Koncepce oboru vychází z předpokladu, že profese televizního a rozhlasového dramaturga a scénáristy vyžaduje jak specializovanou průpravu, tak širší erudici v problematice kulturní historie, masové komunikace a v pestré škále uměleckých a publicistických žánrů
Cílem této mnohostranné výuky je výchova dramaturgů a scénáristů, kteří jsou technicky zruční a zároveň přemýšliví a umělecky tvořiví.
Studijní program proto zahrnuje kromě přednášek o tvorbě rozhlasových a televizních žánrů (včetně praktických cvičení s audiovizuální technikou) také výuku zaměřenou na sociologii masových médií a kultury vůbec, na typologii filmu, na uměleckou kritiku, na dějiny českého a světového divadla a na vybrané kapitoly z poetiky a literární historie. Umožňuje tak posluchačům, aby rozvíjeli svou schopnost reflektovat specifické nároky televize a rozhlasu z širšího kulturního hlediska.
V seminářích autorské tvorby (creative writing) a při výuce o rozmanitých mediálních žánrech jsou studenti podněcováni k samostatným pokusům o kratší publicistické, prozaické a dramatické útvary. Pozornost je věnována také rozhlasovým a televizním adaptacím literárních děl. Právě s ohledem na úlohu, jakou může mít v médiích popularizace divadla, literatury a filmy, klademe důraz na to, aby se posluchači dokázali v těchto oborech orientovat a poznávali různé přístupy výkladové a realizační.
Studium RTDS v rámci DF umožňuje posluchačům kontakt s řadou jiných oborů dramatických umění, s jejich akcemi a projekty. Mohou tak získat představu o možnostech herecké práce nejen na jevišti, ale také před kamerou a mikrofonem. Mají příležitost psát své texty pro konkrétní interprety a ověřit si svou autorskou představu v praxi.