Světelný design se konstituoval jako samostatný a svébytný umělecký obor (ve spojení s projekčními technikami) v průběhu několika posledních desetiletí. Velkou zásluhu na jeho rozvoji měli čeští tvůrci - režiséři E.F.Burian a Alfréd Radok společně se scénografem Josefem Svobodou, kteří naučili světové divadlo tvarovat divadelní prostor světlem a projekcemi . V souvislosti s v současnosti probíhajícím mimořádným rozvojem moderních technologií se ukazuje jako nezbytné připravovat a vzdělávat pro obor světelného designu umělecké tvůrce, kteří tyto nové technologie ovládnou a budou je využívat v umělecké práci v divadlech i dalších médiích a zařízeních.
Magisterský studijní obor Světelný design odpovídá zvyšujícím se potřebám vnějšího prostředí školy, v němž vývoj nových světelných a projekčních technologií a možnosti jejich využití v uměleckém procesu sehrává stále významnější roli.
Divadelní fakulta JAMU se na realizaci oboru Světelný design dlouhodobě připravuje prostřednictvím grantů ESF Multimedia a umění (2006-9) a zejména Rozvoj výzkumného potenciálu JAMU v Brně (2009-12), v jeho rámci probíhají aktivity Vzdělávání v oblasti světelného designu a projekčních technologií, do kterého je vedle studentů zapojeno 8 budoucích pedagogů oboru světelný design. Proběhly zde workshopy v významnými zahraničními odborníky, špičkovým německým světelným designérem Maxem Kellerem, autorem základní odborné publikace o světelném designu, a se specialistou na projekční technologie Harry Gladowem.Další worshopy připravili členové výzkumného týmu ve spolupráci s odbornou firmou ArtLighting.
Magisterský studijní obor Světelný design naváže na bakalářský stupeň studia oborů scénografie, jevištní technologie a režie, případně i jiných uměleckých oborů s výtvarným zaměřením.
Světelný design, který se ve druhé polovině 20. stol. vyvinul v samostatný tvůrčí obor, je v současnosti ve světě i v České republice v oblasti divadelní tvorby vnímán jako plnohodnotná složka inscenace. Moderní prostředky postupně používané v osvětlování si v praxi vyžadují nejen technicky zdatného osvětlovače, ale i tvůrčího partnera, disponujícího vědomosti z oblasti dramaturgie, dějin divadla a schopností empatie k režijně výtvarné koncepci. Takto vzdělaný odborník - světelný designer - je schopný nabídnout vlastní koncepci, diskutovat o ní se spolutvůrci inscenace a zároveň ji technicky realizovat. Světelný designér je tak vedle výtvarníka scény a kostýmů rovnocenným a přínosným partnerem režiséra či choreografa, který má v procesu přípravy inscenace své jasně definované tvůrčí poslání.
Magisterský studijní obor Světelný design bude vzdělávat odborníky pro umělecké i technicko-provozní složky divadel, kulturních a uměleckých institucí a subjektů působících v oblasti kreativních průmyslů, s prioritním důrazem na divadelní síť ČR i proces její transformace.
Studium světelného designu je založeno na co nejužším propojení dramaturgie, režie a scénografie při tvorbě základního prostorově-světelného konceptu divadelní inscenace, ať se již jedná o akademický projekt (elektronický), klauzurní práce, či o inscenace ve školním studiu Marta nebo v Hudebně dramatické laboratoři (v právě dokončovaném Divadle na Orlí, které je i pro účely tohoto studia vybavováno příslušnými nejmodernějšími technologiemi v oblasti světla, projekcí i zvuku). Posluchač bude veden k uvažování o světle v různých uměleckých kontextech od počáteční dramaturgicko-režijní úvahy a vytváření režijní knihy, přes prostorově-scénografickou koncepci až k samotné realizaci. Syntézou těchto postupů se tento obor bude profilovat na světelný design v divadelní scénografii, bude se ale rovněž věnovat tvůrčímu využívání projekčních technik a technologií i tvůrčí práci se světlem v architektuře, audiovizuální, filmové a televizní tvorbě, performanci, instalaci, výstavnictví aj. s kulturním a případně i komerčním zaměřením, včetně reklamy.