Mozartova 1, 662 15 Brno 1 Nejvýznamnější aktivity DF za rok 2019 Umělecká a další tvůrčí činnost studentů DF JAMU jsou hlavním a nejdůležitějším způsobem prezentace různorodých aktivit na fakultě probíhajících, které ve většině případů podléhají okamžitému hodnocení ze strany veřejnosti. Platilo to samozřejmě i pro rok 2019 - zde je přehled … leden ✓ premiéra inscenace Cabaret v Divadle na Orlí (24. 1. 2019) Inscenace absolvujícího ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Sylvy Talpové, slavý muzikálový hit CABARET, autorů Johna Kandera, Freda Ebba a Joe Masteroffa se v Divadle na Orlí představil v režii hostujícího režiséra Martina Vokouna. Herecký tým doplnili hostující studenti ateliérů Divadelní produkce, Divadlo a Výchova, Audiovizuální tvorba a divadlo, kteří později tuto zkušenost reflektovali jako maximálně přínosnou i pro své kmenové obory. Inscenace měla velmi silnou diváckou odezvu, vidělo ji více než 2.100 diváků a s úspěchem byla uvedena i na scéně Žižkovského divadla Járy Cimrmana v Praze. (foto 01; autorka M. Řeháková) Mozartova 1, 662 15 Brno 2 únor ✓ premiéra inscenace Faidřina láska ve Studiu Marta (6. 2. 2019) Co znamená slovo láska? Vylučuje racionalita zároveň animálnost? Difuze. Co se ale stane, když jednoho dne bude chtít Faidra podniknout expanzi směrem ke svému nevlastnímu synovi jménem Hippolytos? Postavy ukotvené ve strukturách, v rámci kterých žijí své izolované životy. Animálnost. Čím se člověk liší od zvířete? Kde je ona pomyslná hranice mezi lidskostí a animálností. Existuje vůbec nějaká taková hranice? A co svobodná vůle, jež nás vrhá do nekomfortní zóny volby a probouzí v nás strach, který v okamžiku přechází z latentní fáze do aktivní? Je hraniční forma chování podmíněna hraniční situací, do které jsme vrženi? Hru Faidřina láska napsala britská dramatička Sarah Kane, zásadní představitelka „coolness“ dramatiky, na motivy Senecovy římské tragédie Faidra, ve Studiu Marta ji režírovala Alexandra Bolfová. (foto 02; autorka A. Jindrová) ✓ Ples JAMU v Divadle na Orlí (7. 2. 2019) Zvolené téma „SPACE DISCO“ proměnilo na jeden večer prostory DnO na velkou kosmickou párty. Zahráli DJ Ventolin, Wudao a Astronauts Without Helmets! a nakonec galaktický DJ Johny Horák. Mozartova 1, 662 15 Brno 3 ✓ absolventské projekty ateliéru fyzického divadla Autorské aktovky I v Buranteatru (premiéra 25. 2. 2019) S-hitmaker (M. Adam) - vylučování je proces, kterým organismus separuje odpadní produkty ze svého těla. Vedle urinace a defekace je další významnou vylučovací cestou pocení, ale i slzy podle okolností z těla odvádějí některé zplodiny metabolismu. A taky sliny a hlen. PANoptikum (R. Lonská) - tomu, kdo ho vyruší ze spánku nebo při jeho toulkách lesem, nahání velký strach svým křikem a vzhledem. Panika! Klaunovo velmi pozdní odpoledne o tom, že všechno se stihnout nedá. Sutura (M. Nagy, I. Andreeva) - šev mezi budoucností a minulostí, šev mezi minulostí a vzpomínkou, šev mezi vzpomínkou a snem i šev mezi snem a bděním. ✓ premiéra inscenace Offline! v Divadle na Orlí (28. 2. 2019) Autorský muzikál OFFLINE! na aktuální společenské téma byl poslední premiérou sezóny 2018/2019 v Divadle na Orlí. Na motivy reportážní knihy německého novináře Alexe Rühleho, který si sám sobě byl výzkumným subjektem během půlročního internetového detoxu, napsal divadelní scénář absolvent Divadelní fakulty JAMU a současný dramaturg Divadla Husa na provázku Martin Sládeček ve spolupráci s autorem hudby Mario Buzzim. Divácky úspěšný titul v režii Lukáše Kopeckého byl mimo jiné představen na scéně pražského Divadla Disk a v Plzni na festivalu Na scénu!. (foto 03; autorka A. Benešová) Mozartova 1, 662 15 Brno 4 březen ✓ absolventské projekty ateliéru fyzického divadla Autorské aktovky II a III ve Studiu Marta (premiéry 14. 3. 2019 a 28. 3. 2019) Giuliettiny noci (L. Hrochová) - "Je to tak dávný vztah, až někdy mám dojem, že tu byl ještě předtím, než jsme se setkali." /Federico Fellini/ Autorský sólový multimediální projekt inspirovaný Giuliettou Masina, italskou herečkou a manželkou velkého filmového režiséra. Šeherezáda /Když král není doma/ (P. Kopřivová) - vyprávím ti příběhy, abys nás už nezabíjel. Abych získala čas proměnit tvoje srdce. Proto jsem sem přišla. Ale teď? Jak si tě vážit, když tebou pohrdám za tvoji slabost? Chci, abys musel prožít bolest, kterou jsi způsobil! Jak tě mám milovat? Jsi to ty, kdo mi bere svobodu? Nebo je to jen můj strach, moje hrdost a touha tě změnit? Učím se být tou, která tě může změnit. A ona je pokaždé jiná. Vrstvu po vrstvě se měním. Mezi příběhy. Tisíc nocí. Nivó (D. Kvašňovský) - mnoho sil stálo člověka vypořádat se s rozlehlostí, lákavostí a nebezpečím vzdušného prostoru. Odpoutat se od země znamená zpřetrhat pouta. Ovládnout svoji vlastní fascinaci výškou tak, aby nevedla k záhubě. Hledět do budoucnosti... Do jaké míry je to bezpečné? A má to vůbec být bezpečné? Která pouta zpřetrhat? Co všechno obětovat přeludu, vizi? Projekt se soustředí na propojení divadla a vzdušné akrobacie, která je s celým žánrem nového cirkusu v prostředí DF JAMU stále ještě neprobádanou oblastí. Cesta kolem mého pokoje (J. Mitro) - má tvar čtverce, který vychází na 36 kroků po obvodě. Má cesta jich však bude obsahovat víc, protože já jím procházím často podélně ze strany na stranu nebo i diagonálně, ba i křížem-krážem bez sledování jakéhokoliv pravidla nebo metody. Postrodina (T. Stachová) - dokumentární monodrama hledající současnou rodinu v krajích českých a slovenských. Hľadajú budúci potenciálni zakladatelia rodín. (foto 04; autorka N. Minářová) Mozartova 1, 662 15 Brno 5 duben ✓ Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER (2. - 6. 4. 2019) Uskutečnil se již XXIX. ročník mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER. Celkem se na festivalu představilo v rámci hlavního programu 11 škol z České republiky, Slovenska, Polska, Německa, Chorvatska, Bulharska, Filipín, Lotyšska, Ruska a Rakouska. Tématem festivalu bylo „Setkání léčí“ a ambasadorem se stal absolvent JAMU, herec a mim Bolek Polívka. (foto 05; autorka A. Jindrová) ✓ premiéra inscenace Antigona v Buranteatru (16. 4. 2019; r. K. Dimitrova) Možná Antigona věří v Dia. V co ale věří určitě je láska a člověk. Člověk si ve svých počátcích potřeboval nastavit nějaká „pravidla“, aby vůbec přežil. V každé době, na každém místě se jim říkalo trochu jinak. Princip ale zůstává stejný. Kde společnost uznává jednotná pravidla, může je dále rozvíjet a být nadále zachována. Co se stane, nastavíme-li si pravidla zcela nová? A co když o nich rozhodne jeden člověk? Člověk? A nemůže pak o svém hodnotovém systému rozhodovat každý sám? A co teprve, když si začne vytvářet vlastní zákony? Nemůže si pak každý nakonec dělat, co chce? Mozartova 1, 662 15 Brno 6 Nesmíš pohřbít svého bratra! Nesouhlasíš? Zkus to! Nepohřbíš-li bratra, nepohřbíš už nikoho. Co to dělá Antigona? Chce být bohem, nebo člověkem? (foto 06; autor R. Vodička) červen ✓ mezinárodní scénografická přehlídka Pražské Quadriennale 2019 Již 30/7 2017 publikoval Institut Umění – Divadelní Ústav otevřenou výzvu v souvislosti s realizací české expozice v rámci studentské sekce pro nadcházející ročník scénografické přehlídce Pražské Quadriennale, jež byla plánována na červen 2019. Vítězem této výzvy se stal kolektiv „Intelektrurálně“ složený ze studentů a absolventů ateliéru Scénografie DF JAMU s projektem „Praha není Česko“. Projekt byl realizován ve spolupráci s JAMU a uveden na PQ ve dnech 6. – 16. června 2019. Více informací na: www.prahanenicesko.cz. (foto 07; autorka P. Taubingerová) Mozartova 1, 662 15 Brno 7 září ✓ premiéra inscenace Poprask na laguně ve Studiu Marta (5. 9. 2019) Goldoniho hra se stále znovu objevuje na jevištích nejrůznějších divadel (tentokrát v režii pedagoga nastupujícího absolventského ročníku doc. A. Bergmana), a to už déle než 250 let. Tři holky a tři kluci vytvářejí tři milenecké páry. Pojí je vzájemné sympatie, obdiv, láska … Nic však není na světě stálého – stačí maličkost a je po sympatiích i po lásce. A jak byli předtím do sebe zamilovaní, teď zuří, jsou tvrdohlaví, neschopni slyšet argumenty nebo odpustit – a strhnou kvůli zlomyslným drbům pořádný poprask. Vypadá to beznadějně. Nakonec se ovšem všechno vyřeší a ti, kdo si jsou souzeni, se k sobě zase dostanou, aby se mohlo skončit, jak se sluší a patří: třemi svatbami. ✓ průvod k zahájení akademického roku Průvod k zahájení akademického roku 2019/2020 pod názvem „JAMU je víc než pravda: Revoluce TADY a TEĎ!“ se uskutečnil 30. září 2019. Do úspěšné realizace byla zapojena většina studentů Divadelní fakulty JAMU a režie se ujal student David Bosh, který o průvodu řekl: „Nová divadelní sezóna! Nová generace tvůrců! Nový pohled na divadlo a život, jako takový? Divadlo, prostředek zpřítomnění okamžiku mezi hercem a divákem. Žití v přítomnosti, citlivosti a lásce. Vypnutí technologické samoty a otevření cesty k něčemu novému. Poučení z minulosti a nemít strach z budoucnosti. Akademie umění, domov revolučního smýšlení. Site specific průvod v Brně!“ (foto 08; autorka T. Fojtová) Mozartova 1, 662 15 Brno 8 říjen ✓ premiéra inscenace Opilí ve Studiu Marta (24. 10. 2019) Jeden večer a několik lidí, kteří nevědí, jak dál nakládat se svým životem. Až ve stavu těžké opilosti se jim najednou začne vše vyjasňovat. A možná někdo z nich najde i Ježíše Krista. Tragikomedie současného ruského autora Ivana Vyrypajeva v režii studenta V. ročníku režie Petra Akimova. (foto 09; autorka D. Hubková) ✓ druhý ročník festivalu JAMŮví na DF Festival JAMŮví proběhl ve dnech 17. a 18. října 2019 a stal se tak událostí, která ve vědomí studentů začíná neodmyslitelně patřit k začátku akademického roku. Festival JAMŮví vznikl primárně jako přehlídka tvorby studentů audiovizuálních ateliérů na fakultě, nicméně v rámci svého vývoje se postupně otevírá a stává se festivalem audiovizuální tvorby všech studentů JAMU. Klíčovými organizátory, tvůrci, cílovou a zainteresovanou skupinou však logicky stále zůstávají studenti AV ateliérů (především Audiovizuální tvorba a divadlo, Rozhlasová a televizní dramaturgie a scénáristika, Jevištní technologie a Světený design), neboť svým studijním zacílením jsou festivalu nejblíže. Mozartova 1, 662 15 Brno 9 listopad ✓ připomenutí událostí 1989 - projekt Výročí a Samet očima studentů Reflexe, texty, písně, dokumenty, vzpomínky… jak vnímají Sametovou revoluci dnešní studenti? V pátek 15. listopadu se od Divadelní fakulty (Mozartova), přes Astorku (Novobranská) a Divadlo na Orlí (Orlí) do Alfa pasáže (Poštovská) vydal průvod diváků, kterému se před očima odehrávala cesta do historie před listopadovou revolucí. V neděli 17. listopadu se od 18.00h ve Studiu Marta setkali pedagogové a studenti, kteří za hudebního doprovodu D. Klementové se studenty muzikálového herectví a jazzmany z HF pouštěli video ukázky z dob Sametové revoluce provázené vzpomínkami hostů a pamětníků. Průběžná diskuse s pamětníky obohatila studenty o konkrétní informace, ke kterým se jinak dostávají pouze zprostředkovaně. (foto 10; autor M. Jakubec) ✓ IX. ročník mezinárodní konference doktorských studií (22. a 23. 11. 2019) Konference, tentokráte na téma „Experience as a Research Method in Performing Arts“, se konala již tradičně ve II. polovině listopadu. Jako pozvaný řečník se představila socioložka a odbornice na média Johana Kotišová. Na konferenci vystoupilo množství tuzemských i mezinárodních účastníků (Finsko, Rakousko, Švédsko, Polsko, aj.), kteří své metody prezentovali mimo jiné demonstracemi svých prací či performativními přednáškami. Vybrané příspěvky budou publikovány v multimediální publikaci. Mozartova 1, 662 15 Brno 10 ✓ studentská monodramata Studenti III. ročníku činoherního herectví ateliéru Igora Dostálka realizovali celkem 10 monodramat. V průběhu listopadu a prosince proběhly premiéry monodramat WER ICH, Likvidátor, Doma je, Art is not here, Kdo je kde aneb Co se stane s liškou, když narazí do zdi, Mák, Unitas Multiplex (jednota rozmanitostí), Zdi, Najednou tady prostě byl, Řekli a také byly realizovány reprízy, aby bylo umožněno shlédnutí těchto drobných inscenačních projektů širšímu množství členů akademické obce. (foto 11; autorka T. Fojtová) prosinec ✓ premiéra inscenace Mejerchold. ve Studiu Marta (5. 12. 2019) Autorský text Jakuba Kostelníka a režie J. A. Pitínského dala prostor celému hereckému ročníku k intenzivní spolupráci. „Pracovitý člověk bývá přesvědčen, že stávající svět může přestavět krumpáčem. Básník sedí ve své poustevně nad křivulemi a připravuje výbušnou směs. Starý svět se zboří, pokud herec, podobně jako básník žijící v nadpozemském světě snů, dokáže přesně vrhnout slovo do davu. Docílí tím ohromujícího efektu, neboť dynamit slov je účinnější než krumpáč.“ Divadelní revolucionář, který osvobodil ruské divadlo od Stanislavského. Symbol rozkvětu a pádu ruské avantgardy. Dítě revoluce, které ona sama pozřela, nebo jen oběť doby? Může mít umění poplatné režimu dlouhodobou relevanci, nebo je jen politickým nástrojem se spotřební lhůtou? Vsevolod Emiljevič Mejerchold – velikán světové režie, jeho život, tvorba a románek se sovětským režimem. Mozartova 1, 662 15 Brno 11 „Pokud se v prvním dějství objeví na scéně zbraň, v druhém nebo ve třetím z ní musí být vystřeleno … Tento slavný výrok Čechova bych přeformuloval: pokud v prvním dějství visí na stěně zbraň, v posledním dějství se musí na scéně objevit kulomet.“ Точка. (foto 12; autorka B. Bachanová)