Plán realizace Strategického záměru vzdělávací, tvůrčí a vědecko-výzkumné činnosti Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění na rok 2024 Schváleno na jednání kolegia děkana DF JAMU dne 14/10/2024 a na jednání Akademického senátu DF JAMU dne …... VÝCHODISKA PLÁNU REALIZACE STRATEGICKÉHO ZÁMĚRU 2 1. KOMPETENCE PŘÍMO RELEVANTNÍ PRO PRAXI A DLOUHODOBÉ UPLATNĚNÍ V 21. STOLETÍ 3 2. ZLEPŠIT DOSTUPNOST A RELEVANCI FLEXIBILNÍCH FOREM VZDĚLÁVÁNÍ 5 3. ZVÝŠIT EFEKTIVITU A KVALITU DOKTORSKÉHO STUDIA 6 4. POSILOVAT EXCELENCI A MEZINÁRODNÍ VÝZNAM VÝZKUMU UMĚNÍ VE FORMÁCH VLASTNÍCH ROZMANITOSTÍ A CHARAKTERU REALIZOVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ 6 5. BUDOVAT KAPACITY PRO STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ 7 6. SNÍŽIT ADMINISTRATIVNÍ ZATÍŽENÍ PRACOVNÍKŮ JAMU, ABY SE MOHLI NAPLNO VĚNOVAT SVÉMU POSLÁNÍ 8 VÝCHODISKA PLÁNU REALIZACE STRATEGICKÉHO ZÁMĚRU Plán realizace Strategického záměru Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění pro rok 2024 je zpracován v souladu se strategickými a koncepčními dokumenty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), zákonem o vysokých školách, Statutem Janáčkovy akademie múzických umění a Statutem Divadelní fakulty JAMU. Vychází ze Strategického záměru JAMU 2021+, jehož prioritní opatření jsou ve vztahu k fakultě zpřesněny Strategickým záměrem vzdělávací, tvůrčí a vědecko-výzkumné činnosti Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění na období 2021–2025 (kde jsou uvedeny informační a analytické podklady, které byly využity jak pro Strategický záměr dlouhodobý, tak pro tento navazující roční plán). Přílohou Plánu realizace je Přehled návrhu oprav a renovací pro rok 2024, který je živým dokumentem souvisejícím se zpřesňováním rozpočtu JAMU a DF JAMU. [DEL: Přílohou je také přehled realizovaných či připravovaných strategických projektů DF JAMU v roce 2024. :DEL] Rokem 2024 se poměrně turbulentním způsobem budou propisovat zejména následující témata: - Prostorové řešení (rekonstrukce Astorky, řešení a udržení dislokace v bytě na Orlí a zejména součinnost fakulty s celou akademií při hledání nových prostor). - Další zpřesňování kompetencí garantů studijních programu ve vztahu také k organizační struktuře fakulty (dopad na připravený Organizační řád DF JAMU). - Proces schvalování novely Zákona o vysokém školství a míra nejistoty spojená se změnami nejen v doktorském studijním programu. - Příprava a rozvoje koncepce integrace Research Catalogue do výzkumných a výukových aktivit. Využití poznatků řešitelů FPSRVČ ve vztahu k přípravě nového přístupu k výuce páteřních studijních programu Dramaturgie a režie a Herectví. 1. KOMPETENCE PŘÍMO RELEVANTNÍ PRO PRAXI A DLOUHODOBÉ UPLATNĚNÍ V 21. STOLETÍ Pokračovat ve dvouletém hodnotícím evaluačním cyklu studijních programů (podzim 2024 komplexní zpráva), zároveň pracovat na promítnutí výsledků hodnoceních studijních programů do případných dílčích úprav (kolegium garantů studijních programů). Realizovat hodnocení studijních programů JAMU a s ohledem na jeho výsledky přijmout potřebná opatření. Ta budou také souviset se započatým záměrem systému zapojení studujících do hodnocení studijních programů (vyhodnocení aktivity STRK, nastavení dalších možností. [DEL: :DEL] Zmíněné kolegium garantů studijních programů systematizovat ve smyslu pravidelných setkání, cílů a obsahu jednání tohoto grémia (v souvislosti s implementací Směrnice o garantech studijních programů a jejich postavení). Mezi dílčí úkoly patří systematizace zpráv a analýz o průběhu přijímacího řízení, metodický pokyn k sestavování komisí pro SZZ, nástroj pro sledování průchodnosti studiem apod.). V rámci realizace projektu podpořeného Fondem podpory strategického rozvoje vzdělávací činnosti (FPSRVČ) pro roky 2022-2024 dospějeme v rámci finální fáze projektu k rámcovému a ideově propojenému záměru akreditací studijních programů Herectví a Dramaturgie a režie, na které navážou akreditační procesy podpořené OP JAK. Druhá část projektu, věnovaná soutěžnímu rámci pro audiovizuální programy a jejich specializace, bude vyžadovat promyšlené navazující řešení financování. Dojde také k vyhodnocení nově implementovaných obsahů předmětů (úprava studijních plánů pro rok 2025/26 a taxonomie audiovizuálních projektů realizovaných studenty v rámci prostředí DF). Zpracování specifických příruček pro jednotlivé specializace – nástroj orientace pro uchazeče i studenty – bude zajištěno ve webovém prostředí. [DEL: :DEL] Za účelem podpory pedagogů diplomových seminářů a proseminářů všech studijních programů na podzim 2024 připravíme a realizujeme vzdělávací kurz zaměřený na metodiku vedení diplomových seminářů a proseminářů a specifická témata vycházející z charakteru kvalifikačních prací realizovaných na umělecké vysoké škole našeho typu. Pro budoucí akreditace se bude Kolegium garantů zabývat rámcem kvalifikačních prací studijních programů DF, a to i v návaznosti na profil dizertačních prací a habilitační a profesorské řízení. V tomto ohledu stále trvá úkol revize budoucích výzkumných témat (viz akreditační spisy – témata bakalářských a magisterských prací) pro studijní programy (i s ohledem na potřebu hledání průnikových témat). Kurzy studijní a profesní připravenosti budeme dále obsahově rozvíjet včetně jejich e-learningových nástrojů, tuto činnost podpoříme také z Programu na podporu strategického rozvoje JAMU. Do kurzu studijní připravenosti byl v reakci na současné fenomény společnosti zařazen blok věnovaný psychickému zdraví a prevenci v této oblasti. Kurzy profesní připravenosti budeme dále obohacovat o externí lektory a budeme pokračovat také v obsahové přípravě formátu U2V, tedy kurzů orientovaných na profesní sféru (v rámci projektu JAMU financovaného Národním plánem obnovy byl kurz připraven a chystá se jeho realizace (vyučován bude v rámci tzv. blended learning, ve formě CŽV) od ledna roku 2026. Již dříve byla kolegiem pojmenována potřeba analyzovat skupiny předmětů z hlediska jejich možné budoucí inovace, a to především v návaznosti na komunikaci s NAÚ. Proto proběhla i dříve avizovaná analýza současného stavu předmětů zaměřených na fyzické a pohybové dovednosti. Analýza poukazuje na některé zásadní nedostatky, především pak ve výuce hereckých specializací což bezesporu povede k hledání nové optimalizaci výuky, i za cenu hledání ve vnějších pedagogických zdrojích. Náš původní plán, vytvořit v prosinci workshopový týden nejen pohybových dovedností stále trvá, nicméně pro rok 2024 byl odložen vzhledem k mimořádnému krácení zimního semestru z důvodu rekonstrukce Astorky. Kabinet jevištní mluvy, který byl založen v roce 2022 a v AR 2023/24 poprvé pracoval na standardizaci kvality i kvantity výuky technických mluvních disciplín, nyní stojí před výzvou učinit analýzu uměleckého přednesu ve výuce hereckých specializací, jakožto logickým a přirozeným dalším krokem. Budeme pokračovat v hledání možností pro prostorové rozšíření DF JAMU, a to s ohledem na celoškolskou strategii. Po rekonstrukci o objektu IVU centrum Astorka a obnovení výuky (což zabere zimní semestr 2024/25) před námi stojí otázka ukončení věcných břemen v prostorách rektorátu JAMU v roce 2027 a v roce 2032 i v Divadelním studiu Marta. Proto bude také v roce 2024 trvat společné úsilí fakulty a akademie na smysluplném řešení prostorových potřeb. Nadále probíhá systematizace práce DRD (Dramaturgické rady divadel) a zapojování dalších pedagogů a studentů do její činnosti. Právě probíhá připomínkové řízení Jednacího řádu DRD, který popisuje povinnosti a kompetence jednotlivých členů DRD ve vztahu k vedení fakulty a také ve vztahu s absolventskými ročníky nejen v obou školních divadlech. Také popisuje a ustavuje způsob hlasování o jednotlivých usneseních, která jsou pro všechny zúčastněné závazná a není možné je měnit bez vědomí a hlasování DRD či Kolegia děkana. V minulém roce (2022) byly zformulována a přijata pravidla pro studenty absolvujících ročníků ve vztahu ke Studiu Marta a Divadlu na Orlí a také ve vztahu k DRD, na podobném půdorysu budou v letošním roce projednána a následně přijata pravidla a povinnosti pedagogů absolventských ročníků s důrazem zejména na praktickou supervizi vzniku jednotlivých absolventských výkonů napříč studijními programy a specializacemi a také jejich následnou evaluaci. V úvahách vedení fakulty je promyslet a najít řešení pro dodatečné financování absolventských režijních výstupů ve smyslu interní soutěže. Například využijeme zdroje z projektu FPSRVČ v dalším běhu a pokusíme se namodelovat a finančně zabezpečit pitching nadstandardních rozpočtů abs. projektů, Kromě zpřesňování a systematizace organizačních procesů DRD a obou školních divadel se budeme zasazovat o dramaturgický a umělecký rozměr DRD s ohledem na co nejširší žánrové a tematické portfolio jednotlivých projektů od čistě interpretačního divadla po skutečnou divadelní laboratoř s potenciálem artistic research. K jednání DRDu byl také nově přizván Ateliér divadla bez hranic se svými výstupy (erasmových studentů). Díky informacím a zlepšeným procesům DRD se daří konkretizovat záměry pro vícezdrojové financování s podporou PRSZ. Další oblastí pro řešení je cenová politika divadel DF. V letošním roce dojde k proporcionálnímu navýšení cen vstupného v Divadle na Orlí na 200,- Kč a od sezóny 2025/26 dojde k navýšení vstupného jak v Dno, tak ve studiu Marta. (250 DnO a 200 SM). Do realizace výstupů z výuky opět zapojíme externí profesionály (z Programu na podporu strategického rozvoje JAMU) a tyto výstupy budeme veřejně prezentovat. Z programu PRSZ tedy podpoříme aktivity spojené se zapojováním studentů posledních ročníků magisterského studia do finálních uměleckých výstupů ve školních divadlech a realizací školních uměleckých děl studentů posledních ročníků bakalářského studia. Vyhodnocení pilotního dotazníkového šetření diváků školních divadle (23/24) ukázalo, že je potřeba jej upravit, doplnit také o otázky cenové politiky a zajistit větší míru návratnosti. [DEL: :DEL] Pro Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER dojde ke revizi statutu, která bude reflektovat závěry debat studijních programů podílejících se na jeho realizaci. Z programu na podporu strategického rozvoje JAMU podpoříme dvouletý společný inscenační projekt s NdB – Divadelním světem Brno (režie Patrick Sims, USA), který částečně proběhne ve Francii (Francouzský institut, Paříž), respektive jeho finální fázi. Byla vytvořena databáze kontaktů s profesní sférou, kterou budeme průběžně aktualizovat a na začátku roku 2025 bude dopracován modul webových stránek DF JAMU, který propojí portfolia absolvujících studentů se zástupci zaměstnavatelů a profesní sférou. Budeme dále rozšiřovat a aktualizovat zveřejněná portfolia studentů všech specializací na webových stránkách. V roce 2024 spustíme novou verzi univerzitních stránek, která nám nabídne více nástrojů k efektivnější prezentaci fakulty a jednotlivých studentů. Nadále chceme rozvíjet spolupráci s brněnskými divadly (pokusit se o pravidelný kontakt zástupců DF s řediteli a uměleckými šéfy nejen brněnských divadel, Mimořádná je spolupráce s NdB a ostatními brněnskými divadly podílejícími se na organizaci mezinárodního divadelního festivalu Divadelní svět Brno, který stýká praktickou účast našich studentů v nejrůznějších fázích a činnostech přípravy festivalu a nabízí zdroj mimořádných setkání a organizace masterclasses. Tuto aktivitu musíme udržet i do budoucna. Nadále budeme zapojeni do aktivit Českého centra ITI, IDU – DÚ a dalších profesních asociací. Podstatným úkolem je pro nás rozvoj činností oddělení vnějších vztahů zejména v souvislosti s implementací systému komunikace s absolventy. Budeme posilovat aktivity tohoto oddělení směrem k další komunikaci s uchazeči a pedagogy středních škol prostřednictvím elektronických, audiovizuálních i tištěných nástrojů a materiálů. V roce 2022 byl spuštěn modul Absolventů v IS, k jehož dalšímu naplňování docházelo v průběhu roku 2023. V roce 2023 byla dokončena digitalizace archívu absolventů DF JAMU. V roce 2024 budeme pokračovat s rozšiřováním aktivit a nástrojů v modulu Absolventů IS a v aktivním oslovování absolventů k připojení se do Absolventské sítě. Nadále budeme oceňovat mimořádné výkony studentů DF. Vyhodnotíme implementované rozvržení soutěžních aktivit (včetně těch propojených s PR aktivitami fakulty a sociálními sítěmi) a budeme iniciovat nové soutěže, jedna z nich je ostatně obsahem projektu FPSRVČ 2022–2023. Soutěž původních dramatických textů Havlovské aktovky bude nadále pokračovat, a to ve spolupráci s Českým centrem v Paříži (prozatím přechodné období související s personálními změnami v Knihovně Václava Havla v New Yorku). Interní soutěž pro AV ateliéry prozatím běží, je velmi žádána či lépe řečeno potřebná a zmiňujeme ji níže v rámci projektu Fondu podpory strategického rozvoje vzdělávací činnosti 2022-2024 Kalendář důležitých výročí a plánovaných celosvětových akcí a iniciativ, ke kterým by se DF či celá JAMU měla a chtěla připojit, případně je sama iniciovat (např. i formou oslovení pamětníků, plánovaní čestných doktorátů atd.) bude dopracován do konce roku 2024. Naší snahou je integrovat do studijních plánů, respektive do témat uměleckých projektů (výstupů předmětů), umělecké výstupy v angličtině a ty ve spolupráci s ateliérem Divadlo bez hranic nabízet komunitě expatů v Brně. Rozvojové aktivity Ateliéru Divadlo bez hranic budou podpořeny (PRSZ), a dojde k integraci potřeb zahraničních studentů do možností připravovaného OP JAK ESF+ (Wellcome office a prostor pro ateliér těchto studujících). Budeme pokračovat v péči o duševní zdraví studentů, pedagogů a dalších pracovníků fakulty formou psychologického poradenství odbornicemi z nově ustavené pracovní skupiny Poradenství DF JAMU. Ve spolupráci s členkami této pracovní skupiny, které svou odborností pokrývají oblasti klinické psychologie, psychoterapie, mediace, facilitace a práva, připravíme koncept vzdělávacích a rozvojových akcí zaměřených na témata související s budováním a posilováním otevřeného a respektujícího prostředí fakulty. Pro pedagogy připravíme setkání se členkami pracovní skupiny, kde představí výsledky své dosavadní půlroční činnosti a prezentují možnosti spolupráce. Pokračovat v integraci aktuálních společenských a environmentálních témat do svých aktivit a připomínat významné historické události nejen v rámci dramaturgických plánů (Dramaturgická rada divadel), ovšem vždy s ohledem na aktuální potřeby a zájmy studujících - tedy z jejich popudu a zájmu. Od roku 2024 došlo ke zrušení centralizovaných rozvojových projektů MŠMT. Ty byly částečně nahrazeny Plánem podpory rozvoje oblasti vysokého školství. V rámci tohoto plánu v roce 2024 budeme navazovat v aktivitách zaměřených v oblasti Pořádání festivalů, přehlídek, výstav a nadále rozvíjet v procesu transformace vzájemnou spolupráci a srovnáváním tvůrčí činnosti studentů a pedagogů prostřednictvím společných projektů, prezentací, přehlídek, sympozií, festivalů, workshopů, seminářů a peer review hodnocení s vazbou na Registr uměleckých výstupů, které pak v úhrnu slouží jako reflexe proměňujících se uměleckých trendů a vedou k inovaci studijních programů ve smyslu ověření Q-ramu. Dále pak v oblasti Kyberbezpečnost, digitalizace a modernizace informačních systémů budeme spolupracovat na posílení kyberbezpečnosti JAMU, kdy v roce 2024 dojde vzhledem k rychlému zastarávání moderních technologií k posílení bezpečnostních opatření a kyberbezpečnosti, a to především rozvojem infrastruktury a modernizací stávající technologie. V neposlední řadě v oblasti implementace a dalšího rozvoje systému studijního a psychologického poradenství navážeme na předchozí projekt CRP Sociální bezpečí na českých vysokých školách v kontextu akademické etiky. Z finančních prostředků bude zpracována analýza vnitřního prostředí DF, která bude zaměřena na vyhodnocení existujících nástrojů podpory pro akademickou obec. Dojde k návrhu dalších možných řešení vytváření bezpečného prostoru a nástrojů boje proti neetickému jednání na akademické půdě. Analýza by měla vyústit do podkladu, jež by byl následně využit pro ustavení tzv. Konsorcia pomoci. Standardy kvality výuky na českých vysokých školách je navazující velký projekt, jehož cílem je vytvoření kompetenčního rámce vyučujících na vysokých uměleckých školách a mj. také pojmenování specifik hodnocení kvality výuky v uměleckých studijních programech. Příprava na implementaci reformy doktorského studia pro roky 2024-2025 je dalším velkým projektem realizovaným konsorciem celkem 24 vysokých škol. Projekt se zaměřuje na přípravu a implementaci změn v oblastech podpory, kvality a legislativy doktorského studia zaměřených na zkvalitnění tohoto typu studia a jeho úspěšnosti, reagujících na připravovanou novelu vysokoškolského zákona. V roce 2024 navážeme na úspěšné kurzy U3V. V roce 2025 budeme žádat o příspěvek MŠMT z ukazatele F. Cílem vedení fakulty je v budoucnosti převést veškeré formy celoživotního vzdělávání pod jeden organizační a komunikační rámec, v tomto smyslu bude také připraven projekt OP JAK ESF. 2. ZLEPŠIT DOSTUPNOST A RELEVANCI FLEXIBILNÍCH FOREM VZDĚLÁVÁNÍ Zlepšování dostupnosti flexibilních forem vzdělávání je předmětem priorit Národního plánu obnovy pro sektor vysokého školství. V roce 2024 úspěšně zakončíme veškeré projektové aktivity závěrečnou zprávou projektu. Dále se ale budeme ucházet o program Národního plánu obnovy Ministerstva kultury, a to v oblasti Hostování zahraničních lektorů, Masterclass, dále pak v oblasti Podpory rezidencí a stáží a Odborných konferencí seminářů a networků. V roce 2024 navážeme na úspěšně zrealizovaný projekt Divadelní umění, postupy a techniky jako trenažér komunikačních dovedností a občanských, sociálních a personálních kompetencí, podpořený programem ÉTA, resp. Technologickou agenturou ČR. Pro pilotní transfer výsledků této tříleté výzkumné intervence využijeme projekt Theatrum.online, který získal podporu z Národního plánu obnovy v rámci programu Podpora projektů kreativního učení (realizace: leden-červen 2024). V návaznosti na oba projekty připravíme koncept kurzu celoživotního vzdělávání pro pedagogy středních škol jakožto jedné z vzdělávacích linií zaštiťovaných budoucím Centrem metodické pomoci. Zanalyzujeme možnosti kurzu ve vztahu k metodice mikrocertifikátů. Df se stále usiluje o maximálně efektivní využití špičkových technologií pro streamování uměleckých výstupů, přednášek, konferencí atp. DF JAMU toto úsilí finančně naplňuje z PRZS a OP JAK formou investičního i neinvestičního nákupu technologií. Kromě trvale připravovaného celoškolského úložiště JAMU se investice v roce 2024-2025 zaměřují na dovybavení prostor i technologickou podporu studentů DSP v bytě na Orlí (viz níže) a záložní datové spojení stavebních lokalit DF JAMU. V oblasti skloubení studia s rodinným a pracovním životem dokončíme implementaci metodického pokynu pro vedoucí ateliérů – řešení studia studentů s odloženou poptávkou v rámci denního studia. 3. ZVÝŠIT EFEKTIVITU A KVALITU DOKTORSKÉHO STUDIA Zahájíme přípravy na implementaci úspěšně akreditovaného doktorského studijního programu Dramatického umění (akreditace udělena na deset let), který nahradí stávající studijní program od ledna 2025. Pravidelnou evaluaci tohoto studijního programu zařadíme do systému cyklického hodnocení ostatních studijních programů fakulty, tyto analýzy nám také poslouží pro vyhodnocení možností, příležitostí a limitů přípravy a realizace nového doktorského studijního programu v anglickém jazyce. V roce 2024 zrealizujeme obnovu materiálového a technického zázemí Ateliéru doktorských studií, který sídlí v bytě na Orlí, a to v rámci projektu OP JAK. Vyhodnotíme první rok fungování Standardu školitele (zaveden od akademického roku 2023/2024 v podobě metodického pokynu). Nadále budeme rozvíjet zaškolování prvoškolitelů a pravidelně se setkávat se školiteli (alespoň 1x za semestr). DF JAMU bude pokračovat v realizaci studentské grantové soutěže. Plánování zapojení posluchačů DSP do týmů v Divadle na Orlí a ve Studiu Marta, kde chybí studentští zástupci, je úkolem pro Dramaturgickou radu divadel a pro jednotlivé školitele, jejímž členem je vedoucí Ateliéru doktorských studií. Součástí agendy DRD bude diskuse o možnostech organizačního a programového řešení laboratoře uměleckého výzkumu, která reaguje na potřeby nově akreditovaného doktorského studijního programu ve vztahu k tvůrčím projektům výzkumu uměním. Z Programu na podporu strategického rozvoje JAMU DF mj. podpoří dokončení připravovaných standardů a rukovětí školitele. Dále z Programu podpoří jednak dokončení reformy doktorského studia (nová akreditace DSP) a provoz nově vzniklého Ateliéru doktorských studií (a to jak po stránce prostorové, tak po stránce zajištění kvalitních pedagogů a expertů). Do realizace 2. roku řešení projektu FPSRVČ Prověření funkčnosti ateliérové výuky páteřních studijních programů a návrh alternativ jsou zapojení studenti a absolventi DSP v rámci jednotlivých pracovních skupin. V roce 2024 bude dokončen přesun Kabinetu pro výzkum divadla a dramatu do části bytu na Orlí, čímž vznikne logický výzkumný celek DF JAMU. Byt na Orlí bude po všech proměnách ve svých 150 metrech čtverečních zahrnovat: · Pracovnu studentů a pedagogů doktorského studijního programu. · Přednáškovou místnost Ateliéru doktorských studií. · Pracovnu pracovníků Kabinetu pro výzkum a dramatu. · Pracovnu pracovní skupiny Poradenství DF JAMU. 4. POSILOVAT EXCELENCI A MEZINÁRODNÍ VÝZNAM VÝZKUMU UMĚNÍ VE FORMÁCH VLASTNÍCH ROZMANITOSTÍ A CHARAKTERU REALIZOVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ Zanalyzujeme a vyhodnotíme existující možnosti systému evidence výsledků tvůrčích činností s využitím aplikací IS (Publikace, Umělecká díla), včetně návrhu jeho případných úprav a otestování. Informace o způsobu evidování těchto výsledků zapracujeme do materiálů pro studenty (Jak na JAMU) a pedagogy (Rukověť začínajícího pracovníka). Na základě vyhodnocení posledního ročníku Mezinárodní divadelní konference jsme se rozhodli o termínový posun jejího dalšího ročníku z listopadu na únor 2025. V roce 2024 se budeme soustředit na přípravu této akce, včetně již tradičního multimediálního sborníku v open access formě. DF JAMU bude rozvíjet kvalitu odborných publikací a v ediční činnosti podporovat i vydávání skript, překladové i umělecké literatury, a to jak v tištěné, tak elektronické podobě. V roce 2024 připravíme koncept budování a rozvoje Institucionálního portálu JAMU, resp. úrovně týkající se Divadelní fakulty, v Research Catalogue, a to jak v jeho externí, tak interní podobě, tedy jak pro účely prezentace projektů uměleckého výzkumu, tak interní výukové potřeby. Součástí aktivit plánovaných pro rok 2024 jsou workshopy a semináře zaměřené na praktické možnosti využití Research Catalogue určené zájemcům z řad školitelů, pedagogů a studujících (primárně, ale nikoli výlučně doktorského studijního programu). Budeme dále aktivně zapojeni do koncepčních VaV projektů sítí SAR, ELIA, OISTAT apod. Našim cílem je přispět k definování bádání uměním (artistic research) v rámci Frascati manuálu. Dalším cílem je aktivní prosazování artistic research v rámci národní politiky VaV. Fakulta hodlá pokračovat v zapojování svých pracovníků do příslušných programových rad a panelů v rámci programů podporujících VaV a bude prosazovat artistic research v rámci Rady vysokých škol. V rámci debat UR DF JAMU a dalších poradních orgánů diskutovat a připravit nominaci na čestný doktorát za DF JAMU pro rok 2025. [DEL: :DEL] 5. BUDOVAT KAPACITY PRO STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ Na podzim roku 2023 došlo k personálnímu posílení pracovní skupiny Poradenství DF JAMU (do té doby fungující uskupení fungovalo pod názvem Konsorcium pomoci), která aktuálně pracuje v tříčlenném složení (klinická psycholožka, psycholožka a psychoterapeutka, právnička). Pracovní skupina představuje nezávislou „třetí“ stranou, jež pomáhá budovat otevřený a bezpečný prostor fakulty určený studujícím, vyučujícím a dalším pracovníkům naší akademické obce. Pracovní skupina se podílí na vytváření a rozvoji spravedlivého studijního a pracovního prostředí, a to jak v rovině psychologické pomoci, krizové intervence či řešení různých typů konfliktů a problémů (primárně v oblasti etiky, rovných podmínek či zneužívání moci), tak v rovině poradenské a preventivní. V roce 2024 bude pokračovat v předešle uvedených aktivitách reagujících na aktuální potřeby a problémy konkrétních jedinců či skupin, a dále připraví a zrealizuje odpovídající vzdělávací akce (seminář pro pedagogy, skupinové supervize apod.). Budeme dále pracovat na zpřesňování kariérních plánů a personálních plánů rozvoje pracovišť, včetně doplnění o oblast vědy a výzkumu. Personální plány rozvoje pracovišť upravíme na základě změn souvisejících s očekávanou novelou Zákona o vysokých školách, která změní způsob zapojování studentů doktorských studijních programů do činností na naší fakultě. Navážeme na implementaci nového způsobu hodnocení pracovníků v roce 2023, tak, aby propojoval kariérní plány s hodnocením v IS. Zároveň v roce 2024 provedeme vyhodnocení stávajícího fungování. V roce 2024 zveřejníme organizační řád fakulty a následně tzv. rukověť začínajícího pracovníka DF JAMU, kterou implementujeme do nástupního procesu nových pracovníků. Následně budeme pracovat na přípravě na Organizační řád navazujících předpisů jako Provozní řád fakulty, Organizační a Provozní řád Studia Marta, Provozní řád Scénografie Bayerova, Provozní řád Ateliéru doktorských studií Orlí. Budeme realizovat projekt z OP JAK Rozvoj infrastrukturního zázemí doktorských studijních programů, jehož výstupy zajistí adekvátní prostředí pro výuku doktorských studentů. V roce 2024 budou taktéž připraveny a podány projekty ESF a ERDF Kvalita. V rámci prvního z nich dojde k naplánování dalšího postupu v souvislosti s akreditací studijních programů, zavádění programů nových a vzniku podpůrných prvků univerzitní infrastruktury, které významně posílí práci s domácími i zahraničními studenty a zajistí posílení komfortu studia, který se přímo úměrně odrazí v posílení konkurenceschopnosti absolventů Divadelní fakulty. Projekt ERDF bude primárně zaměřen na pořízení nejmodernější techniky, díky které studenti získají potřebné kompetence, které následně využijí v další praxi. Nejen v souvislosti s přípravou a realizací tohoto projektu, ale také v souvislosti s hledáním dalších smysluplných projektových zdrojů usilujeme o udržení expertních projektových pracovníků, kteří se budou podílet na přípravě projektových žádostí a projekty budou řídit. Za tímto účelem udržení expertních projektových pracovníků využijeme Program na podporu strategického rozvoje JAMU. DF podpoří z PRSZ další školení akademických provozních pracovníků v oblasti využití digitálních nástrojů pro kooperativní procesní zabezpečení agend. DF z podpory PRZS zajistí analytické nástroje pro odborný aparát v souvislosti s dosahem on-line aktivit spojených s náborem a službami uchazečům o studiu. V roce 2023 došlo k revizi a dovybavení potřeb zaměstnanců pro zabezpečení distančního a blended learning přístupu ke vzdělávání. Pro rok 2025 bude zapotřebí revizi opakovat a naplánovat případnou novou distribuci potřebných technologií mezi zaměstnance. V roce 2022 realizovaná analýza energetických provozních nákladů nám bude sloužit jako podklad k hlubší, dlouhodobě plánované analýze vázané i na náklady technologické obnovy. Vzhledem k aktuálním okolnostem energetické krize nejsou otázky ekologického provozu fakulty a jejich pracovišť připraveny k řešení, což ovšem neznamená, že nejsme připraveni k nim přikročit, jakmile to ekonomická a politická situace dovolí. Budeme tedy prozatím pokračovat v systematizaci rozpočtu fakulty, včetně zahrnutí nových položek typu PR aktivit a k otázkám ekologie budeme prozatím přihlížet především z ekonomického úhlu, respektive z pohledu energetických úspor. Za pomoci Fondu podpory strategického rozvoje vzdělávací činnosti pro roky 2022-24 dokončíme prověření možností stávajícího zabezpečení výuky studijních programů Dramaturgie a režie a Herectví (včetně jednotlivých specializací a stupňů) a promyslíme budoucí možné zabezpečení ve formě variantních návrhů. Rádi bychom dosáhli společné shody obou programů v jednotlivých variantách, protože se jedná o páteřní studijní programy, které se v řadě výstupů z výuky (nejen těch absolventských) propojují a zapojují ostatní studijní programy do spolupráce. Revize a vyústění ve variantní návrh je podstatnou strategickou prerekvizitou jednak pro přípravu nových akreditačních spisů. Komplementárním cílem této aktivity je také přenastavení principů Dramaturgické rady divadel DF tak, aby nebylo dotčeno stávající kvalitní prostředí pro tvorbu uměleckých výstupů z výuky. Úkolem vedení DF je připravit druhou žádost do vnitřní soutěže FPSRVČ. Po revizi části tohoto projektu, kterou je předmětová podpora spolupráce specializací ATD, RTDS, ČR, ČH, MH, jsem se rozhodli předmět prezentace AV v praxi přesunout do volitelné části rozvrhů kýžených ateliérů. Koordinace rozvrhů je totiž opravdu velmi složitá. Oproti tomu filmová soutěž pro AV specializace má velmi dobré výsledky, a to i v mezinárodním kontextu filmových soutěží (řada cen pro film Bohyně, studentky ATD Dominiky Práškové. Soutěž se ukazuje jako naprosto klíčová podpora uměleckého rozvoje dotčených studentů AV projektů. Obnovu a rozvoj technologického zajištění činnosti školy ve všech směrech budeme realizovat na základě každoročně aktualizovaného a zpřesňovaného Plánu reprodukce a rozvoje technologií JAMU 2022-2031. V roce 2024 bude provedena analýza fondu provozních prostředků a fondu rozvoje investičního majetku. V témže roce také bude vyhodnocena a případně budou navrhnuta opatření. 6. SNÍŽIT ADMINISTRATIVNÍ ZATÍŽENÍ PRACOVNÍKŮ JAMU, ABY SE MOHLI NAPLNO VĚNOVAT SVÉMU POSLÁNÍ Provedli jsme test využití aplikace UNITIME v rámci IS JAMU, který se jeví být funkčním nástrojem pro tvorbu rozvrhů. Stejně tak byla ověřena aplikace pro elektronický zápis nově nastupujících studentů a v souvislosti s tím byl vyřešen i způsob potvrzení jejich identity. V rámci dalšího zapojení modulů IS bude dále od nového akademického roku 2023-2024 spuštěn modul rezervace místností, jehož cílem je automatizace a snížení administrativní zátěže spojené s jejich realizací. V průběhu AR 2022/23 pokračovalo hledání a upřesňování co nejefektivnějšího způsobu kontroly průchodnosti studiem až na úrovni jednotlivých ateliérů, aby bylo možné detekovat a následně řešit systémové problémy. Vzhledem ke specifikům v rámci ateliérové výuky v kombinaci s rozkládáním a přerušováním studia a nemožnosti pohybovat se pouze na úrovni studijního programu či specializace se bude jednat o poměrně náročný systém. V rámci dalšího zapojení Úřadovny v IS do administrativního aparátu byl v roce 2023 spuštěn ostrý provoz systému záznamu docházky v režimu digitalizace dovolených a snížení administrativní zátěže DF JAMU s jejich zpracováváním. V průběhu roku 2024 bude přijata směrnice o spisové službě vč. skartačního řádu a proběhnou též podrobná školení na rozšíření povinností danou směrnicí. Na základě přijaté směrnice bude vyhodnocena potřeba případného dodatečného navýšení úvazků směrem ke správě spisové služby na DF JAMU. V oblasti možnosti efektivního přenosu administrativní zátěže z akademických pracovníků na další úřední aparát se fakulta cíleně snaží o personální kontinuitu pracovníků projektů OP VVV I. a II. v rámci nově podávaných grantových žádostí (OP JAK, NPO a další). Analýza vnitřních předpisů fakulty, stejně jako jejich právní relevance probíhala po celý rok 2022, kdy docházelo ke sbírání dat a analýze právního rámce, v rámci roku 2023 budou implementovány poznatky a analýzy budou dopracovány. Rukověť začínajícího pracovníka DF JAMU (seznámení s fakultou a interními postupy) je rozpracována a budeme na ní pokračovat, a to též ve spolupráci s Personálním a mzdovým oddělením Rektorátu. Ta bude mít ideálně podobu interaktivní osnovy (FAQ) a její součástí budou pravidelné postupy ve fakultních administrativních úkonech. Dalším odloženým záměrem je dokončení zpracování a implementace Provozního řádu DF a Organizačního řádu fakulty. 7. Aktualizace naplňování strategie internacionalizace Již byla zmíněna aktivní účast v projektech Erasmus+ Calohee, Phase2 (https://www.calohee.eu) a projektu Svobodays (https://en.svobodays.org). Záměrem je rozšířit aktivity v rámci OISTAT a strategicky se rozhodnout ve smyslu zapojení do evropské aliance univerzit IN-TUNE (celoakademická aktivita). DF bude v rámci podpory PRSZ rozvíjet mezinárodní mobility studentů a pracovníků: Krátkodobé mobility (in-coming, out-going), tj. festivaly, soutěže, pedagogické působení mimo programy. Budeme realizovat dvouletý společný inscenačního projektu s NdB – Divadelním světem Brno (režie Patrick Sims, USA), který částečně proběhne ve Francii (Francouzský institut, Paříž). Podpora zvlášť nadaných stud. DF JAMU formou stipendia na zahr. pobyt pro vítěze soutěže "Havlovské aktovky" na DF JAMU. DF dále bude naplňovat členství v mezinárodních sítí (dílčí podpora z PRSZ). DF podpoří pomocí PRZS vyjíždějící studenty v rámci mobilit ERASMUS+ a dalších programů do finančně náročných destinací, případně do destinací mimo EU (ale realizované v programu ERASMUS+). Vzhledem k finanční situaci nebudeme dále naplňovat aktivitu free-moverů (strategie internacionalizace DF). DF podpoří pomocí PRZS další rozvoj samostatného ateliéru Divadlo bez hranic. Komplementárně také DF prostřednictvím 2. roku řešení projektu FPSRVČ Prověření funkčnosti ateliérové výuky páteřních studijních programů a návrh alternativ (po prvním roce řešení se ukazují možnosti designu budoucího programu v AJ). Samozřejmě i v roce 2023 trvá závazek fakulty podpořit mezinárodní klíčové projekty Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER a Mezinárodní divadelní konferenci (Theatre Conference), stejně tak jako účast nominovaných uměleckých výstupů ze studia na významných mezinárodních festivalech. Strategii pro volbu partnerských škol jsme aplikovali již v uplynulém roce (tj. v září 2021), kdy jsme omezili sestavu partnerských škol podle principů: - univerzita/škola pro co nejširší spektrum oborů, - univerzita/škola, kde naši studenti opravdu dostávají studijní program, který v co nejširší míře odpovídá našim akreditacím, - doplnit o univerzity/školy v případě těch specializací, které se podle prvního kritéria nedařilo dohledat, - mít pedagogické osobní vazby na partnerské školy. Zaměříme se na rozvoj zářijového termínu pro výjezdy v rámci Erasmus+ a to tímto způsobem: a) na studenty DSP – kde se proděkankou pro vědu a výzkum a vedoucím Ateliéru doktorského studia se již podařit podpořit komplementarita výjezdů studentů s projekty specifického výzkumu (díky zapracování do Základů vědecké práce a pravidelným úvodním a závěrečným setkáním se studenty v rámci doktorského semináře evidujeme nárůst mobilit). b) na studenty bc a mg, kde zdůrazňujeme možnost a atraktivitu pracovních stáží (i post bc a post mg). Podle toho je nastavena i PR komunikace vyhlášení termínu. Výjimku tvoří pracovní stáže v UK, které jsou prakticky nerealizovatelné (vízová povinnost). Každopádně pořád platí možnost studijních stáží v této výzvě v LS, ale studenti dostávají informaci o doporučeném semestru ze strany studijních programů. Provedli jsme revizi studijních programů a jasně stanovili doporučené semestry pro studijní stáže podle specializací. Ukazuje se, že jediný program, který umožňuje studijní mobilitu v LS, je FD, potom jsou dvě specializace, které ji podmiňují. Z tohoto také plyne potřeba soustředit se na pracovní stáže a vytvářet pro ně postupně podmínky. Z dlouhodobého hlediska proto zamýšlíme vytvořit databázi sítí, které internships zveřejňují a databázi institucí, ve kterých naši studenti byli v minulosti úspěšně na stáži. Nejen v souvislosti s Erasmovými výjezdy se dlouhodobě ukazuje, že budeme do budoucna při tvorbě nových akreditací muset znovu přehodnotit míru studijní zátěže jednotlivých studijních programů. Plán realizace Strategického záměru Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění pro rok 2024 je stejně jako ty předchozí živým dokumentem. Zahrnuje v sobě dlouhodobé i krátkodobé plány a kolegium děkana se domnívá, že všechny vypsané aktivity určují a srozumitelně definují směřování Divadelní fakulty v nejbližší i vzdálenější budoucnosti.