HF:DH0009z Psychologické aspekty umělecké - Informace o předmětu
DH0009z Psychologické aspekty umělecké tvorby
Hudební fakultazima 2015
- Rozsah
- 2/0. 5 kr. 5 z 5. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Richard Fajnor (přednášející)
- Garance
- Doktorské studium HF – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Doktorské studium HF – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební produkce (program HF, D-HUDUM) (2)
- Interpretace a teorie interpretace (program HF, D-HUDUM) (3)
- Kompozice a teorie kompozice (program HF, D-HUDUM) (2)
- Cíle předmětu
- Komplexní znalosti a porozumění procesu tvorby a procesu recepce uměleckého díla. Rozvoj schopností a využití osobnostních potenciálů pro vlastní výzkumnou/uměleckou činnost včetně sebereflexe. Zlepšit dovednosti publikovat nebo veřejně prezentovat své dílo, erudovaně interpretovat a popularizovat nejnovější poznatky svého oboru a přesvědčivě je sdělovat členům odborné komunity a tím inovativním způsobem přispívat k rozvoji oboru pokud je to možné na mezinárodní úrovni. Uvědomovat si etický rozměr zkoumání uměleckého poznávání světa.
- Osnova
- Psychologické pohledy na proces tvorby, vnímání a interpretace uměleckého díla.
Fenomén hry jako základ lidských činností.
Osobnostní předpoklady a vazby na společenské pozice - sociální psychologie a psychologie osobnosti.
1. Psychologie umění - vnímání díla
- percepční hypotéza a observační strategie
- strukturace vjemového pole, prostorové reference
- asociační zákony
2. Psychologie umění - výrazové prostředky - subjektivizace vnímaného
- řeč výtvarného, hudebního, tanečního, literárního, dramatického díla,
- kompoziční principy
- ikonografie užití barvy, tónu,
3. Psychologie osobnosti
- socializace / identifikace, principy sociálního umění a individuace
- dynamika osobnosti - temperamenty
- osobnostní typologie
4. Sociální aspekty - komunikace, interakce, modely
- sociální percepce, kooperace, kompetitivnost,
- hostilita, asertivita, konflikty
5. Komunikace uměním
- prezentace, reprezentace, identita, interpretace, dokumentace
- interpretace díla v kontextu tvorby
- osobní dramaturgie
6. Medialita, mediace, medializace, medium
7. Hra
- jako základ lidských činností,
- jako tvůrčí princip,
- jako nápodoba/model,
- jako prezentace.
- Psychologické pohledy na proces tvorby, vnímání a interpretace uměleckého díla.
Fenomén hry jako základ lidských činností.
Osobnostní předpoklady a vazby na společenské pozice - sociální psychologie a psychologie osobnosti.
- Literatura
- Franěk M.: Hudební psychologie, Praha, Karolinum 2004. info
- Gombrich E. H.: Umění a iluze. Praha, Odeon 1985. info
- Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
- Poledňák I.: Stručný slovník hudební psychologie, Praha, Supraphon 1984. info
- Read H.: Výchova uměním. Praha, Odeon 1967. info
- Sedlák F.: Základy hudební psychologie, Praha, SPN 1990. info
- Šlédr J.: Psychologie umění. Praha, Mladá fronta 1991. info
- Výukové metody
- Přednáška.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2015/DH0009z