OTÁZKY KE STÁTNÍ ZKOUŠCE BAKALÁŘSKÝ STUPEŇ OBORU DIVADELNÍ MANAGEMENT 2014 (identické s 2012) 1. Pojem management a manažer. Manažer v oblasti kultury. Producent a produkční. Podnikání, vnější a vnitřní podnikatelská činnost. Základní manažerské přístupy k podnikatelské činnosti. (1.také poznámky z přednášek). 2. Úloha manažera v podniku a ve společnosti. Úloha manažera v kultuře. Sekvenční a paralelní manažerské funkce, manažerské role. (1. také poznámky z přednášek). 3. Osobnost manažera. Cesty k výkonnosti manažera. Sedm návyků skutečně úspěšných a výkonných manažerů. Charakteristika návyků a jejich vzájemných vztahů. Koncept Stephena R. Coveye. Příklady uplatnění návyků manažera v kultuře. (2.) 4. Manažerská sociální odpovědnost, etika a kultura v podnikání. (1) 5. Vznik, vývoj a „školy“ západního managementu na počátku 20. století. Klasifikace manažerských přístupů k řízení, výchozí principy. (1) 6. Plánování - klasifikace hledisek užitých při tvorbě plánu a jejich stručná charakteristika. Základní logika plánovacího procesu - jako příležitost spojování sil jednotlivých podnikatelských subjektů a organizací k vytvoření společensky prospěšného díla. (1.) 7. Základ plánování - analýza zájmů jednotlivých společenských subjektů (stakeholderů), zúčastněných na podnikání a spolupůsobících v tržních i netržních vztazích (uvnitř i vně podniku) pro stanovení reálné vize a poslání (mise) firmy. (1.str. 76-78, 81, také 3.4.)) 8. Základ plánování – analýzy. Analýza obecného podnikatelského prostředí (SLEPT) a oborového prostředí (Porterova analýza pěti sil – 1. Str. 84), analýza vlastních sil podniku (organizace) a jejich shrnutí do výchozího stavu a zdrojových možností podniku (SWOT analýza). (1.str.76 a další, také vlastní poznámky z přednášek) 9. Plánování – využití SWOT analýzy pro formulaci scénářů a pro výběr vhodné podnikatelské strategie. Prověření vhodnosti zvolené strategie, realizace strategie - rozvedení strategie do soustavy cílů podniku (organizace) (1. Str.79-82). 10. Organizování. Poslání a logika procesu organizování podnikových činností do organizačních struktur. „Chandlerův princip“. Hlediska, užitá pro klasifikaci organizačních struktur a stručná charakteristika jednotlivých druhů organizačních struktur (1.6, také vlastní poznámky z přednášek a poskytnutých studijních materiálů) 11. Faktory, ovlivňující efektivní výběr organizační struktury. Funkční a výrobkový (produktový) princip při formování organizační struktury. Stručný přehled klasických a cílově programových organizačních struktur. Vliv podnikatelského prostředí a složitosti podnikatelské činnosti na výběr organizační struktury. (1.str.115) 12. Poznávání a ovlivňování lidí. Diagnóza, strategie a taktika ovlivňování spolupracovníků. (3.4.) 13. Motivace – základní pojmy. Motivy, stimuly, dlouhodobé motivační založení. Čtyři základní typy motivačního založení lidí. Jak lze motivovat a demotivovat jednotlivé typy spolupracovníků podle jejich motivačního založení. Zlaté pravidlo motivace. (3.4.) 14. Stručný popis základních typů motivačního založení lidí. Význam motivačních typů pro podnik (pracovní skupinu, pracovní tým). Vztah motivačních typů a vitálních znaků podniku. (3.4.) 15. Hierarchie potřeb jednotlivců a skupin a porovnání pyramidy individuálních a skupinových potřeb. Deset zásad užití motivací v řízení. (3.4.) 16. Orientace v práci. Tři typy informací, které lidé potřebují pro svoji práci a zásady pro jejich efektivní uplatnění. Odměňování pracovníků a souvislosti odměňování s pracovním výkonem. Tři úrovně spokojenosti pracovníků. (1- str.153., .3. 4) 17. Habilitace – rozvoj schopností spolupracovníků.. Metody ovlivňování schopností lidí a možnosti manažera při jejich využití. Efektivnost výsledků při uplatnění jednotlivých metod učení. (3.4) 18. Vývoj směrem k týmové práci v podniku jako důsledek změny podmínek v ekonomice a společnosti v sedmdesátých a osmdesátých letech. (1.4) 19. Co je pracovní tým. Pracovní skupina, její charakteristické znaky. Rozdíl mezi skupinou a týmem. Vývojové fáze procesu utváření a sociálního vyzrávání týmu. Charakteristika fází v rovině věcné a interakční. (3.4.5.) 20. Posuzování vitality pracovní skupiny. Spontánní a řízený vývoj pracovní skupiny. Model situačního vedení P.Herseye a K.Blancharda. v soudržný tým. Různé principy delegování pravomocí a odpovědnosti při organizování a vedení pracovní skupiny.(3) 21. Faktory řízení pracovních skupin. Styly řízení Volba stylu řízení v pracovní skupině. Vliv stylu řízení na výkonnost pracovní skupiny (týmu). Vývojové trendy stylů řízení a hledání optimálního stylu řízení. (4) 22. Pojem paradigma v managementu. Změna klasického paradigma industriální společnosti do nového paradigma postindustriální společnosti znalostí. Od objektivistického k interpretativnímu paradigmatu. (1. a vlastní poznámky z přednášky, také 8.) 23. Vývoj názorů na úspěšnost podniku ve druhé polovině 20. století. Hlavní směry a koncepce manažerské práce. Od vzniku převisu nabídky nad poptávkou po Reengineering (1. a 7.) 24. Vliv rozvoje informatiky na management. Pojmy informatická společnost a společnost znalostí. Učící se organizace (1.) 25. Změny principů a forem řízení podniku na počátku 21. století. Změny v organizačních strukturách podniků. Organizační formy podniků, podnikové aliance, podnikové sítě (1. a 7.) 26. Systém a jeho základní pojmy a vlastnosti. Vznik systémového přístupu a jeho význam v manažerském myšlení. Výhody a nevýhody využití systémového přístupu v řízení. Princip zobrazení systému podniku podle A.Kopčaje. (1.7.8.9 a vlastní poznámky z přednášky) 27. Systémový přístup k organizaci podniku. Technický (technologický) subsystém podniku. Kriteria pro hodnocení technické vyzrálosti managementu (7.9) 28. Systémový přístup k organizaci podniku. Sociální subsystém podniku, podniková kultura, podniková ideologie a podniková politika a způsoby jejich užití pro rozvoj podniku.(7.9) Podklady k podrobnějšímu prostudování látky lze nalézt v literatuře: 1. Vodáček, L.,Vodáčková,O.: Management, teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press, 1999. 2. Covey, R. Stephen: 7 návyků vůdčích osobností.Praha: Pragma, 1994. 3. Plamínek, J.: Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO,2000. 4. Plamínek,J.Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu.Praha: Grada Publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. 5. Bay, Rolf,H.: Účinné vedení týmů. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-247-9068-8. 6. Blažek,L. Úvod do teorie řízení podniku. Brno: MU.1999. 7. Texty k vývoji manažerského myšlení ve 20. a 21. století vystavené na IS. 8. Hálek I., Palatová D., Škapa,R.: Systémy řízení. Distanční studijní opora MU. Brno 2005. ISBN 80-2120-3650-8. 9. Kopčaj.A. Řízení proudu změn, KOPČAJ-SLIMA 90, Ostrava 1999, ISBN 80-902358-1-6