HF:H601092z Hra na nástroj III - abs. proj - Informace o předmětu
H601092z Hra na nástroj III - abs. projekt
Hudební fakultazima 2015
- Rozsah
- 0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
- Garance
- Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H601041z Hra na nástroj II && EVER( H601092l Hra na nástroj III - abs. projekt )
Absolvování předmětu Hra na nástroj II (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Historická interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, N-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, N-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na varhany (program HF, N-HUDUM) (2)
- Osnova
- ZIMNÍ SEMESTR
Výběr vhodných skladeb pro bakalářský projekt, s akcentem na individuální projev každého jednotlivce.
Melodické nástroje -
U sólově zaměřených hráčů výběr z virtuóznějších skladeb (výběr ze skladeb N. J. Živkoviće: Fluctus, Ultimatum I - Musica Europea, Ilijaš - Gertel Verlag; skladby z okruhu kolem L. H. Stevense - Keyboard Percussion Publ., transkripce).
U hráčů orientujících se na soudobou hudbu možnost interpretace nových skladeb studentů a pedagogů katedry kompozice.
U univerzálněji zaměřených hráčů důraz na pestrost výběru repertoáru, navíc nutnost posilovat schopnost hry z listu (důležité pro možnou budoucí hru v orchestru), např. P. Boona: Rhythmical Articulation for the Bass Clef Instruments.
Malý buben -
U hráčů zaměřených na malý buben, pomoc při výběru vhodné absoloventské skladby, přičemž bude přihlíženo zejména k osobitosti projevu.
Dotváření herního přednesu a individuality studenta v dané oblasti jeho zájmu.
U zájemců o orchestrální hru studium hry z listu.
Studijní materiál: dle vlastního výběru.
Tympány -
Dosažení maximální úrovně hry na čtyři až pět tympánů interpretací cvičení a etud vysoké technické náročnosti, v různých dynamických stupních a tempech, se zaměřením na zvukovou - hudební kvalitu projevu.
Výběr sólové skladby pro bakalářský koncert v letním semestru, její rozbor a postupná příprava s důrazem na osobitý přínos studenta dané kompozici, např.: A. Lepak: Thirty-Two Solos for Timpani (Windsor Music Publications); A.Lepak - Fifty Master Etudes for Timpani (Windsor Music Publications); W. Thärichen - Koncert fűr Pauken und Orchester, op.34 (Bote & Bock); W. Kraft - Variations for King George for solo timpani; N. J. Živković - Cadenza for Timpani; K. Stockhauzen - Schlagtrio für Klavier und 2x3 Pauken Nr.1/3; B. Bartók - Sonata for Two Pianos & Percussion; E. Carter - Eight Pieces for Four Timpani
Studijní materiál: H. Knauer: Paukenschule (Friedrich Hofmeister)
E. Keune: Ein Schulwerk - Pauken (VEB Deutscher Verlag fűr Musik Leipzig)
Peters, Mitchel: Fundamental Method for Timpani (Alfred Publishing Co., Inc.)
Firth, Vic: The Solo Timpanist (Carl Fischer)
LETNÍ SEMESTR
Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
Výběr repertoáru - viz předchozí semestry - podle individuálního směřování, s důrazem na co nejlepší prezentaci daného studenta, dále pečlivý výběr prostředí pro projekt (vhodná akustika, dostatek prostoru na pódiu a míst pro publikum atd.).
V případě brzkého data koncertu, poté dle potřeby studium dalšího repertoáru. Může být využito k přípravě na přijímací zkoušku pro navazující magisterské studium, či možné konkurzy do orchestrů, hudebních škol a institucí.
Podmínkou k udělení zápočtu je vytvoření:
1. vlastní přelaďovací etudy pro čtyři tympány v délce min. 32 taktů
2. vlastní kompozice pro malý buben
- ZIMNÍ SEMESTR
- Literatura
- R. Troeger: Speculations on Bach's clavichord technique, Diapason IXXIII, prosinec 1982. info
- L. Lohmann: Studien zu den Artikulationsproblemen, Regensburg 1968. info
- T. Bedford: Twentieth Century Harpsichord Music, New Jersey 1974. info
- R. Kirckpatrick: Domenico Scarlatti, New York 1954. info
- R. Donington: What is Rhytmic Alteration, Early Music V, London 1977. info
- R. Donington: A Performer's Guide to Baroque Music, London 1973. info
- F. Neumann: The Use of Baroque Treatises on Musical Performance,. info
- Music and Letters, X/8, 1967. info
- I. Ahlgrimm: Manuale der Cemalotechnik, Wien 1994. info
- Palisca, C. : Baroque Music. Englewood Cliffs, 1968. info
- W. Apel: The history of keyboard music to 1700, Bloomington 1967, 2001 (2). info
- Kolektiv autorů:. info
- M. Lindley - M. Boxall: Early Keyboard Fingerings, London 1992. info
- M. Boxall: Cembaloschule, London 1977. info
- F. Neumann: Ornamentation, New York 1984. info
- H. Ferguson: Early keyboard music, London 1963. info
- F. Couperin: L'art de toucher le clavecin, Paris 171. info
- Výukové metody
- Individuální výuka
- Metody hodnocení
- zápočet, SZZ
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2015/H601092z