HF0010l Field recording

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
0/2/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 16:50–18:25 113
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu HF0010z Field Recording.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohlubování praktických dovedností v oblasti terénního nahrávání a zpracování nahrávek, které studenti získali během zimního semestru. Na teoretické rovině se student seznámí s pokročilejšími koncepcemi a souvislostmi field recording. V rámci esteticko-filosofické diskuze bude pojednáno o problémech akustické ekologie, autorství, svébytnosti komponování terénních nahrávek a používání fieldrecordings jako materiálu pro konkrétní hudbu, ontologického chápání zvuku, rozdílů mezi čistou formou fieldrecordins, fooley a samplováním. Posluchač se tak naučí vnímání široké škály možností a souvislostí, které tvorba s terénními nahrávkami nabízí a bude vybízen k nalezení vlastního osobního přístupu v této sféře. Cílem bude tříbení vkusu a podpora vědomé práce s terénními nahrávkami v kontextu historie i současnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• realizovat vlastní terénní nahrávky v pokročilé kvalitě,
• zpracovat nahrávku do výsledné autorské formy s jasným estetickým názorem,
• orientovat se v problematice terénního nahrávání (historicky, technologicky, esteticky),
• analyzovat zvukové krajiny a prostředí, ve kterých se pohybuje, dokázat separovat slyšené zvuky a předvídat, jak dopadne případná nahrávka,
• analyzovat vlastní i cizí terénní nahrávku, verbálně ji okomentovat a obhájit svůj názor,
• vnímat roli terénních nahrávek v kontextu konkrétní, experimentální či elektroakustické hudby,
• pokročile aplikovat fieldrecording do své tvorby.
Osnova
  • Významné osobnosti: R.M.Schafer, Francisco Lopez, Lawrence English, Chris Watson, Jana Winderen, Jonáš Gruska, Hana Hartman, Peter Cusack, Justin Benett, Miloš Vojtěchovský, Christina Kubisch, John Cage ad.
  • Prezentace fieldrecordings: koncert, nahrávka, instalace, internet, virtuální realita, hra, software, realita, workshop Akustická ekologie: zvukové procházky, čištění uší, poslech prostředí, smyslová deprivace, analýza zvukových krajin, biotop, soustředění.
  • Estetika a koncepty fieldrecordings: sampling, fooley, konkrétní hudba, elektroakustická hudba, postprocesing, ontologie zvuku, akt nahrávání jako kompozice, mikrofon jako nástroj, autorství, sdílené autorství, originalita, dokumentace vs. autorská výpověď, ticho.
  • Příprava samostatné práce, nahrávání v terénu, zpracování nahrávek.Poslech, analýza, diskuze.
Literatura
  • LOPEZ, Francisco: Environmental sound matter [online]. [cit. 20. 9. 2018]. Dostupné z: http://www.franciscolopez.net/env.html
  • SCHAFER, R. Murray. The Tuning of the World. New York: A. A. Knopf, 1977.
  • KRAUSE, Bernie L. The Niche Hypothesis: How Animals Taught Us to Dance and Sing. [online]. [cit. 21. 9. 2018]. Dostupné z: http://www.appohigh.org/ourpages/auto/2010/12/21/52074732/niche.pdf
  • SCHEFFER, Pierre. Konkrétní hudba. Praha: Supraphon, 1971.
Výukové metody
Cvičení. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za dostatečnou docházku, aktivitu ve výuce, vytvoření vlastní kompozice a ústní nebo písemné přezkoušení získaných znalostí.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2025.