pra2ská informační sluzbI __' Kr°'""1ž 8/82 - tal. 29 73 78 VVSTRižek z časopisu Večerník, Bratislava [ ze dne k se k hudbě. Instrumentář ! (!voří specifický ansámbl — dvoje housle, — ^iloloncello, fagot, kytara, klavír a bicí I nástroje. K tomu přistupuje magnetofonový pás a na něm zejména různé podoby svntezátoru nu přistupuje magnete něm zejména různé po> ^by syntezátoru, „toho novodobého orchestru i orchestriónu hudby", jak v programových „Glosách □ hudebním myšle- ^novy pas a na jby syntezátor „"hRstni i nrchi gramových „Glosách u nuueuuiiii uiysio-Jil v Chameleónu" poznamenává Miloš J5tědroň. „Východiska hudebního myšlení: £ást kompozičních technik 2. poloviny £0. století — zejména specifické využití ^erijní techniky, aleatoriky, témbrů a zejména pro autora typické koláže a ironi- ierijm tecnniKy, atear jména pro autora typiunu ivuiaiK a uuu zace banálního." Těch je v opeře bezpo *— i divácky nejúspěš nronf iiqIIíů finálí Rovnost, Brno -2. iv kw,1 Prostějovsk, iř1102 «'<«» blin' l"">- Se"-«- V. ""«Jova]„ v, """"■vrch á„ n„b,^ffllss 'eo S^äS=sä Mase 4 vee.rnfk 5' HanáckéĎo di„,rf,"'- ? '"scéna- Pros.Ěfovsl. ",K «»'«i.»ov.s"zv'°:LK°™ "kovp°; Čet a k nejzdařilejším i divácky nejúspěš-nějším patří zejména první velké finále s nedostižným sólem Napoleona Mojmíra Maděriče při zapojení celého ansámblu. V jiné, nesmírně působivé poloze je songový projev Ivy Bittové, která přechází z postavy Marie Antoinetty ňn ™r"- 5UM F1UJU z postavy Marie Antoinetty do [v pro- i gramu anonymní) symbolické postavy I Smrti (či Mm e Guillotine) a herecky ! I i hudebně je páteří představení i jako l | zkrátka: Totálně komplexní, všestranně alternativní a dialekticky diskurzivní divadlo ve vysokém stylu, opera, balet i\ auvni a ai.iieKUCKy disKu ad:o ve vysokém stylu, opera, balet f Činohra — vše dohromady, se sóly. áriemi, sborovými zpěvy, s popěvky a songy, s ansámbly, chóry a komparsem, s rekvizitami, cedulemi a průběžnými komen táři, dáie s dobovými i nedobovými tan cl a tanečky v bohatých dobových i ne-dobových kostýmech z fundusti Státního divadla, konečně s hudbou, hudbou a ještě jednou hudbou..." A program neklá me. jak se ostatně užaslý divák rychle přesvědčuje. Předpokladem k tomu všemu je samorřejmě libreto, zčásti ve verši, na němž se podíleli básník Ludvik Kundara, dramaturg Petr Oslzlý, režisér Peter Schorhnuíer 1 skladatel Miloš Stědruň. A propos libreto: tento termín nevystihuje přesně úlohu slova ve Stěd-roňově opere; není záminkou k hudebním kreacím, je homogenně funkční vedle hudby i s hudbou a stejně netradiční jako ostatně Dohled na francouzskou buržoázni revoluci přes osobu Josefa Fouchčho. nevysvěceného kněze, učitele matematiky a fyziky, přítele Robespier-ra, revolucionáře z kariérlsmu, flzla a nnsléze ministra policie se zaslouženy ncem. Libreto ve dvou částech. 5e cti obrazech a stodvaadevadesati ipech. V bodových projekcích vyt noráma doby bez Iluzívnosti, Koncem. LiDreio ve avou castecn. nácti obrazech a stodvaadevadesát stupech. V bodových projekcích vy panoráma doby bez iluzívnosti, i U s dravě humornou, ale i drastickou i, J sázkou, stejně polystylové jako nud na s niž vytváří novou Jednotu a styl. A v této polystylovosti je nesena i inter- ÄifÄjnal"/tufa. „ n .................,................. -"«ass1'y,a' r--M i"'«4u [Z8UI ez 'maz,., "v .Kf8{-I,rfnlck« b,' ' p .....«omvem Ponutliem, jenž přeď tlm celé přeilstavenl průběžně glosuje, komentuje, zpívá a Je neodolatelný jako další: Robespierre V. Hausera, Ludvík XVI. a XVIII. K. Hegnera. Collot d'Her-bols M. Havelky, Lazar Car not P. Malá-če, josefina L. Loubalová, Charlotta t] I Vtsnarovô, kom t esa de CaMellane M. f, Ottové i Justina L Kaslové s TaJleyran-[1 dem P. Zatlouk4la. H přitom: všechno fa relativně jednoduché , las minimálními prostředky; Člověk by j i řekl — to mohou nastudovat i amatéři, I I samozřejmě bez nároku na profesionální • hereckou dokonalost ansámblu Divadla na provázku. Avšak v té jednoduchosti ' úloh, v onom nelineárním, bodovém po- I stlhování umělecké reality Je zřejmě záchytný bod diváka: baví se spontánně a s chutí polyká sloii'* w , -«»iy a ob 1010 p ine"' opera- 52 odp0v,.Pá,f Př« No