V akademickém roce 1992/93 začali studovat první neslyšící studenti v ateliéru Výchovné dramatiky Neslyšících (VDN) na DIFA JAMU v Brně.
Studium má podobu tříletého bakalářského. Absolvent získá titul BcA.
Absolventi nacházejí uplatnění ve sféře školství i kultury. Potvrzuje se v praxi, že názornost a vlastní prožitek jsou nezastupitelnými principy ve výuce neslyšících dětí a mládeže. A vytvoření dětské či mládežnické inscenace má dopad pedagogický, sociální i terapeutický.
Cílem rozšíření bakalářského studia VDN o navazující magisterský obor bylo, aby naši absolventi mohli být přijímáni jako plnohodnotní pedagogové oboru dramatická výchova a ti, kteří již v praxi úspěšně působí získáním titulu MgA své profesní zařazení obhájili i legislativně.
Po úspěšném splnění všech požadavků náročného bakalářského studia VDN, kde je akcentován osobnostní růst každého studenta a rozvíjena jeho schopnost být komunikativní tvůrčí osobností především v oblasti pedagogické, v magisterském studiu se rozvíjí především divadelní oblast tohoto oboru a zkoumá možnost divadla jako výchovného prostředku. A to aktivní tvorbou inscenací hraných sluchově postiženými dětmi a mládeží a také tvorbou inscenací pro děti a mládež.
Při zachování specifičnosti této tvorby mohou tyto inscenace komunikovat s diváky neslyšícími i slyšícími. Realizace takovéto inscenace má dopad v rovině pedagogické i sociální.
V magisterském studiu VDN získávají studenti kromě rozvoje pedagogických kompetencí také nové poznatky z oblasti dramaturgické přípravy inscenace, tvorby scénáře, režie. Posilují své dovednosti v oblasti herectví, seznamují se se základy scénografie. Akcentována jsou specifika, která vyplývají z „postižení“, či lépe řečeno ze specifických zvláštností této minority.
Důležitá je společenská orientace, nalezení adekvátních výrazových prostředků vyplývajících z věku dětí a mládeže. A také z povahy instituce, pro kterou je inscenace tvořena. (škola, mimoškolní zařízení, ZUŠ, kluby, spolky, občanská sdružení vzdělávací povahy atd.)
Divadelní inscenace je umělecká tvorba a zároveň výchovný prostředek. Pro Neslyšící je nástrojem sebeuvědomování, terapie, i komunikace.
Obor připravuje absolventy pro profesionální a amatérskou divadelní tvorbu pro děti a mládež. Zkoumá možnosti aktivního zapojení dětských diváků do divadelního představení, rozvíjí možnosti plnohodnotného zážitku a prožitku u sluchově postižených dětí a mládeže
 
Spolupráce VDN s ostatními obory DIFA JAMU VDN
  Spolupracujeme s oborem scénografie (realizace výtvarných kurzů „masky, líčení, loutky a kostýmu“), dramaturgie a jevištní technologie a laboratoří práce s médii (fotografická tvorba a video). A to jak na úrovni spolupráce pedagogů, tak i studentů.
 
Naše inscenace prezentujeme ve studiu DIFA  JAMU „Marta“. Důležité je hraní přímo ve školách, na divadelních přehlídkách, domácích i zahraničních festivalech, příležitostných akcích(oborových konferencích a seminářích – např. teatroterapeutické konference).
Ve školách (mateřských, základních, středních) pro neslyšící i slyšící, u mentálně postižených, pro etnické menšiny, pro děti cizinců atd. bez komunikačních bariér. Hledáme univerzálnost divadelní řeči i terapeutické možnosti našeho oboru.
 
Konkrétní spolupráce probíhá rovněž se zahraničím:
Slovensko:
BIBIANA – v Bratislavě (interaktivní výstavy, divadelní představení)
EFFETA – v Nitře (mezinárodní tvořivé dílny)
Divadlo na Rozcestí – v Banské Bystrici (tvorba inscenace, workshopy)
Rakousko:
Vídeň (spolupráce s Kunstschule Wien) – ocenění – nejlepší projekt pro rozvíjení příhraniční kulturní spolupráce
Vídeň (spolupráce se školou pro sluchově postižené děti a mládež, s divadlem Neslyšících)
Švédsko:
Stockholm – TYST TEATER atd.
Dílny (workshopy) vedeme u nás i v zahraničí. U nás působí zahraniční lektoři (Švédsko, Finsko, USA, Francie).
Spolupracujeme také s DAMU Praha – společné projekty s ateliérem scénografie KALD a společný projekt s KATAP.
 
Praxe je realizována většinou ve školách a školských zařízeních pro SP děti a mládež. Prázdninová aktivita je realizována na úrovni národních a mezinárodních táborů.
 
Cílem oboru je rozvíjet na vysokoškolské půdě oblast divadla neslyšících jedinců, připravovat kompetentní osobnosti, které budou schopné své poznatky uplatňovat v praxi a rozvíjet oblast divadla pro děti a mládež. Magisterský titul opravňuje naše absolventy k působení v postavení plnoprávných pedagogů pro oblast dramatické výchovy  Neslyšících.