Části |
Anna Vtípilová: Skyra Transmission info 2019, 8-channels + 4-channels „Speakerhead“ Akusmonium, 8min.
Skyra Transmission je skladbou vytvořenou pro Akusmonium HAMU ze zvuků magnetické rezonance přístroje Magnetom Skyra, který je nainstalován firmou Siemens v Nemocnici na Homolce v Praze. Metoda magnetické rezonance umožňuje široké spektrum diagnostických zobrazovacích vyšetření různých orgánů lidského těla ve vysokém rozlišení, především, na rozdíl např. od CT, měkkých tkání, ale i spektro-grafických vyšetření nebo funkčních vyšetření mozku. V přístroji je stálé magnetické pole o síle 3 Tesla vytvářené supravodičem, který je dochlazován čerpadlem. Toto čerpadlo musí být stále v chodu a jeho charakteristický zvuk, Anna využila v této skladbě. Další zvuky magnetic-ké rezonance, které použila, vznikají vytvářením přídatného elektromagnetického pole o různých vlnových délkách při vyšetřeních pacientů. Skladba, která vznikla původně pro výstavu magnetických grafik výtvarnice Evy Čapkové, se uskutečnila právě na magnetické rezonanci v Nemocnici na Homolce. |
Ondrej Kalužák: Mlčky info 2021, fixed media, 8-channel, 8:01. Skladba Mlčky je volně inspirovaná povídkou “Kino” japonského spisovatele Haruki Murakamiho popisující život muže prchajícího před vlastní minulostí. Po dlouhé době citové otupělosti a uzavřenosti před vlastní bolestí přichází polosnové procitnutí. |
Matej Sloboda: Masses of Freedom and Intollerance info 2016, fixed media with video, 2-channel, 12:20. Elektronická skladba Masses of Freedom and Intollerance, vznikla ako reakcia na zbytočné mrhanie síl a energií skupín ľudí, ktorí nedokážu pochopiť, že v 21. storočí sú isté veci už úplne bežné a normálne. Skladba vznikla v spolupráci s animátorkou Zuzanou Žiakovou. |
Jan Trojan: Nepatrné zázraky info 2019, upravená akusmatická verze kompozice pro sólisty a živou elektroniku, cca 12 min. Autorská výpověď Jana Trojana vztahující se k vlastním životním událostem posledních let. Skladba tematizuje drobné nepatrné události všedních dní, které se mohou zdát nedůležité a banální, přitom však stojí za naši pozornost. Snad jsou to právě ony, které nás formují, posou-vají a dodávají sílu mnohem znatelněji. V prostoru se budou pohybovat hráč na trombon Jan Jirucha a chorální vokalista Jiří Hodina. |
Jiří Suchánek: Time.break info 2013/2018, 4-channel, 9:17. Působením síly na těleso stoupá jeho vnitřní napětí. Se stoupající intenzitou a bez možnosti uvolnění situace kulminuje až do chvíle narušení vnitřní integrity. Struktura hmoty se bortí a za uvolnění i zvukové energie vzniká z jednoho celku tříšť celků nových. Zvuková mikroskopická cesta skrz řadu různorodých destrukcí objevuje nové světy vznikající z prachu starých. Použitý akustický materiál vznikl převážně při ničení a rozpadu věcí, popř. při napínání a stlačování materiálů. Studiové nahrávky byly poté pečlivě roztříděny, znovu sestaveny a doplněny o synte-tickou zvukovou vrstvu. Kompozice Time.break není objektivním záznamem všemožných destrukcí. Je zvukovou představou cyklů napětí, kulminací, prasknutí a uvolnění. Původní kompozice z roku 2013 pro pořad Radiocustica byla v roce 2018 nově re-komponována a smíchána do 4-kanálové verze. |
Dan Dlouhý: Metametacaprichos info 2021, fixed media, 2-channel, 13 ́. Jak název napovídá, jedná se o balancování na hranici mezi odlehčeným – byť ne přímo žertovným – hudebním charakterem začátku skladby (proto caprichos) a jeho přechody do zcela odlišných poloh - výrazově neutrální, dramatické, možná až sebeironicky patetické, v podobě "šklebu" apod. (jak už to tak obvykle bývá i v životě - není vždycky a možná naopak skoro nikdy - snadné klasifikovat v daném okamžiku přesně určitou situaci a její budoucí zvraty; nakonec celý lidský život je vlastně kromě krásných okamžiků větší či menší drama s - většinou nechtěně - komediálními prvky, a současně z určitého hlediska naopak jakási komedie s dramatickými a tragickými momenty navíc...). Mate-riál je tvořen zvuky akustických i různým způsobem transformovaných bicích nástrojů, resyntetizovanými zvuky nástrojů smyčcových i zvuky ryze syntetickými.Skladba z letošního roku zazní ve světové premiéře. |
Otto Wanke: Cycling info 2020, 8-channels, 13:26. Prvotním impulsem pro moji skladbu byla práce v Max/MSP – umístění limiteru před výstup z několika paralelních linek delay efektu mi umožnilo formovat různá gesta pomocí feedbacku. Skladbu jsem posléze rozdělil do čtyř oddílů, v nichž jsem zpracoval různé podoby a účinky zpětné vazby. Počáteční práci s feedbackem audio signálu jsem dále rozvinul jako kompoziční princip v rámci zvukové syntézy. Efekt zpětné vazby jsem zároveň propojil s různými repetitivními strukturami a hledal pojítka k příbuzným technikám, jakými jsou např. granulární syntéza, beat slicing nebo scrubbing. |
Michal Rataj: EVOLUTION info 2019, 8-channels + 4-channels „Speakerhead“ Akusmonium, ca 8 min. Název napovídá, do jaké formy je tvarován zvuk v akusmatické kompozici, která byla vytvořena za pomoci malých vibračních reproduktorů umístěných na několika různých znějících činelech. Kompozice se pokouší vytvořit velice plynulý přerod dlouhých gestických šumivých zvuků do polyfonie velmi krátkých rytmických paternů. Původně byla zkomponována pro prezentaci a živou specializaci HAMU akusmonia, doposud ale nebyla z řady důvodů provedena. Část použitého materiálu však byl otisknut do kompozice pro violoncello a živou elektroniku, která měla premiéru v Anežském klášteře v roce 2020. Evolution je skladbou, která prochází procesem změny. |
Rataj / Vtípilová / Trojan in session info 1975, společná improvizace, 8-channels + 4-channels „Speakerhead“ Akusmonium |