HF:H60122z Hudební režie I - Informace o předmětu
H60122z Hudební režie I
Hudební fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Řezníček (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Řezníček
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšně vykonané přijímací řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, N-HUDUM)
- Dirigování sboru (program HF, N-HUDUM)
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Multimediální tvorba (program HF, Komp:N)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních znalostí, souvisejících s potřebným teoretickým vybavením pro činnost hudebního režiséra a osvojení práce hudebního režiséra v nahrávacím procesu. Výuka probíhá v zimním semestru zejména poslechem a srovnáváním různých nahrávek téhož díla (analýzou provedení a zhodnocení úrovně provedení, kladů a záporů konkrétních nahrávek a interpretů), cvičením schopnosti sledovat notový zápis a posuzovat výše uvedené charakteristiky, a také osobní účastí při pořizování hudebního záznamu (ideálně jak záznamu koncertu, tak studiové nahrávky).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• rozlišit komponenty hudebního záznamu,
• analyzovat a charakterizovat barvu hudebních nástrojů,
• rozlišovat dynamickou kontinuitu, jednotu tempa jednotlivých záběrů a kontinuitu celku,
• dokázat pracovat v týmu,
• charakterizovat psychologické aspekty práce hudebního režiséra. - Osnova
- Orientace v různých formách zápisu hudebního díla, různých hudebních stylů a žánrů.
- Posouzení kvality provedení hudebního díla z hlediska techniky provedení (dodržení notového zápisu, intonace, rytmus, souhra, kvalita zvuku) a z hlediska interpretační úrovně po stránce stylovosti díla (interpretační zvyklosti hudebních slohů, tempová přiměřenost, rozvržení temp, práce s agogikou, dynamika provedení, interpretační přínos danému dílu, emoční vklad atd.).
- Definice cíle hudebního záznamu živého vystoupení (záznam, přímý přenos, zvuk kontra zvuk a obraz) a studiové nahrávky. Princip práce hudebního režiséra ve shora uvedených případech, nutné znalosti a příprava.
- Pole působnosti hudebního režiséra a zvukového mistra, jejich součinnost.
- Rozlišování komponentů hudebního záznamu, barva nástrojů, dynamická kontinuita, jednota tempa jednotlivých záběrů, kontinuita celku.
- Práce v týmu, hudební režisér, zvukový mistr, interpret, exaktní vyjadřování problémů v zájmu vzájemné komunikace. Psychologické aspekty práce hudebního režiséra, způsoby komunikace s interpretem, odhad výkonnostního maxima.
- Pořízení záznamů hudebních děl v rozhlasovém studiu a v mimo studiových akustických prostorách.
- Literatura
- SYROVÝ, Václav. Akustická typologie přirozených zdrojů hudebních signálů. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2000.
- SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. Praha: Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-297-8.
- ŠPELDA, Antonín: Hudební akustika. Praha: SPN, 1978.
- FORRÓ, Daniel. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996.
- Výukové metody
- Cvičení. Hromadná výuka. Součástí výuky je praxe v nahrávacím studiu.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za předvedení dovedností, týkajících se práce hudebního režiséra.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/H60122z