HF1007z Interaktivní umění a postmoderní doba

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Mgr. Richard Fajnor
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konceptualizace, virtualizace, interakce, intermedializace a multimedializace jako důležité principy soudobého umění. Dílo otevřené v čase a prostoru a interpretace otevřená v kontextu. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
Osnova
  • 1. Komplementárnost symbolických forem v reflexi světa. 2. Filozoficko-estetické východiska uměleckých intermedií a multimedií. 3. Konceptualizace umělecké tvorby ve 20. století. 4. Virtualizace a derealizace lidské skutečnosti. 5. Postmoderní doba a elektronické a mediální světy. 6. Komplementárnost estetické konfigurace znaků díla a jeho mnohovýznamovosti. 7. Koncept otevřeného uměleckého díla. 8. Sémantická nejednoznačnost a interakce jako poetické principy. 9. Interaktivní umělecká forma bez stabilních center a bodů konvergence a její vliv na esteticko-uměleckou komunikaci. 10. Interaktivní umění jako možný nástroj artikulace plurality postmoderního věku.
Literatura
    povinná literatura
  • CSERES, Jozef a Michal MURÍN. Od analógového k digitálnemu: nové pohľady na umenia v audiovizuálnom veku. Edited by J. Cseres, M. Murin. Banská Bystrica: Fakulta výtvarných umení, Akadémia umení, 2010, 219 s. ISBN 978-80-89078-78-3. info
  • WELSCH, Wolfgang. Umelé rajské záhrady? Skúmanie sveta elektronických médií a iných svetov. Bratislava, 1995. info
  • ECCO, Umberto. The Open Work. Cambridge / Massachusetts, 1989. info
    neurčeno
  • Paul Virilio, "Informatická bomba", Pavel Mervart, 2004. info
  • RITTER, Don. The E Decision. 2010. info
  • OSTERTAG, Bob. Creative Life: Music, Politics, People and Machines. Chicago: Urbana, 2009. info
  • COLLINS, Nicolas. Handmade Electronic Music: The Art of Hardware Hacking. New York, 2009. info
  • ROSENBOOM, David. Collapsing Distinctions: Interacting within Fields of Intelligence on Interstellar Scales and Parallel Musical Models. Santa Clarita, 2003. info
  • RYAN, Mary-Laure. Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore, 2003. info
  • CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá. Bratislava, 2001. info
Výukové metody
přednáška, předmět je vyučován jednou za dva roky
Metody hodnocení
zkouška+esej
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.