HF:H601852Nz Komorní hra I - Informace o předmětu
H601852Nz Komorní hra I
Hudební fakultazima 2013
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. 3 z 7. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
- Garance
- Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- * předchozí znalosti interpretace komorní hudby
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, N-HUDUM)
- Osnova
- Smyslem předmětu je vytvoření a upevnění schopnosti ansámblové hry, která je odlišná od hry sólové a hry ve velkém orchestru. Studenti si též osvojí práci s některými bicími nástroji, se kterými např. v hlavním oboru nepřijdou do styku. Bohatší instrumentář je nutí vnímat a vytvářet různé zvukové barvy a kombinace, učí je lepší práci při výběru nástrojů, se zvukem, s výběrem paliček atd. Hra v souboru přispívá i k větší rytmické pregnanci.
ZIMNÍ SEMESTR
Po zjištění schopností a znalostí nově přijatých studentů následuje jejich zařazení do dvou- až tříčlenných buněk, podle momentálního početního stavu.
U málo pokročilých studentů vytvořit schopnost hrát a ve všech aspektech spolupracovat s jiným subjektem. Studium drobnějších technických skladeb, s důrazem na preciznost a vzájemný kontakt hráčů (G. Kósa: Early Music for Percussion - Musica Budapest, J. Stojko: Skóla - PWM Warszawa, E. Keune: skladby pro dva malé bubny z Kleine Trommel - DVfM, A.&J. Phillidor: Pochod pro dva páry tympánů - Josef Marx, M. Piňos: Studie pro 2 bicí - nevydáno, rukkopis, T. Gauger: Wellington 22 - Tom Gauger, V. Zouhar: Rytmy pro dva - nevydáno, rukopis, G. Stout: Triptych - Studio 4, W. Stadler: Mallets in Company - Schott).
U pokročilejších studentů možnost zařazení ke studentům druhého ročníku a studium jednodušších koncertních skladeb pro dua, příp. tria: R. O´Meara: Wooden Music (Music for Percussion), V. Zouhar: Duny (nevydáno, rukopis), P. Wlosok: Good Morning, Mr. Steve Reich (nevydáno, rukopis), J. Kollert: Naima (Alea Music Praha), B. Mollenhof: One Notch Higher(Kendor Music), S. Reich: Piano Phase, Nagoya Marimbas (Boosey & Hawkes), T. Roeder: Change (Zimmerman), Z. Pololáník: Pulsazione (nevydáno, rukopis).
U všech studentů v případě potřeby povinnost účinkování ve fakultním Souboru bicích nástrojů (viz další semestry).
LETNÍ SEMESTR
V návaznosti na předchozí semestr i nadále práce v malých skupinách, s důrazem na preciznost, vzájemný kontakt hráčů, zvukovou pestrost a vynalézavost.
U méně pokročilých skupin výběr z dříve uvedených koncertních skladeb (viz 1. roč. - zimní semestr), a koncentrace na bezproblémové začlenění těchto studentů do Souboru bicích nástrojů, např. individuální přednášky.
U nejpokročilejších skupin studium náročných a virtuozních skladeb, možno použít i ve studijních předmětech #Hra na nástroj" a #Interpretační seminář": N. J. Živković: Ultimatum II (Musica Europea), M. Ištvan: Capriccio pro vibrafon, marimbu a bicí (nevydáno, rukopis), A. Pape: Marrrrimba Rrrrock (Wilhelm Hansen Copenhagen), T. Takemitsu: Rain Tree (Schott), Ch. Vigneron: Heaven´s Devil (Vigneron), W. Heider: Kleinwelt (nevydáno, rukopis), T. Ichianagi: Wind Trace (Schott), H. Kulenty: Arcus (PWM).
V oblasti melodických bicích nástrojů podpora tvorby transkripcí samotnými studenty. Výběr např. z klavírní literatury - vhodné pro dua, drobné orchestrální skladby - vhodné pro tria. Z existujících transkripcí např. J. W. Hässler: Sonáta C dur (Zimmermann), W. A. Mozart: Čtyři německé tance (Zimmermann), J. H. Fiocco: Allegro (Breitkopf & Härtel), C. Debussy: Arabeska č.1 (nevydáno, rukopis), M. Ravel: Pavana za mrtvou infantku (nevydáno, rukopis).
Nadále v případě potřeby povinnost účinkování ve fakultním Souboru bicích nástrojů.
- Smyslem předmětu je vytvoření a upevnění schopnosti ansámblové hry, která je odlišná od hry sólové a hry ve velkém orchestru. Studenti si též osvojí práci s některými bicími nástroji, se kterými např. v hlavním oboru nepřijdou do styku. Bohatší instrumentář je nutí vnímat a vytvářet různé zvukové barvy a kombinace, učí je lepší práci při výběru nástrojů, se zvukem, s výběrem paliček atd. Hra v souboru přispívá i k větší rytmické pregnanci.
- Literatura
- Hladík, Petr: Notace a interpretace hudby pro bicí nástroje ve 20. století - diplomová práce, JAMU Brno, 2001. info
- Výukové metody
- hromadná výuka, koncertní vystoupení
- Metody hodnocení
- zápočet
klasifikovaný zápočet - komisionální
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2013/H601852Nz