1 9 . 2 . 2 0 1 4 1 9 . 3 . 2 0 1 4 V Á C L A V C E J P E K (ZDROJ: MANFRED PFISTER: DAS DRAMA) TEORIE DRAMATU TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 2 Veřejnost dramatické komunikace realizace dramatického (plurimediálního) textu je odkázána na poměrně složitou organizační bázi různých typů divadel dramatické texty mohou být distribuovány jako literatura nebo uváděny TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 3 afinita* divadla a společnosti přirovnání světa k divadlu Petronius: „Totus mundus agit histrionem“ – Celý svět řídí herec (Celému světu vládne herec) - ironie Calderon: Velké divadlo světa – Bůh je režisér, který lidem přiděluje role Shakespeare: „Celý svět je scéna“ (Jacques ve Večeru tříkrálovém) TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 4 Model vnějšího komunikačního systému dramatických textů souvislost se schématem „Komunikační model dramatického textu“ (schéma „obdélníčky“) zde nepřihlížíme ke vztahům uvnitř komunikačního systému, ale zato diferencujeme ve snaze zohlednit vedle vysílače (V) a přijímače (P) také ostatní komunikační faktory: kanál (fyzikální a psychické spojení mezi V a P) zpráva (to, co přenášíme, tedy dramatický text) kód (zakódování vysílačem a dekódování přijímačem) obsah (co se sděluje a vnímá) TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 5 TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 6 Autorská sociologie vztah dramatického textu k empirickému autorovi (skutečné osobě autora) biografismus – přehnané zdůrazňování vazby mezi životem autora a dílem biografii autora je třeba brát v úvahu, ale nikoli absolutně spoluurčení člověka společenskými normami také revolta proti normám je jev společenský rámec sociálních vazeb jedince určuje jeho možnosti TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 7 Struktura dramatického díla souvisí se sociálními vazbami autora i s průběhem jeho vzdělání Autor literárního textu (a dramatik zvlášť) – vstupuje do veřejné komunikace naplňuje společenskou normu inovačně narušuje společenskou normu TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 8 Autorské stereotypy s rozdílnými sociologickými vazbami, např.: interpret nábožensko-politického mýtu národa (Řecko) zvěstovatel daných (náboženských apod.) norem jednání (středověk) zvěstovatel stavově vázané sebeprezentace (klasicismus) společensky ustanovený bavič TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 9 satirický kritik chybného sociálního chování angažovaný přímluvce solečensky neprivilegovaných skupin propagátor revolučních myšlenek morální instituce experimentátor plánovač-tvůrce nových komunikačních procesů (…) TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 10 Sociální funkce autora – 2 základní modely expresivní funkce – dramatik souhlasně artikuluje existující společenský konsenzus instrumentální funkce – konsenzus má být teprve vytvořen nebo má být změněn konsenzus dosavadní TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 11 Komplexnost sociologie autorů autor textového podkladu je jen jedním z autorů plurimediálně inscenovaného textu institucionalizovaný vztah mezi autorem textu a dalšími produkčními funkcemi (režie, herci, scénografie…) nebezpečí odcizení literárních textů divadlu – autor má jen malou možnost ovlivňovat podobu inscenovaného díla playwright in residence (domácí dramatik divadla) TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 12 Vnitřní organizace produkčních divadelních funkcí extrémně členěná divadelní instituce (moderní dioba, současnost) stálý soubor vs. příležitostná skupina repertoárové divadlo vs. hraní en suite repertoárové divadloˇ= přesahující souvislosti hracího plánu v moderním divadle – různé modely vedle sebe TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 13 Mediální sociologie (Sociologie médií) Podmínky zprostředkujícího komunikačního kanálu technologický aspekt technických prostředků ekonomický aspekt produkčních nákladů právně-politický aspekt státní kontroly (cenzura, podpora…) aj. TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 14 Ekonomické a politické aspekty veřejnost komunikace = divadlo je chtě nechtě politikum – proto snaha ovlivňovat ho nedůvěra – cenzura, kontrola, finční subvence jako prostředek ekonomické závislosti… náklady na divadlo jsou značné – proto se velmi zřídka vyskytuje komerční divadlo, které financuje samo sebe (důsledek: ekonomický zájem negativně ovlivní estetickou úroveň) soukromá nebo veřejná pdopora TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 15 Postavení a hodnotové zařazení divadla v systému veřejných komunikačních médií a v subsystému estetických komunikačních médií renesance (alžbětinci) – divadlo je jediný masový komunikační prostředek moderní doba – okrajové postavení TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 16 Moderní doba reflexe a ztráta centrálního postavení divadla v systému veřejných komunikačních médií pokusy s mýticko-ritualistickými formami antiiluzivní tendence odchylky narušující konvenci atd. TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 17 Sociologie recepce vztah mezi dramatickým textem a jeho recipienty největší význam má publikum, které měl autor na mysli jako bezprostředního adresáta svého textu Autorem zamýšlené publikum je jen částí celku společnosti extrémní příklad – úplná absence takového dobového publika – jevištní realizace nepřichází v úvahu (Sturm un Drang aj.) TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 18 opačný extrém – autorem zamýšlené publikum je totožné s celou společností (lidové alžbětinské divadlo) odraz v Shakespearových hrách – překrývání stylových rovin, kontrastní prvky, bohatá struktura obsahu a formy, smíšený personál plebejských, měšťanských a aristokratických vrstev obyvatelstva TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 19 Sociologie obsahu Nejde jen o způsob zobrazení společnosti v literárních textech – to je omezené chápání pojmu sociologie obsahu Sociologie obsahu = sociální obsahy textů + sociální realita vně těchto textů Vztah mezi výběrovým modelem světa (vytvořeným dramatickým textem) a sociální realitou společenská podmíněnost tohoto vztahu TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 20 Příklady: Molière zobrazuje např. „prostý lid“ jako směšné osoby – komické postavy. Skutečné zobrazení života lidových vrstev se nekoná, zobrazuje se především svět vzdělanců, aristokracie, měšťanů… (někdy v karikované podobě) Racine, Corneille (a klasicismus obecně) – téměř výlučně vysoké vrstvy (stavovská klauzule) Socialistický realismus – idealizace dělnické třídy, společenské situace, ideologie… TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 21 Analýza obsahu, výpovědi (content analysis) Analýza obsahů komunikace, které existují ve formě textů (písemné interview, novinový článek atp.) kvantitativní vyhodnocování textu, které může být použito ve spojení s kvalitativními metodami jako kvalitativní analýza obsahu nebo analýza diskursu empirický sociální výzkum – metoda k objektivnímu, systematickému a kvantitativnímu popisu obsahu komunikace využití pro obsahově-sociologickou analýzu dramatických textů zatím jen triviální drama precizně formulované hypotézy se zřetelem na relevantní znaky TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 22 Příklad: Zkoumání sociálních obsahů populárního dramatu v TV a v divadlech na West-Endu (Londýn) / 1955 – 1965 (J. S. R. Goodlad) kritérium: kvóty sledovanosti v TV a statistiky uvádění v divadlech 5 dimenzí dominantní témata forma cíle a motivy fiktivních postav sociální prostředí děje zakončení dramatu TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 23 Výsledky: tematika – milostná a morální motivace pozitivního hrdiny – láska, motivace negativního hrdiny – touha po moci a společenském vzestupu sociálně vyšší prostředí zakončení – happy end, potvrzení společensky uznávaných norem Publikum chce strukturovaný obraz společnosti potvrzení svých vlastních zkušeností společensky akceptované chování (expresivní funkce dramatu) šíření a definování hodnotových norem (instrumentální funkce) TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 24 Omezená platnost metody analýzy obsahu pro texty vysoké estetické úrovně je potřeba zohlednit kvalitativní aspekty větší hrací prostor pro inovace a odchylky oproti společensky stanoveným estetickým a ideologickým normám TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 25 Sociologie symbolických forem Metajazyková dimenze Poetická dimenze Komunikace je umožněna teprve aspoň částečnou shodou vysílacích a přijímacích kódů Jazykové a mimojazykové kódy = sociálně normované regulační soustavy, v nichž se odrážejí zájmy a potřeby společnosti (společenské vrstvy) podobně: odraz v normách společenského chování v módě v různých konvencích TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 26 Sekundární estetické kódy přeformovávají a esteticky funkcionalizují primární jazykové a mimojazykové kódy realita vs. fiktivnost fiktivnost textů = nevyslovená sociální dohoda mezi autorem a recipientem není vždy respektována – viz alžbětinské divadlo Sen noci svatojánské… opačný postoj – moderní divadlo: zrušení rozílu mezi realitou a fikcí (happening, dokumentární drama…) TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 27 Formy a žánry – představují souhrn estetických prostředků, které jsou k dispozici a které jsou srozumitelné TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DIVADLO JAKO SPOLEČENSKÁ INSTITUCE Václav Cejpek / Letní semestr 2014 28 Friedrich Dürrenmatt: „Tragédie a komedie jsou pojmy týkající se formy, jsou způsobem dramaturgického chování , fingovanými postavami estetiky, které dokážou vyjádřit to stejné. Jen podmínky, za nichž vznikají, jsou jiné, a tyto podmínky jen z malé části náleží do umění. Tragédie předpokládá vinu, těžkosti , míru , přehled, odpovědnost. Ve šlendriánu dnešní doby, v tomto posledním tanci bílé rasy, už neexistují žádní viníci a ani žádná odpovědnost. (...) Na nás vyzraje jedině komedie.“ TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO Václav Cejpek / Letní semestr 2014 29 DRAMATICKÝ TEXT A PUBLIKUM TEORIE DRAMATU: DRAMA A DIVADLO / DRAMATICKÝ TEXT A PUBLIKUM Václav Cejpek / Letní semestr 2014 30 Kolektivní vnímání a předávání informace