní revoluce (konec 18. stol.) – pro oblast literatury, výtvarného umění, divadla atd.: od konce 19. stol. (po r. 1890) Václav Cejpek / 15. 5. 2014 2 MODERNA /původ slova, význam • původ slova – modernus (lat.) = nový, novodobý, současný • první užití slova moderní – Bernhard von Chartres (Sylvestris, 1080 – 1167): – „Jsme trpaslíci, kteří sedí na ramenech obrů. Dokážeme vidět dál než naši předkové a v tom smyslu je naše vědění větší než vědění jejich, a přece bychom nebyli ničím, kdyby nám cestu neukazovala suma jejich vědění.“ Václav Cejpek / 15. 5. 2014 3 MODERNA V LITEARTUŘE • konec 19. a začátek 20. stol. • vliv kvantové teorie (Max Planck), učení o výkladu snů (Sigmund Freud), teorie relativity (Albert Einstein) aj. • zásadně se mění obraz (vnímání) světa Václav Cejpek / 15. 5. 2014 4 MODERNA V LITERAUTUŘE • experimentování s novými literárními technikami: – volná nepřímá řeč – fragmentární obraz světa – relativizace názorů (zpochybňování) – střídání perspektivy – subjektivizace, psychologizace – estetická sebereflexe – narušování chronologie – subjektivní vnímání času – aj. Václav Cejpek / 15. 5. 2014 5 MODERNA V LITERAUTUŘE / Přímá řeč • „Co chceš?“ řekl Honza nepřátelsky. „Pojď se mnou. Něco ti ukážu.“ „Mě vynech. Žádné baráky už nestavím.“ „Neblázni, tady jde o něco jiného“ (F, 288). Václav Cejpek / 15. 5. 2014 6 MODERNA V LITERAUTUŘE / Polopřímá řeč • Muž smekl. Pán je cizí? // Ano, to jest, cizí, právě se nastěhoval a nezná to tu ještě, bude tu trvale bydlet. // Pak ovšem, usoudil mužík oživeněji, bude potřebovat tu a tam vyprat prádlo. Sehnal si už v Dolině nějakou ženu, která by mu prala? // Vida, podivil se Šimon, na to dosud ani nevzpomněl, a je to důležitá věc (V, 56). Václav Cejpek / 15. 5. 2014 7 MODERNA V LITERATUŘE / Směry • naturalismus • expresionismus • Vídeňská moderna • dekadence • „Modernost je to, co pomíjí, mizí, co je nahodilé, je to polovina umění, jehož druhou polovinou je to, co je věčné a neměnné.“ (Charles Baudelaire) Václav Cejpek / 15. 5. 2014 8 MODERNA V LITERATUŘE / představitelé • James Joyce – Odysseus • Rainer Maria Rilke – Zápisky Malta Lauridse Brigga – Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka • Franz Kafka – Zámek – Proces – Proměna • Marcel Proust – Hledání ztraceného času Václav Cejpek / 15. 5. 2014 9 MODERNA V LITERATUŘE / představitelé • Robert Musil – Muž bez vlastností • Thomas Stearns Eliot – Pustá země – Vražda v katedrále • Ezra Pound – Cantos Václav Cejpek / 15. 5. 2014 10 MODERNA V LITERATUŘE / představitelé • Virginia Woolfová – Paní Dallowayová • Hugo von Hofmannsthal (Richard Strauss) – Elektra – Salome • a další Václav Cejpek / 15. 5. 2014 11 MODERNA VE VÝTVARNÉM UMĚNÍ • fauvismus • kubismus • futurismus • expresionismus • klasická moderna – cca od r. 1914 do poloviny 20. stol. – Henri Matisse – Pablo Picasso – Marc Chagall – Vasilij Kandinskij Václav Cejpek / 15. 5. 2014 12 MODERNA – FAUVISMUS Rousseau: Hladový lev // Kirchner: Marzella Václav Cejpek / 15. 5. 2014 13 MODERNA ARCHITEKTURA - funkcionalismus – Le Corbusier (architekt) – Ludwig Mies van der Rohe (architekt) vila Tugendhat v Brně Václav Cejpek / 15. 5. 2014 14 MODERNA / Funkcionalismus „Ornament je zločin.“ Adolf Loos • „Dekorace je primitivní a smyslné povahy, stejně jako barva, a hodí se pouze pro nížší třídy, sedláky a divochy.“ Le Corbusier Václav Cejpek / 15. 5. 2014 15 LE CORBUSIER Berlín / Ronchamp Václav Cejpek / 15. 5. 2014 16 POSTMODERNA / původ a význam slova • post (lat.) = po • postmoderna – obecně – stav západní společnosti, kultury a umění „po“ moderně – specificky - politicko-vědecko-umělecký směr, který se obrací proti institucím, metodám, pojmům a základním tezím moderny Václav Cejpek / 15. 5. 2014 17 POSTMODERNA – kritizuje inovační úsilí moderny – považuje modernu za obvyklou a automatizovanou – obviňuje modernu z nelegitimní nadvlády totalitního principu (rysy despocie) – označuje modernu za jednorozměrnou Václav Cejpek / 15. 5. 2014 18 POSTMODERNA • nabízí množství stejně oprávněných a vedle sebe koexistujících perspektiv (relativismus) • prosazuje princip otevřenosti umění Václav Cejpek / 15. 5. 2014 19 POSTMODERNA • časové zařazení – termín se objevuje poprvé kolem r. 1870 (anglický malíř John Watkins Chapman navrhl vytvořit postmoderní malířský styl, který by překonal francouzské impresionisty) – běžně se za počátek postmoderny považuje konec 70. let 20 století Václav Cejpek / 15. 5. 2014 20 POSTMODERNA / Lyotard –Jean-François Lyotard • Postmoderní vědění (1979) • role vědění v postindustriální společnosti • teze o konci velkých vyprávění: „Nanejvýš zjednodušeně lze říct: >postmoderna< znamená, že metavyprávěním se už dál nepřikládá víra.“ Václav Cejpek / 15. 5. 2014 21 POSTMODERNA / Lyotard • 3 velká metavyprávění osvícenství idealismus historismus • neexistuje žádná obecně závazná pravda Václav Cejpek / 15. 5. 2014 22 POSTMODERNA / prvky a znaky • prvky a znaky postmoderny – rekombinace a reinterpretace – nové užití existujících myšlenek – společnost není nazírána s ohledem na pokrok jako hlavní cíl vývoje – svět se jeví jako chaotický, nahodilý, pluralistický – lidská identita je nestálá, určuje ji mnoho protichůdných kulturních faktorů – masová média a technika jsou nositeli či prostředníky kultury a umění Václav Cejpek / 15. 5. 2014 23 POSTMODERNA / prvky a znaky – odmítnutí principu rozumu (racionality) – to odmítala už i moderna – nová orientace na aspekty lidské afektivity a emocionality – odmítnutí či ostrá kritika univerzálního nároku na pravdu v oblasti filozofie (např. metavyprávění nebo mýty jako morálka, historie, Bůh, ideologie, utopie, náboženství, věda aj.) Václav Cejpek / 15. 5. 2014 24 POSTMODERNA prvky a znaky – ztráta tradičních vazeb solidarity – tolerance, svoboda, radikální pluralita ve společnosti, umění a kultuře – dekonstrukce – mixování kódů, stylů atp. jako nová umělecká technika – feminismus – multikulturalismus Václav Cejpek / 15. 5. 2014 25 POSTMODERNA / metody metody – diskurs (způsob chápání a porozumění skutečnosti v určité epoše a oboru) – poststrukturalismus (odklon od objektivních metod) – dekonstrukce (princip „demontáže“ pojmů) Václav Cejpek / 15. 5. 2014 26 POSTMODERNA / Happening • Happening • událost, dění, akce… – používání netradičních divadelních forem a prostředků se záměrem šokovat, provokovat, vtáhnout do akce atd. – prolínání cílů (politika, umění…) Václav Cejpek / 15. 5. 2014 27 POSTMODERNA / Fluxus • Fluxus – 1960 – mezinárodní hnutí výtvarníků, skladatelů – George Maciunas, Nam June Paik, Yoko Ono, Joseph Beuys… – vztah k dadaismu – útok na umělecké dílo, které bylo v běžném smyslu negováno a prohlášeno za buržoazní fetiš – nejdůležitější je tvůrčí idea Václav Cejpek / 15. 5. 2014 28 POSTMODERNA / Fluxus • Manifest George Maciunas (mačevnas) Václav Cejpek / 15. 5. 2014 29 POSTMODERNA / Fluxus obálka katalogu Václav Cejpek / 15. 5. 2014 30 POSTMODERNA / Bodyart – 60. léta 20. století – vznik z happeningu a hnutí Flexus – tělo je současně umělecký prostředek i umělecký objekt (tedy to co je vytvářeno jako umělecké dílo) – často jde o performance Václav Cejpek / 15. 5. 2014 31 POSTMODERNA / Bodyart Václav Cejpek / 15. 5. 2014 32 POSTMODERNA / Bodyart Václav Cejpek / 15. 5. 2014 33 POSTMODERNA / Videoumění • videoart, videoumění – projekce slouží jako médium umělecké výpovědi – vznik na počátku 60. let v Německu a v Americe Václav Cejpek / 15. 5. 2014 34 POSTMODERNA / Performance • performance – umělecké vystoupení performera nebo skupiny performerů – zdůrazňuje situace, jednání (akčnost), pomíjivost Václav Cejpek / 15. 5. 2014 35 POSTMODERNA / Popart • popart – motivy z běžného života, téma konzumu, masmédií – způsob zobrazení – fotorealistický, často naddimenzovaný – Andy Warhol, Roy Lichtestein Václav Cejpek / 15. 5. 2014 36 POSTMODERNA cool drama (coolness dramatika) • cool drama • cool – chladný, chladnokrevný – super, skvělý, bezva… • coolness – chladnost, studenost Václav Cejpek / 15. 5. 2014 37 POSTMODERNA cool drama (coolness dramatika) • In yer face drama (Aleks Sierz) • Blut- und Sperma-Theater (Německo) • „… divadlo, které vás chytí za krk a třese s vámi, dokud nepochopíte jeho vzkaz“ (Aleks Sierz) Václav Cejpek / 15. 5. 2014 38 POSTMODERNA cool drama (coolness dramatika) • specifický typ dramatické literatury • mladí autoři v polovině 90. let 20. století • znechucení společností • ofenzívní, brutální, šokující a bezohledné zobrazování reality • drastické prostředky • extrémní postavy, lidé na okraji společnosti Václav Cejpek / 15. 5. 2014 39 POSTMODERNA cool drama (coolness dramatika) • rasismus, xenofobie • lidská sexualita – sexuální identita, odlišnosti, dosud „nemravná“ témata • násilí • drogy • konsumismus, odcizení, vyprázdněnost… • snaha šokovat, provokovat • nezvyklé divadelní prostředky (nahota, exprese…) • vulgární jazyk, „úbytek“ jazyka – osamocená slova a výkřiky Václav Cejpek / 15. 5. 2014 40 POSTMODERNA / cool dramatika – představitelé • Martin Crimp • Martin McDonagh • Patrick Marber • David Harrower • Mark Ravenhill • Marius von Mayenburg Václav Cejpek / 15. 5. 2014 41 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO PŘELOM 20. A 21. STOLETÍ Václav Cejpek / 15. 5. 2014 42 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO • termín – Hans-Thies Lehmann: Postdramatisches Theater. 1999. • Postdramatické divadlo. Bratislava 2007. Václav Cejpek / 15. 5. 2014 43 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO • nedrží se už dramatického textu jako hlavního prvku divadelní inscenace • tvůrci postdramatického divadla budují estetiku divadelního představení na situacích, které uvádějí dramatický text do speciálního vztahu k materiálnímu dění na jevišti • cílem je dosáhnout u diváka odpovídající vnímání Václav Cejpek / 15. 5. 2014 44 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO • dramatický text už není inscenován, tvůrci se snaží docílit u diváků patřičný účinek prostřednictvím prostorových, vizuálních a zvukových znaků • postdramatické divadlo nezná iluzívnost • v centru pozornosti je inscenace jako komunikační proces mezi hercem a publikem • samovytváření a samoudržování systému (divadelní komunikace) Václav Cejpek / 15. 5. 2014 45 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO • pojem „postdramatické divadlo“ nelze jednoznačně definovat – mnohovrstevnatost významů • „postdramatický text“ – nevykazuje základní strukturu dramatických textů – chybí postavy – zápletka – konflikty – atd. Václav Cejpek / 15. 5. 2014 46 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO • vztah divadla k politice, politický účinek divadla – politikum se nehledá v tématu, v obsahu, v „ději“ – politikum je ve „formě“ divadla – v procesu inscenování a předvádění Václav Cejpek / 15. 5. 2014 47 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO • dvě tendence v postdramatickém divadle – 90. léta 20. století – potlačování textu, orientace na materialitu a produkční prostředky – od počátku 21. století – nová orientace na literární text nazíraný hlediskem postdramatických principů Václav Cejpek / 15. 5. 2014 48 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO / představitelé • The Living Theatre • Robert Wilson režisér • Sarah Kane autorka • Martin Crimp autor • Elfriede Jelinek autorka • Heiner Müller autor, režisér Václav Cejpek / 15. 5. 2014 49 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO představitelé • Frank Castorf režisér • Sebastian Hartmann režisér, Burgtheater Wien • Christoph Marthaler režisér • She She Pop skupina • Rimini Protokoll skupina Václav Cejpek / 15. 5. 2014 50 She She Pop / What´s wrong? Václav Cejpek / 15. 5. 2014 51 She She Pop / 7 sester • 7 sester – skupinový portrét podle Čechova Václav Cejpek / 15. 5. 2014 52 She She Pop / Rules - prodloužení • Pravidla - prodloužení Václav Cejpek / 15. 5. 2014 53 She She Pop / JARNÍ OBĚŤ Václav Cejpek / 15. 5. 2014 54 • Stravinskij – Svěcení jara • Představení, kde účinkují s vlastními matkami • Smysl obětování se • Role ženy RIMINI PROTOKOLL • Helgard Haug • Daniel Wetzel • Stefan Kaegi • německo-švýcarský tým režisérů, performerů, autorů… etc. Václav Cejpek / 15. 5. 2014 55 RIMINI PROTOKOLL • proti dramatickému textu staví – plán postupu při inscenování např. mezinárodních vztahů – v jejich performancích a rozhlasových hrách vystupují laici, kteří hrají sami sebe (experti ze skutečnosti – specialisté) Václav Cejpek / 15. 5. 2014 56 RIMINI PROTOKOLL • dokumentární inscenace Schillerova Valdštejna: – vystupují lidé, jejichž životy vykazují paralely s postavami hry a s jejími motivy • Premiéra: Návštěva staré dámy – lidé vzpomínají 50 let po premiéře Návštěvy staré dámy na úspěch hry, na slávu Dürrenmatta – současní „herci“ jsou lidé z tehdejšího zákulisí, technici, představitelé dětských rolí… Václav Cejpek / 15. 5. 2014 57 RIMINI PROTOKOLL • kopie zasedání německého Bundestagu dne 27. 6. 2002 – v Berlíně se konalo skutečné zasedání Bundestagu – v Bonnu se paralelně vytvářela „kopie“ tohoto zasedání – role poslanců „hráli“ bonnští voliči – text originálních vystoupení byl reprodukován podobně jako při simultánním překladu – s mírným zpožděním za originálem Václav Cejpek / 15. 5. 2014 58 RIMINI PROTOKOLL / KONTROLA KVALITY – květen 2014 Václav Cejpek / 15. 5. 2014 59 POSTDRAMATICKÉ DIVADLO / Česko • Jan Nebeský – Král Lear (Národní divadlo) • Ladislav Bambušek – Cantos (Ezra Pound – Divadlo Na zábradlí) • David Jařab – Divadlo komedie • atd. / aj. Václav Cejpek / 15. 5. 2014 60