O festivalu Hlavním cílem česko-rakouského festivalu Silberbauerovo hudební Podyjí je hudebně propojovat české a rakouské pohraničí (okolí Znojemska, Podyjí, oblast Thayatal v Dolním Rakousku). Festival připomíná významného stavitele barokních varhan Josefa Silberbauera, který působil v oblasti Podyjí /Thayatal a přispívá k znovu objevení jeho jména širší veřejnosti na obou stranách hranice. Cílem festivalu je nejen interpretace na nástroje od J. Silberbauera, ale také podpora českých umělců z regionu, setkávání se s rakouskými hudebními tělesy, např. orchestr, vokální ansámbly a barokní komorní soubory. Festival je výjimečný tím, že se snaží propojovat české umělce s rakouskými a také tím, že usiluje o jejich vzájemnou přeshraniční spolupráci. Mezinárodní hudební festival Silberbauerovo hudební Podyjí se koná již třetím rokem. Hudební díla budou letos prezentována ve svatostáncích jižní Moravy a Dolního Rakouska převážně na hudebních nástrojích z dílny znojemského varhanáře Josefa Silberbauera a jeho učitele Ignáce Jakoba Floriána Casparida. Festival se ponese v duchu „souboje světla a temnoty". Silberbauer Musik-Thayatal Das Hauptziel des ersten Jahrganges des tschechisch-österreichischen Festivals „Thayataler Musikfest von Josef Silberbauer" ist es, tschechische und österreichische Grenzregionen (in der Nähe von Znaim, Podyjí, Thayatal in Österreich) zu verbinden. Das Festival erinnert an den hervorragenden Orgelbauer Josef Silberbauer aus dem Thayatal und trägt dazu bei, seinen Namen in beiden Grenzregionen der breiten Öffentlichkeit bekannt zu machen. Das Ziel des Festivals ist sowohl die Interpretation von Kompositionen an Instrumenten J. Silberbauers. Das Festival möchte tschechische Künstler mit österreichischen Künstlern verbinden und auch deren gegenseitige grenzüberschreitende Zusammenarbeit anstreben. Dies eröffnet nicht nur die Möglichkeit eines breiteren Publikumsspektrums, sondern bereichert auch die tschechische und österreichische Grenzregion. Spolek Opus Organum sdružuje příznivce se zájmem o varhanní nástroje a napomáhá tak vzdělávání v této oblasti. Spolek podporuje mezinárodní spolupráci v umělecké oblasti, a to s důrazem na varhanní uměleckou činnost. Organizuje koncertní vystoupení profesionálních umělců a soudobých skladatelů. Klade si za cíl podporovat mladé talentované děti a pomáhat jim postupně se integrovat do koncertního vystupování. Spolek má též charitativní cíl, hledání finančních prostředků na opravy varhan a koncerty pro dobročinné účely. Předsedou spolku je profesionální varhanice MgA. Kateřina Málková, pro kterou je festival logickým vyústěním aktivit spolku. Der Verein Opus Organum bringt Menschen zusammen, diesich für Orgelinstrumente interessieren und fördert Weiterbildung in diesem Bereich. Der Verein unterstützt die internationale Zusammenarbeit auf dem Gebiet der Kunst mit Schwerpunkt auf orgelkünstlerischen Aktivitäten. Sein Ziel ist, junge talentierte Kinder zu unterstützen und ihnen bei ersten konzertanten Auftritten zu helfen. Der Verein hat ebenfalls wohltätige Ziele. Das Festival ist eine logische Folge dieser Aktivitäten. KlasikaPlus.cz KlasikaPlus.cz je internetový portál s průběžnou každodenní aktualizací. Publikuje v průměru sedm příspěvků denně. Poskytuje kompletní a původní informace o klasické hudbě a dbá na regionální vyváženost, aby přispívala k rovnoměrnému šíření hudební kultury i mimo hlavní centra. Mapuje děnív celé ČR i ve světě, pokud se jedná o interprety, místa, historii nebo jinou významnou souvislost spjatou s naší kulturou. Obsahem jsou reflexe, rozhovory, reportáže, aktuality, pozvánky, rubriky obsahující nadstavbová témata a souvislosti i reakce na online projekty. Portál klade důraz na poskytování aktuálních informací, na širší kontexty, vzdělávání a podrobně se věnuje mladým umělcům. Průběžným cílem je popularizovat oblast klasické hudby novým generacím. Některé rubriky tvoří též zdroj postupně sbíraných referenčních materiálů (např. archiv významných nahrávek, exkluzivní deník Jiřího Bělohlávka, seriály o hudebních a místních souvislostech, o méně známých kontextech ze života A. Dvořáka, B. Martinů, L. Janáčka a B. Smetany a další). Naše příspěvky jsou zásadně autorské, nepublikujeme přejaté texty ani tiskové zprávy. Dbáme na vysokou aktuálnost informací a na co nejrychlejší reakce na podněty. KlasikaPlus.cz je váš vyladěný partner. Uty MEZINÁRODNI HUDEBNÍ FESTIVAL, UM SILBERBAUEROVO f f f HUDEBNÍ PODYJÍ ® WWW.HUDEBNIPODYJI.EU WWW.FACEBOOK.COM/HUDEBNIPODYJI Hra svetla Melodram světla, tance a hudby 22.10.2022 y 19 hodin Dietrichsteinská hrobka Mikulov KATEŘINA MÁLKOVA - VARHANY PETR HOJAČ - TRUBKA JOSEF ŠKARKA - BAS IVA KRUŽÍKOVÁ - MEZZOSOPRÁN JAN RAZIMA- TANEC VLADIMÍR BURIAN - SVĚTELNÝ DESIGN PROGRAM PREMIÉRY 3 SKLADATELŮ: TOMÁŠ PÁLKA - LIDSKÉ VĚDOMÍ A TAJEMSTVÍ SMRTI JIŘÍ LUKEŠ - POSTSKRIPTUM MICHAELA PÁLKA PLACHKÁ - METAMORFÓZA: VAVŘÍN! PO KONCERTĚ PROHLÍDKA HROBKY A DEBATA S UMĚLCI VSTUPNE DOBROVOLNÉ POŘADATEL: Opus Organum z.s. a Mikulovská rozvojová s.r.o. | FOTO PODKRES: Tomáš Marzy. Festival se koná pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje Mgr. Jana Grolicha. Dekujeme paní Petře Eliášové a paní Marcele Koňákové. Vážení návštěvníci, budeme moc rádi, když se s námi podělíte o vaše dojmy z koncertu na FB stránkách festivalu: www.facebook.com/hudebnipodvii Milí příznivci krásné hudby, jsem pyšný na to, že je s jižní Moravou spojená celá řada významných umělců. Včetně varhanáře Josefa Silberbauera, rodáka z Dyjákovic na Znojemsku. Nástroje, které tvořil, dosahují srovnatelné úrovně s vrcholným německým varhanářstvím. A díky festivalu si můžeme jejich tóny poslechnout i dnes. Navíc po boku našich rakouských přátel a s vidinou pomoci dobré věci - akce přispěje na zrestaurování zanedbaných nástrojů v Jihomoravském kraji. Což rozhodně stojí za to. Přeji skvělé zážitky. Jan Grolich hejtman Jihomoravského kraje Program Michaela Pálka Plachká (*1981) Jiří Lukeš (*1985) Metamorfóza: Vavřín! Aneb o tragédii Boha a panny (Ovidius - původní text, Lukáš Kohl Postskriptum textová úprava) Tomáš Pálka (*1978) Lidské vedomia tajemství smrti (podle stejnojmenné publikace Stanislava Grofa: Lidské vědomí a tajemství smrti) Kateřina Málková Je zakladatelkou spolku Opus Organum, který usiluje o propagaci a budoucí restaurování varhan převážně znojemské varhanní školy. Na tuto činnost navazuje vznikem festivalu Silberbauerovo hudební Podyjí, jehož je ředitelkou a dramaturgyní. Cílem festivalu je hudebně propojovat české a rakouské pohraničí. Díky této aktivitě je největším přínosem pro obor budoucí zrestaurování cenných nástrojů od Josefa Silberbauera. V prosinci 2021 vyšlo její první sólové CD Silberbauer ve Vranově nad Dyjí u vydavatelství Arta Music. Kateřina Málková je propagátorkou převážně barokních děl, ale i soudobých skladatelů. Vždy se snaží nalézt nová místa s méně známými nástroji a zasluhuje se o jejich propagaci širší veřejnosti. Organizuje řadu koncertů jak na jižní Moravě, tak v Dolním Rakousku. Vedle sólové koncertní hry se věnuje i pedagogické činnosti. Vystoupila na festivalech v Rakousku, Slovensku, Švýcarsku, Německu, Lotyšsku, Litvě aj. Spolupracuje s orchestry jakou jsou Český národní symfonický orchestr, Severočeská filharmonie, orchestr Atlantis, Collegium magistrorum, Filharmonie Bohuslava Martinů, Sedunum String Orchestra a další. Hru na varhany studovala na konzervatoři v Brně ve třídě Petra Koláře, poté pokračovala v magisterském studiu na Akademii múzických umění v Praze u Jaroslava Tůmy. Během studií absolvovala roční zahraniční stáž v německém Lubecku u Arvida Gasta. Iva Kružíková Narozena v Brně. První hudební vzdělání získává studiem hry na klavír. Sólovému zpěvu se začíná věnovat na uměleckém Gymnáziu P. Křížkovského v Brně, pod vedením Ireny Vašíčkové-Pollini. Ve studiích zpěvu dále pokračuje na brněnské konzervatoři. V roce 2002 je přijata na vysokou školu Conservatorio di Santa Cecília v Římě. Zde studuje pod vedením prof. Rebeccy Berg. Během studií se také zúčastnila MasterClass u Margareet Honig. V roce 2006 se podílí na uvedení oratoria Roberta Schumanna „Der Rose Pilgerfahrt" v roli Marthy a v roli Královny (Sala Baldini, Řím). V temže roce je přijata na roční studijní stáž na Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze. Zde studuje pod vedením prof. Doc. Magdaleny Hajóssyové. V roce 2007 ukončuje magisterské studium získáním akademického diplomu na Conservatorio di Santa Cecília v Římě. Osvědčení o rovnocennosti magisterského vzdělání vydala Akademie múzických umění v Praze. Bezprostředně po studiích působí jako vyučující hry na klavír na Centro studi musicali v Římě. V roce 2008 absolvuje turné po Izraeli se sólovými pěveckými recitály (Tel Aviv, Jeruzalém, Haifa). V temže roce se také stává členkou Českého filharmonického sboru Brno (do roku 2013). V posledních letech spolupracovala např. s Czech Ensemble Baroque, Moravský komorní orchestr, Tišnovský komorní orchestr, Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů. V současné době se věnuje pedagogické a koncertní činnosti. Působí také jako lektorka italského jazyka. Josef Skarka vystudoval pražskou HAMU ve třídě Reného Tučka a Miloslava Podskalského. Znalosti si dále prohluboval u Gabriely Beňačkové, José Cury a Heleny Kaupové. Na prkna, která znamenají svět, se postavil už za studií. V pražském Národním divadle nastudoval několik rolí především soudobého repertoáru (Děvče ze Západu, Žádný člověk, Rudá Marie, Chytráčka a Měsíc), je častým hostem Národního divadla Brno (Piková dáma, Čert a Káča, Řecké pašije, Tři fragmenty z Juliette, Pravidla slušného chování, Figarova svatba, Powder her face). V Národním divadle moravskoslezském jej ostravští diváci kromě operního repertoáru (Tři přání, Tryptich, Tajemství, Maškarní ples, Proces) mohou vidět také v muzikálech Jesus Christ Superstar nebo Romeo a Julie aneb Na křídlech lásky. Pro Slovenské národní divadlo v Bratislavě nastudoval titulní roli opery Král Teodor v Benátkách. Za roli v Pravidlech slušného chování byl nominován na cenu Thálie v širší nominaci. Divadlům v Opavě, Českých Budějovicích, Liberci, Plzni a Ústí nad Labem Josef vděčí za nastudování palety české a světové operní klasiky: Liška Bystrouška, Čarostřelec, La bohéme, Eva, Trubadúr, Rigoletto, Hoffmanovy povídky, Don Giovanni, Cosi fan tutte, Lazebník sevillský a další. Zkušenosti sbíral i na jevištích zahraničních scén ve Francii a Itálii (Nancy, Modena, Piacenza, Reggio Emilia). Kromě zpěvu píše texty a libreta. Se skupinou přátel založil v Brně roku 2017 spolek Hausopera. Petr Hojač Narozen v Hodoníně. Po studiu na tamní ZUŠ pokračoval v dalších uměleckých studiích, nejdříve na konzervatoři v Brně a poté na HAMU v Praze a JAMU v brně. Krátce studoval také na Hochschule für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Od roku 1999 se stal členem operního orchestru Janáčkova divadla a orchestru národního divadla v Praze. Od roku 2007 je členem Filharmonie Brno. V roce 2002-2003 hostoval a provedl turné s orchestrem Evropské hudební akademie při 54. ročníku hudebního festivalu v Aix-en-Provence ve Francii. V tomto roce se zúčastnil dvou koncertů s estonskou varhanicí Ines Maidre. JanRazima Je choreograf a tanečník. Vystudoval současný tanec na Konzervatoři Duncan centre a choreografii na HAMU, kde nyní dokončuje magisterský cyklus. Absolvoval krátkou studijní stáž v USA na katedře tance New York University Tisch School of the Arts a v loňském roce mu byla udělena Cena děkana AMU za mimořádné studijní výsledky a vynikající reprezentaci školy. Jako tanečník i jako choreograf spolupracoval již s mnoha výraznými osobnostmi. Opakovaně s choreografem Jiřím Bartovancem. Vytvořil již řadu autorských tanečních projektů a dvě celovečerní inscenace Fake and Famous a Pobyt. Jako choreograf spolupracoval také s Národním divadlem Brno a Tancem Praha. Vladimír Burian a atelier světelného designu divadelní fakulty JAMU Vystudouval VŠUP Praha ateliér konceptuálni tvorby p.prof. Matasové. Věnuje se scénickému světelnému designu především pro tanec a pohybové divadlo. Pracuje s projekcemi a interaktivním videem. Posledních pár let se přestěhoval do Brna, je vedoucí ateliéru světelného designu na Divadelné Fakultě na Janáčkově Akademii Muzických Umění. Tuto instalaci připravuje ve spolupráci se studenty ateliéru. Michaela Pálka Plachká Absolvovala obor skladba na Janáčkově konzervatoři Ostrava a na Hudební fakultě AMU v Praze. Je autorkou vokální, instrumentální a elektroakustické hudby, hudby pro rozhlas, divadlo, tandemových kompozic, víceoborových projektů. Věnuje se také literární tvorbě pro děti. Spolu s Tomášem Pálkou vydali CD pohádek a písniček O skřítkovi Bambulínovi aneb Povídky z jedné jeskyně. Od roku 2006 je členkou skladatelského sdružení a souboru Konvergence. V současné době žije a pracuje v Německu. Michaela Pálka Plachká - Metamorfóza: Vavřín! pro varhany, trubku, mezzosoprán, bas a elektroakustickou stopu (2022) Skladba sleduje drama ukryté v příběhu nejkrásnějšího boha Apollóna a nymfy Dafné. Apollón se posmíval bohu lásky Amorovi za jeho střelbu ze zlatého luku. Ten mu však dokázal svou moc tím, že ho trefil šípem lásky, kdežto Dafné šípem odmítání. Neopětovaná láska a spalující touha, připomínající až na hon za divokým zvířetem, vedla Dafné k jejímu otci, říčnímu bohu Péneiu, který ji přeměnil ve vavřínový strom. Dafné tak raději obětovala svou krásu, volnost a v podstatě i život, než by se stala ženou nechtěného boha Apollóna. Tomáš Pálka Je skladatel žijící v Německu, absolvent Konzervatoře v Brně a Hamu v Praze. Ve svých skladbách se zaměřuje na vyjadřování svého vztahu k duchovním hodnotám. Nejvýraznějším principem je začleňování prostoru do celkového kompozičního tvaru. Věří, že bez ztišení a pokory není možné poznat pravou podstatu bytí. Je spoluzakladatelem a členem skladatelského spolku a souboru Konvergence. Věnuje se také multimediálním projektům nebo projektům pro rozhlasové vysílání, kde hledá spojení mezi hudbou a uměním v obecnější rovině. V současnosti působí jako hudební skladatel na volné noze a jako terapeut v oblasti Bad Reichenhall v Bavorsku. Tomáš Pálka - Lidské vedomia tajemství smrti pro ženský a mužský hlas, trubku, varhany s EA podle stejnojmenné publikace Stanislava Grofa Kompozice vznikala na objednávku Kateřiny Málkové pro mezinárodní hudební festival Silberbauerovo hudební Podyjí v roce 2022. Je reakcí mého vztahu k duchovním otázkám a hledání/nalézání smyslu existence. Stanislav Grof patří k významným osobnostem ve výzkumech kolem přechodových rituálů, které se dotýkají tématu smrti. Jako americký psychiatr českého původu patří k zakladatelům transpersonální psychologie. Kromě teoretického nástinu tématu smrti zkoumal také využití změněných stavů vědomí pro různé formy léčení. Vyvinul metodu holotropního dýchání, napsal několik knih s poznatky z aplikace této metody na téma psychospirituální krize. Jeho práce mu přinesla několik ocenění, např. cenu VIZE 97 manželů Dagmar a Václava Havlových. www.konveraence.org/skladatele Jiří Lukeš Studoval na Pražské konzervatoři skladbu a akordeon. V roce 2014 ukončil studium skladby na HAMU ve třídě Ivany Loudové. Těžištěm této činnosti je interpretace soudobé hudby a výzkum nových zvukových a interpretačních možností akordeonu. V poslední době se zaměřuje na intermediální projekty. Jeho skladby zazněly na koncertech a festivalech v ČR, Evropě, Japonsku, Číně. Je pedagogic činný na několika školách. Od roku 2015 zastupuje ČR v organizaci Confédération Internationale des Accordéonistes. Je členem skladatelského sdružení Konvergence. Jiří Lukeš - Postskriptum navazuje na site specific představení s názvem Matéria, které bylo inspirováno architekturou kostela Nejsvětějšího srdce páně v Praze architekta Jože Plečnika. Jeho druhá část se odehrávala v kryptě kostela. Díky evidentní paralele s prostorem Dietrichštejnské hrobky v Mikulově jsem se rozhodl po letech vytvořit novou verzi kompozice počítající s dnešním prostorem. www.iirilukes.com www.konveraence.org/skladatele www.konveraence.org/skladatele