S7008z Interpretace barokního recitativu

Hudební fakulta
zima 2017
Rozsah
1/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Troupová (přednášející)
Garance
Předměty staré hudby – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Předměty staré hudby – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( S7008l Interpretace barokního recitativu )
Vysoká interpretační úroveň dle světových standardů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
S barokním recitativem se setkává každý pěvec a hráč účastněný v operních představení. Cílem předmětu je poskytovat seriozní vědecko-praktickou bázi pro stylovou interpretaci barokního recitativu.

Osnova
  • vyučovací den: čtvrtek (individuální domluva času s pedagogem - tel.: 732 645 426; e-mail: itroupova@gmail.com); ZS: 1 hod./týden; LS: 1 hod./týden

    Studenti se seznámí na základě recitativů vlastního nebo daného výběru se postupy stylového nastudování a provedení. Získají informace o přístupných historických a moderních informačních zdrojích a aplikaci těchto pramenů do praxe. Studenti si naučí používat vědomosti deklamace, stylu, volnosti a přísnost na rovinné rytmické.

    *Životopis pedagoga:
    *Irena Troupová
    Přední česká sopranistka Irena Troupová si vydobyla mezinárodní renomé nejprve na poli historicky poučené interpretace staré hudby. Od 90. let, kdy žila v Berlíně, vystupovala na podiích celé Evropy, spolupracovala s T. Hengelbrockem, H. Armanem, J. Riffkinem, v ČR pak s J. Tůmou, B. Willi, M. Štrynclem, R. Hugem a mnoha dalšími. Svůj záběr postupně rozšířila o romanitckou a moderní písňovou i operní tvorbu. Vystoupila v cyklech FOK i České filharmonie (rané písně G. Mahlera). Letos se podílela na nahrávce opery B. Martinů "Le jour de bonté (Den dobročinnosti)" pro Arco Diva, provedla kantátu "Agnus Dei" M. Kopelenta aj. Od roku 2007 žije znovu v Praze.
Literatura
  • Sehnal, J.: Hudba v českých dějinách, Praha 1989. info
  • Polák, Pavol, Hudobnoestetické náhľady 18. storočia, Bratislava 1972. info
  • Bělský, V.: Hudba baroka. Provozovací praxe hudby 17. a 18. století (Brno 1995). info
  • Bukofzer, M. F.: Hudba v období baroka. Bratislava 1986. info
  • Quantz, J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990. info
  • Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4. info
  • Krones, H. - Schollum, R.: Vokale und allgemeine Auffuehrungspraxis. Wien 1983. info
  • Dean, W, G.F. Handel: Three Ornamented Arias, Oxford 1976. info
  • Wistreich, R, Reconstructing Pre-Romantic Singing Technique, The Cambridge Companion to Singing, ed. John Potter, Cambridge 2000. info
  • Brown, H.M., Embellishing Eighteenth-Century Arias, Opera and Vivaldi, Austin 1984. info
  • Benigne de Bacilly, Remarques curieusus sur l´art du bien chanter, Paris 1668, anglický překlad New York 1968. info
  • Wolff, H.C: Originale Gesangsimprovisationen des 16. bis 18. Jahrhunderts, Musikwissenschaft xli 1972. info
  • Neumann, F.: Ornamentation in (Post)Baroque Music, Princeton 1978. info
  • Donington, R.: The Interpretation of Early Music. London 1989. info
  • Reidemeister, Peter und Gutmann, Verena (Hrsg.), Alte Musik, Praxis und Reflexion, Winterthur, Amadeus 1983. info
Výukové metody
přednáška a cvičení - skupinová a individuální výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.