MIKROEKONOMIKA II Kreativní průmysly II. Terminologické a obsahové vymezení fenoménu • Neexistuje jediná univerzálně platná definice • Akademické definice – Charles David Throsby • John Howkins Duševní vlastnictví – ústřední pro definici kreativních průmyslů: Autorské právo – chrání tvůrčí vklady do děl, jež jsou výsledky jedinečné tvůrčí činnosti Patentové právo – ochrana vynálezů, objevů (průmyslové produkty, procesy) Ochranná známka – označení pro odlišení firem, produktů • 4 průmyslová odvětví (tvoří kreativní průmysly a ekonomiku): 1. Autorskoprávní průmysly (reklama, fotografie, film, scénická umění...) 2. Patentové průmysly (farmacie, ICT…) 3. Průmysly ochranných známek 4. Designové průmysly • Definice kreativních průmyslů Work Foundation Myšlenkový trust - výzkum a poradenství v oblasti veřejné politiky (cíl zlepšení kvality života) Definice vychází z Throsbyho modelu, ale překonává tradiční dělení na vysoké/populární umění a postihuje kreativní průmysly v celé jejich šíři. • Expresivní hodnota (=pojítko spojující všechna odvětví) – má 6 rozměrů: 1. Estetická hodnota – krása, harmonie, formální uspořádání 2. Spirituální hodnota – hledání odpovědí na otázky lidské existence, bytí 3. Společenská hodnota – schopnost spojovat osoby, skupiny, rozvíjí vztahy a identitu společnosti 4. Historická hodnota – kontinuita 5. Symbolická hodnota – podstatou je význam uměleckého díla 6. Hodnota původnosti – originalit, výjimečnost Richard Florida a kreativní třída • Bestseller „The Rise of the Creative Class … and How It´s transforming work, leisure, community and everyday life“, 2002 • Věnuje se spíše kreativní ekonomice, kterou definuje skrze povolání (jejich hlavní ekonomickou funkcí je přinášet nové myšlenky) • Kreativita – rozhodující konkurenční výhoda současnosti • Kreativní třída (Creative Class) – identifikace s profesí ne se zaměstnavatelem Pracoviště „bez límečků“ – sebeřízení, vnitřní motivace, uznání kolegů Životní styl postavený na zážitcích – průnik práce a volného času, velké množství kreativních aktivit, na kterých se podílejí Netradiční pracovní rozvrh – pán svého času, stírání klasické pracovní doby Sdružování se – vybírají si prostředí/komunity výjimečné svým charakterem • Podmínky pro úspěšný rozvoj kreativní ekonomiky – v USA vhodná infrastruktura, která podporuje vznik, rozvoj a šíření nových idejí, inovací. Dostupný rizikový kapitál – financování výzkumu, nových firem (musí přijít za potenciálem) Kreativní továrna – nové způsoby výroby Společenské a kulturní prostředí rozvíjející kreativitu a přitahující kreativní třídu – kreativní ekosystémy • Kreativní index Koncentrace příslušníků kreativní třídy dramaticky ovlivňuje konkurenceschopnost jednotlivých regionů = schopnost města/regionu přitáhnout kreativní třídu a převést její potenciál v reálné výstupy • 4 komponenty kreativního indexu: 1. Podíl kreativní třídy na celkovém počtu pracujících v regionu 2. Počet nových patentů na obyvatele 3. Hustota výskytu high-tech firem 4. Míra společenské a kulturní různorodosti regionu (Gay index) Definice kreativních průmyslů používané v politické praxi • Velká Británie • Singapur • Austrálie • Organizace s nadnárodním významem