Znalosti
Absolventi
- prokazují základní znalosti v oblasti teorie, historie a soudobé praxe dramatické výchovy, divadla a výchovy, kultury Neslyšících(historie vzdělávání, současné trendy v péči o Neslyšící jedince, umění Neslyšících)
- prokazují základní znalosti v oblasti metod, postupů a forem dramatické výchovy, divadla a výchovy s přihlédnutím ke specifice divadla Neslyšících (metodika, didaktika oboru)
- prokazují základní znalosti v oblasti dějin výtvarného umění a historie českého a světového pohybového divadla
- prokazují základní znalosti z oblasti pedagogiky (speciální pedagogiky a zejména surdopedie a psychologie)
- uvědomují si základní mezioborové souvislosti a jejich možnosti a limity pro praxi
- dokáží se orientovat v základní odborné literatuře i v multimediálních oporách, specifických pro výuky neslyšících osob
- orientují se v oblasti soudobé dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského i profesionálního divadla Neslyšících, znají práci a tvorbu klíčových osobností v oboru
- jsou vybaveni základními hodnotícími kritérii práce v oboru, umožňujícími rozlišovat významná díla oboru s přihlédnutím ke konkrétním specifikům práce skupiny (např. amatérského souboru, jeho podmínek apod.)
- rozumí výchozím možnostem a podmínkám využití teorií, metod, postupů a forem oboru v praxi (v návaznosti na poznatky pedagogiky a psychologie) – např. pro tvorbu výukového programu, projektu, inscenace a to s neslyšícími nebo integrovanými jedinci
- prokazují znalosti z oblasti propagace výstupů práce v oboru
Dovednosti
Absolventi
- na základě rámcově vymezeného úkolu a znalostí (s přihlédnutím k výchozím možnostem, podmínkám a specifikům skupiny sluchově postižených jedinců a jedinců s dalšími přidruženými specifickými potřebami, instituce – vzdělávací, společenské a kulturní pro sluchově postižené apod.) jsou schopni připravit, odborně vést a efektivně reflektovat výukový program nebo výukovou jednotku (hodinu) dramatické výchovy, divadelní dílnu, seminář, dramaturgicko-režijní koncepci inscenace, projekt a další formy dramatické výchovy nebo divadla ve výchově pro konkrétní potřeby praxe
- jsou schopni prakticky koncipovat drobná divadelní, veřejně prezentovatelná díla, vykazující rysy osobitosti a specifičnosti kultury Neslyšících
- jsou schopni vést skupinu v procesu tvorby výše uvedených výstupů i v procesu vzdělávání vymezeném RVP pro jednotlivé stupně vzdělávání
- dokážou ve skupině vytvořit původní divadelní dílo menšího rozsahu nebo samostatně vytvořit interpretační dílo (např. přednesový výstup, individuální herecký výstup ve znakovém jazyce, pantomimický výstup apod.)
- jsou schopni aktivně a tvořivě se podílet na procesu inscenační tvorby (při vzniku divadelního díla) jako účastníci týmového (kolektivního) inscenačního procesu
- jsou schopni připravit, realizovat a reflektovat přehlídku umělecké tvorby neslyšících tvůrců
- při řešení praktických problémů oboru a přípravě výstupů využívají osvojených poznatků a kreativní řešení problémů
- mají osvojené základní dovednosti potřebné pro divadelní tvorbu, dokáží reagovat na specifické potřeby skupiny
- veřejně prezentují umělecký výkon vlastní nebo celého týmu, příp. týmu (skupiny), který vedou
- dokáží reflektovat své dílo i díla ostatních neslyšících autorů, dokáží reflektovat umělecká díla umělců majoritní společnosti
- efektivně využívají společný profesionální slovník oboru, dokáží vytvářet odbornou terminologii ve znakovém jazyce, potřebnou pro vývoj oboru (př. oborové terminologické slovníky)
Způsobilosti
Absolventi
- uvědomují si etický rozměr uměleckého poznávání napříč věkovými i sociálními skupinami a především pak skupinami osob se specifickými potřebami
- jsou schopni formulovat problém oboru v praxi i vlastní postupy včetně odborné argumentace
- analyzují a volí adekvátní metodiky, umí je aplikovat v pedagogickém procesu či v procesu sociální péče
- v kvalifikovaném projevu dokážou uplatnit základní terminologii oboru v českém jazyce i v českém znakovém jazyce
- jsou schopni na profesionální úrovni spolupracovat v týmu neslyšících osob i v integrovaném týmu, podílejí se na vymezení jeho úkolů, za něž přijímají zodpovědnost, reflektují a respektují názory ostatních členů týmu (např. při tvorbě inscenace, při vedení dílny či semináře, při organizaci přehlídky)
- jsou schopni vést malý tým, skupinu osob se specifickými potřebami (nejen skupinu neslyšících jedinců , ale i skupinu integrovanou)
- samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti především na základě praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také aktivní účastí na domácích i zahraničních vzdělávacích workshopech a seminářích, které se týkají oboru
- cíleně a efektivně využívají svou osobní zkušenost s vlastní jinakostí, emocionalitu, představivost, citlivost a výrazové schopnosti k vlastní interpretaci a tvorbě a především k divadelně-pedagogické práci