Znalosti
Absolventi
- prokazují široké znalosti v oblasti teorie, historie a soudobé praxe dramatické výchovy, divadla a výchovy, amatérského divadla
- prokazují široké znalosti v oblasti metod, postupů a forem dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla (metodika, didaktika oboru)
- prokazují základní znalosti v oblasti teorie divadla, teorie dramatu a historie českého a světového divadla
- prokazují základní znalosti z oblasti pedagogiky a psychologie, znají aktuální kurikulární dokumenty vztahující se k oboru
- uvědomují si základní mezioborové souvislosti a jejich možnosti a limity pro praxi
- s přehledem se orientují v základní primární a sekundární odborné literatuře
- orientují se v oblasti soudobé dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla, znají práci a tvorbu klíčových osobností v oboru
- jsou vybaveni základními hodnotícími kritérii práce v oboru, umožňujícími rozlišovat významná díla oboru s přihlédnutím ke konkrétním specifikům práce skupiny (např. amatérského souboru, jeho podmínek apod.)
- rozumí výchozím možnostem a podmínkám využití teorií, metod, postupů a forem oboru v praxi (v návaznosti na poznatky pedagogiky a psychologie) – např. pro tvorbu výukového programu, projektu, inscenace
- prokazují znalosti z oblasti propagace výstupů práce v oboru
Dovednosti
Absolventi
- na základě rámcově vymezeného úkolu (např. téma, forma, cíle, skupina) a znalostí (s přihlédnutím k výchozím možnostem, podmínkám a specifikům skupiny, instituce apod.) jsou schopni připravit, odborně vést a efektivně reflektovat výukový program nebo výukovou jednotku (hodinu) dramatické výchovy, divadelní dílnu, seminář, dramaturgicko-režijní koncepci inscenace, projekt a další formy dramatické výchovy nebo divadla ve výchově pro konkrétní potřeby praxe (formu určenou pro skupinu dětí, mládeže, dospělých amatérů z praxe bez předchozí zkušenosti)
- jsou schopni prakticky koncipovat divadelní, veřejně prezentovatelné dílo, vykazující rysy osobitosti, s neprofesionální skupinou (drobná divadelní forma) nebo jednotlivcem (přednesové vystoupení, individuální herecký výstup) apod.
- jsou schopni vést skupinu v procesu tvorby výše uvedených výstupů i v procesu vzdělávání vymezeném RVP pro jednotlivé stupně vzdělávání
- dokážou ve skupině vytvořit původní divadelní dílo menšího rozsahu nebo samostatně vytvořit interpretační dílo (např. přednesový výstup, individuální herecký výstup)
- jsou schopni aktivně a tvořivě se podílet na procesu inscenační tvorby (při vzniku divadelního díla) jako účastníci týmového (kolektivního) inscenačního procesu
- jsou schopni připravit, realizovat a reflektovat přehlídku amatérského divadla nebo přednesu lokálního charakteru (s institucionální záštitou)
- při řešení praktických problémů oboru a přípravě výstupů využívají osvojených poznatků a kreativní řešení problémů
- mají osvojené základní dovednosti potřebné pro divadelní tvorbu: dovednosti herní, herecké, hlasové, pohybové, dramaturgické, režijní a pedagogické (metodika, didaktika oboru)
- samostatně vyhledávají a volí inspirační zdroje pro divadelní aktivity s amatéry na základě uvědomění si vlastních schopností a možností a zároveň specifik těchto amatérů, skupin, institucí apod.
- veřejně prezentují umělecký výkon vlastní nebo celého týmu, příp. týmu (skupiny), který vedou
- odborně reflektují své dílo i dílo jiného autora, kriticky diskutují opřeni o odborné znalosti z oboru
- efektivně využívají společný profesionální slovník oboru
- umí vyhledat a utřídit relevantní informace k problému či tématu oboru, v písemném projevu je zpracovat
Způsobilosti
Absolventi
- uvědomují si etický rozměr uměleckého poznávání napříč věkovými i sociálními skupinami, které vstupují do dramatické výchovy a amatérského divadla
- jsou schopni formulovat problém oboru v praxi i vlastní postupy včetně odborné argumentace
- analyzují a volí adekvátní metodiky, umí je aplikovat v pedagogickém procesu
- v kvalifikovaném projevu dokážou uplatnit základní terminologii oboru v rodném i cizím jazyce
- jsou schopni na profesionální úrovni spolupracovat v týmu, podílejí se na vymezení jeho úkolů, za něž přijímají zodpovědnost, reflektují a respektují názory ostatních členů týmu (např. při tvorbě inscenace, při vedení dílny či semináře, při organizaci přehlídky)
- jsou schopni vést malý tým, skupinu z praxe
- samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti především na základě praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také aktivním studiem teoretických poznatků
- uvádějí do vzájemného vztahu teorii a praxi oboru, jsou schopni dávat do kontextu různé teoretické přístupy
- cíleně a efektivně využívají svou emocionalitu, představivost, citlivost a výrazové schopnosti k vlastní interpretaci a tvorbě a především k divadelně-pedagogické práci se specifickými skupinami