H50330Sz Dirigování II

Hudební fakulta
zima 2014
Rozsah
2/0. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Lubomír Mátl (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60059Sz Dirigování I && EVER( H50330Sl Dirigování II )
absolvování 1. ročníku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Samostatná práce s komorním vokálním tělesem, krátké vystoupení v délce min. 20 minut.

Osnova
  • Další zdokonalování dirigentských návyků, práce a samostatné vystoupení s komorním sborovým tělesem.

    - metodika práce při zkouškách
    - odhalení základních pěveckých a intonačních problémů
    - vnímání zvuku a analýza jednotlivých hlasových skupin
    - pěvecké vedení sboru z hlediska hudebního slohu
    - studium skladeb z období renesance
    - motetto, madrigal, villanella: interpretační různost
    - mešní ordinarium
    - zvuk a barva hudby renesančního věku
    - vztah hudby a slova v renesanci
    - vícesborová technika
    - studium skladeb: J. Suk: Deset zpěvů pro ženský sbor a čtyřruční klavír op. 15, Palestrina, Lasso, J. G. Handl, Hassler, Vittoria kustické, fyziologické a fonetické problémy vokálního projevu se zaměřením na sborový zpěv
    - pěvecké vedení zpěváků k barevné jednotě a sjednocení pěveckých individualit v hlasovou skupinu
    - problémy sborové intonace
    - přirozené a temperované ladění v praxi
    - praktické rozlišování malých a velkých kroků z hlediska durové a mollové tonality, intonace intervalů z pohledu harmonické souvislosti a jejich variabilita
    - držené enharmonicky změněné tóny
    - mollová tonalita a její intonační vlivy
    - intonační problémy vznikající špatnou pěveckou technikou
    - otázky akustiky v souvislosti s intonací a barvou
    - řízení sboru s malým instrumentálním doprovodem
    - studium děl: A. Bruckner: Motetta, L. Janáček: Otčenáš, P. I. Čajkovskij: Liturgie sv. Jana Zlatoústého, Palestrina: Missa papae Marcelli, Monteverdi, Gesualdo da Venosa

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování II (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Černý J.: Hudba české renesance, Praha 1982. info
  • Štědroň M.: Claudio Monteverdi - génius opery, Supraphon, Praha 1985. info
  • Burckhardt, J.: Die Kultur der Renaissance in Italien, Stuttgart 1988. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zkouška + zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.