Metodický pokyn Divadelní fakulty č. 1/2024 Přístup ke studujícím s odloženou poptávkou vydaný proděkanem pro studium a pedagogickou činnost Studující (tento pojem zahrnuje studentky a studenty bez ohledu na jejich gender, stejně tak je dále v textu pro jeho přehlednost užito generické maskulinum) s odloženou poptávkou je studujícím, který se rozhodl odložit svůj vstup do terciárního vzdělávání, tedy do vyšší odborné nebo vysokoškolské úrovně. Tento studující může mít, respektive před nástupem do terciálního vzdělávání mohl mít, různé důvody pro své rozhodnutí, například: • Chce si udělat přestávku od studia a věnovat se jiným aktivitám, jako je cestování, práce, dobrovolnictví, sport nebo osobní rozvoj. • Chce si našetřit peníze na studium nebo si zlepšit svou finanční situaci. • Chce si rozšířit své znalosti a dovednosti v nějakém oboru, který ho zajímá, nebo si získat praxi v nějakém povolání. • Chce si rozmyslet, co chce studovat, nebo si zvýšit své šance na přijetí na požadovanou školu nebo obor. • Čelí nějakým osobním nebo rodinným problémům, které mu brání v pokračování ve studiu. • Věnoval se jinému studiu v jiné oblasti a rozhodl se ke změně zaměření, protože systém vzdělávání prozatím nenabízí možnosti v programech CŽV. Studující s odloženou poptávkou se může kdykoli rozhodnout pro studium ve standardních VŠ studijních programech, pokud splní podmínky pro přijetí na terciární úroveň. Některé studie ukazují, že studující s odloženou poptávkou mají lepší studijní výsledky, motivaci a spokojenost než ti, kteří pokračují ve studiu bez přerušení. Na druhou stranu, studující s odloženou poptávkou mohou čelit některým rizikům, jako je ztráta kontaktu s ostatními studujícími, zhoršení studijních návyků, snížení šancí na uplatnění na trhu práce nebo zvýšení nákladů na studium. Proto by si studující s odloženou poptávkou měl dobře promyslet své rozhodnutí a zvážit všechny výhody a nevýhody. Studující s odloženou poptávkou naplňuje následující znaky: - Dovršil 27 let věku. - Je zaměstnán či má (např. jako OSVČ) doložitelné pravidelné zakázky v oblasti své studijní specializace. - Byl vyhodnocen ročníkovým vedoucím jako adept vhodný pro zařazení do stavu Studující s odloženou poptávkou (SSOP). - Má předpoklady pro dobré studijní výsledky a v průběhu studia dosahuje dobrých studijních výsledků. Žádá o zařazení do stavu SSOP vždy před začátkem každého akademického roku. - Byla mu schválena žádost o zařazení do programu SSOP děkanem či proděkanem pro studium a pedagogickou činnost DF JAMU. Možné přístupy k řešení obsahu studia: - V rámci možností je u vybraných předmětů možné nahradit prezenční výuku výukou hybridní (on-line přenášené přednášky, off-line – nahrané přednášky). - Účast na školních projektech může být po schválení ročníkovým vedoucím nahrazena pracovními aktivitami mimo školu v podobném oboru v poměru 1:1 (např. svícení či zvučení festivalů, produkce festivalů, představení atd.). - Školní absolventský výkon může být po schválení ročníkovým vedoucím nahrazen adekvátním výkonem v praxi, při splnění všech metodických podmínek spojených s realizací a reflexí/dokumentací absolventského výkonu daného studijního programu. - Diplomové prosemináře a semináře mohou být nahrazeny konzultacemi s určeným pedagogem. Četnost konzultací musí být předem určena ročníkovým vedoucím a splnění jednotlivých konzultací zaznamenáno. - Kvalifikační práce má stejné parametry jako u ostatních studujících. Soubor těchto forem se promítnou do konkrétního Osobního studijního plánu studujícího ve stavu OSSP, který je členěn po semestrech jako odpověď na předloženou žádost pro daný akademický rok. Za vytvoření Osobního studijního plánu studujícího ve stavu OSSP, jeho naplňování a vyhodnocení odpovídá vedoucí ateliéru. Studující dále zodpovídá za vlastní naplnění studia, zejména: - Zpracuje stručné písemné zprávy ze všech praktických výkonů, které nahrazují výkony školní, vždy dle sylabu předmětů, jich je praktický výkon výstupem, vždy v souladu se sylabem daného předmětu. - V případě nutnosti upřednostní školní aktivity před aktivitami své praxe. - Konzultuje jednou měsíčně průběh svého studia s ročníkovým vedoucím nebo s vedoucím ateliéru, upozorňuje na případné krizové situace ve studiu či v komunikaci s ostatními pedagogy a spolužáky. - Na vyžádání pedagoga či vedoucího ročníku reflektuje před spolužáky zajímavé momenty ze své mimoškolní praxe; zúročení vlastní profesní praxe a plánování reflexí je vhodné případně zahrnout do Osobního studijního plánu studujícího ve stavu OSSP. Metodický pokyn o přístupu ke studujícím s odloženou poptávkou byl projednán Kolegiem děkanky DF JAMU na jednání dne 21. 10. 2024. Vstupuje v této podobě v platnost v souvislosti se zahájením akademického roku 2024/2025, konkrétně od 1. 11. 2024. V Brně dne 22. 10. 2024 prof. David Strnad Proděkan pro studium a pedagogickou činnost