HF:H60069z Dějiny umění I - Informace o předmětu
H60069z Dějiny umění I
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 12:40–14:15 205
- Předpoklady
- Úspěšně složená přijímací zkouška do magisterského studia u studentů navazujícího programu, u studentů tzv. dlouhého magisterského studia (pětiletého) bez podmiňujících předpokladů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, Opdir:M5)
- Dirigování sboru (program HF, Opdir:M5)
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:N)
- Hra na fagot (program HF, Hdech:N)
- Hra na flétnu (program HF, Hdech:N)
- Hra na hoboj (program HF, Hdech:N)
- Hra na housle (program HF, Hstru:N)
- Hra na klarinet (program HF, Hdech:N)
- Hra na kontrabas (program HF, Hstru:N)
- Hra na kytaru (program HF, Hstru:N)
- Hra na lesní roh (program HF, Hdech:N)
- Hra na trombon (program HF, Hdech:N)
- Hra na trubku (program HF, Hdech:N)
- Hra na tubu (program HF, Hdech:N)
- Hra na varhany (program HF, Varh:N)
- Hra na violoncello (program HF, Hstru:N)
- Hra na violu (program HF, Hstru:N)
- Jazzová interpretace (program HF, Hbnji:N)
- Jazzová kompozice a aranžování (program HF, Hbnji:N)
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Multimediální tvorba (program HF, Komp:N)
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Zpěv (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem je pochopení východisek a souvislostí vývoje evropského umění v kontextu vývoje evropské kultury, filozofie a obecných společenských dějin.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• definovat základní slohové a stylové tendence v evropském umění,
• charakterizovat základní vyjadřovací prostředky jednotlivých druhů umění v daném slohu a stylu,
• zasadit tyto informace do širších kontextů kulturního a společenského vývoje v Evropě. - Osnova
- 1. Vymezení základních pojmů – úvod do systematické problematiky Umění, filosofie, estetika, teorie umění, výrazové prostředky v umění, ars a techné jako základní tvůrčí principy. Extenzívní a intenzívní přechody v umění (koncept J. Volka).
- 2. Filozofie a myšlenkový kontext antického světa Vymezení a charakteristika období; dobové filozofické a estetické přístupy (kosmologický, antropomorfický a psychologický, mimesis), hlavní osobnosti filozofie a estetiky (pythagorejci; Sokrates, Platón, Aristoteles).
- 3. Antické umění Srovnání tří vývojových etap antiky v oblasti umění: období archaické, atické a helénistické; vývoj na poli jednotlivých uměleckých druhů; architektura a stavební řády – dórský, iónský, korintský, sochařství, dramatická umění, hudba.
- 4. Středověké umění Vymezení a charakteristika období, typické znaky, rozporný vztah k antice; nejvýznamnější osobnosti z hlediska filosofie umění, Tertullianus, Chrysostomos, Augustin, Boëthius, Akvinský.
- 5. Románské umění Vymezení a charakteristika historického období, filosofických a estetických kontextů. Vymezení románského slohu a jeho projevy v architektuře a ostatních druzích umění. 6. Gotické umění Vymezení a charakteristika historického období, hlavní znaky a vzájemná komparace ve výrazových prostředcích v umění výtvarném, slovesném a v hudbě.
- 7. Proměna společnosti v období renesance Filozofické a estetické ideály renesančního umění (antropocentrismus, humanismus, sensualismus); vývoj na poli vědy a kultury, historický a teritoriální kontext. Odkaz nejvýznamnějších osobností dané doby pro vývoj evropské společnosti (Morus, Bacon, Kopernik, Kepler, Galilei, Bruno, Luther, Gutenberg aj.).
- 8. Renesanční umění Hlavní vývojové projevy v jednotlivých druzích umění, stěžejní představitelé a jejich díla, specifikace v rámci jednotlivých zemí. Vývoj hudby v období renesance s ohledem na typy a projevy vokální polyfonie a franko-vlámských škol.
- 9. Manýrismus Základní charakteristika manýrismu a jeho vymezení jako přechodného stylu mezi renesancí a barokem, projevy v jednotlivých druzích umění, hlavní představitelé. Manýra jako stylistický prvek v umění.
- 10. Barokní umění Vymezení a charakteristika historického období, časová a teritoriální stratifikace; baroko jako komplexní sloh (ilusionismus a protireformace); hlavní znaky a komparace výrazových prostředků v rámci jednotlivých druhů umění (výtvarné umění, architektura), estetika a filosofie v baroku.
- 11. Stylové tendence ve vývoji hudby období baroka Problematika nástupu barokního slohu v hudbě a jeho koexistence s dozníváním hudby období renesance, stylová diferenciace a vývoj hudby v Itálii v 17. a 18. století, specifika hudebního vývoje ve Francii a německém kulturním prostoru, syntéza dílčích hudebních stylů v období vrcholného baroka.
- 12. Umění rokoka Charakteristika historického období, vymezení rokokového stylu, hlavní znaky, vzájemné srovnání výrazových prostředků v různých druzích umění (výtvarné umění, literatura, architektura), problematika aplikace pojmu rokoka na vývoj hudby – charakteristika galantního stylu.
- Literatura
- povinná literatura
- PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha 1977-1984. info
- VOLEK, Jaroslav. Kapitoly z dějin estetiky. Praha : 1969. info
- neurčeno
- Gombrich, Ernst Hans. The Story of Art. Phaidon Press Ltd. 2023. ISBN 978-1-83866-658-3
- Karl Kügle – Ciulisová, Infrid and Václav Žůrek. Luxembourg Court Cultures in the Long Fourteenth Century. Woodbridge: Boydell Press, 2024. ISBN9781837650057
- Fukač J. - Vysloužil J.: Slovník české hudební kultury, Praha 1997. info
- Výukové metody
- Přednáška. Seminář.
Přednáška, seminární diskuse, rozbor A/V materiálů. - Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
ZS: Zápočet. Vyhodnocení písemného testu.
LS (dějiny umění I): Zkouška. Vyhodnocení ústní rozpravy.
Další požadavky pro získání atestu:
Úspěšné absolvování zápočtového testu/ústní zkoušky.
Podmínky pro připuštění k zápočtovému testu/zkoušce:
-Veškeré hodiny neabsolvované kontaktní formou je potřeba nahradit samostudiem spočívajícím ve studiu zadané literatury (příp. poslechu doporučených ukázek).
-Podrobné informace pro realizaci samostudia (včetně všech položek povinné odborné literatury) jsou v návaznosti na konkrétní výukové hodiny (resp. v nich probrané tematické okruhy) uvedeny v Metodické opoře, která je zavěšena v IS JAMU.
-Pro udělení atestu na konci ZS/LS je potřeba splnit docházku v minimálním rozsahu 50 % realizovaných přednášek za semestr.
-Pokud student z objektivních a jednoznačně omluvitelných důvodů nemůže toto kvorum dosáhnout, musí na začátku semestru požádat o udělení ISP, a to formou příslušného formuláře (v případě studentů pobývajících po celý semestr na zahraniční studijní stáži lze po vzájemné domluvě formulář nahradit písemným potvrzením pedagoga, zaslaným v kopii na stud. odd. HF).
-Mezní termín pro podání žádosti o ISP je 31. října (v ZS), resp. 28. února (v LS).
-Podmínkou pro udělení ISP je projednání důvodů žádosti s pedagogem daného předmětu a jeho obsahové splnění – samostudium všech neabsolvovaných výkladových okruhů dle odborné literatury a pokynů uvedených v Metodické opoře k předmětu.
-Ověření znalostí získaných samostudiem bude součástí zápočtových testů (Dějiny umění I ZS, Dějiny umění II ZS, LS), resp. součástí rozpravy v rámci ústní zkoušky (Dějiny umění I, LS).
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60069z