HF:H60104HOz Hra na nástroj II - Informace o předmětu
H60104HOz Hra na nástroj II
Hudební fakultazima 2017
- Rozsah
- 0/2. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60101HOz Hra na nástroj I && EVER( H60104HOl Hra na nástroj II )
Uzavření předmětu Hra na nástroj I v prvním ročníku bakalářského studia na HF JAMU (případně na jiné umělecké vysoké škole) klasifikačním zápočtem (komisionálním) ohodnocením A,B,C,D, nebo E. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta.
- Výstupy z učení
- Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
- Osnova
- Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné bakalářské práce.
- Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení minimálně pěti přednesových skladeb / akademický rok pro vystoupení na interpretačních seminářích, semestrálních zkouškách a ročníkovém koncertu. Z toho jsou dvě volitelné skladby barokního období s doprovodem cembala ze seznamu doporučených skladeb A (související předmět - Studium repertoáru s cembalem). Podíl studovaných skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
- Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace).
- Další náplni studia předmětu je pokračování v individuálním systému práce: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče. Vypracování předběžného návrhu programu pro bakalářský koncert (3. ročník bakalářského studia), výběr tématu a vedoucího bakalářské práce (v ZS), plnění úkolu dle harmonogramu vedoucího bakalářské práce.
- Minimální požadavky na splnění předmětu / Podmínky pro udělení zápočtů (klasifikovaného zápočtu) - 2. ročník bakalářského studia:
- a) realizace třech vystoupení za celý akademický rok na semináři KDN (délka každého vystoupení minimálně 10 min. – neboduje se),
- b) realizace jednoho vystoupení za celý akademický rok na koncertě KDN – ročníkový koncert, délka vystoupení 20 min. a boduje se, tj. příprava a koncertní provedení skladeb v celkové délce 40 min., ze kterých 20 min. patří skladbám za doprovodu cembala. Na seminářích a koncertu budou interpretovány rozdílné přednesy. Příklad programu: 2x barokní skladba s doprovodem cembala (A. Vivaldi Sonáta c moll, F. Couperin Královský koncert), H. Dutilleux Sonáta, R. Schumann Tři romance.
- c) Uzavřít každý semestr před zkušební komisi. Při semestrálních zkouškách mohou být použity přednesy ze seminářů a koncertu.
- d) Uzavřít každý semestr splněním podmínek dle harmonogramu vedoucího absolventského bakalářského projektu.
- Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
- A:
- Skladby pro sólový hoboj:
- G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
- J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
- C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
- Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
- J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
- G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
- G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
- A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
- C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
- M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
- F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
- Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
- A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
- A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
- A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
- G. Ph. Telemann Koncert F dur
- T. Albinoni Koncert d moll
- J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
- J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
- B:
- W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
- J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
- F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
- A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
- B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
- W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
- J. Fiala Kvartet
- C:
- R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
- R. Schumann: Adagio a Allegro
- C. Saint-Saens Sonáta
- P. Sancan: Sonatina
- P. Hindemith: Sonáta
- E. Bozza: Conte Pastorale
- E. Bozza: Pastorální Fantazie
- F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
- J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
- J. W. Kalliwoda: Concertino
- V. Bellini: Koncert
- J. Absil: Burlesque
- D. Milhaud: Sonatina
- H. Dutilleux: Sonáta
- F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
- J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
- B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
- R. Vaughan Williams: Koncert
- M. Dranishnikova: Poem
- N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
- M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
- J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
- S. Bodorová: Magikon
- K. Slavický: Suita
- A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
- G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
- Literatura:
- Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
- Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
- Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
- Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
- Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
- Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
- Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
- Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
- Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
- J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990).
- Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
- Literatura
- povinná literatura
- Likin, Jurij: skripta Dějiny a literatura hoboje, Brno 2014, reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
- Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
- Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
- Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
- Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
- Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- doporučená literatura
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
- Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
- Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
- Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
- Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- neurčeno
- Kratochvíl, Jiří: Dějiny a literatura dechových nástrojů, SPN, Praha 1971
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Výukové metody
- Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet – komisionální.
Metody ověřování výsledků: rozhovor, zkoušení studentů ústní/písemné, analýza výsledků činnosti studenta – vystoupení na seminářích třídy a KDN, zkouškách a veřejných koncertech, semestrální písemné práce, mezioborová umělecká spolupráce, účast v uměleckých a studijních projektech.
Podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účasti ve výuce na celkovém hodnocení: 50%. - Navazující předměty
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2017/H60104HOz