HF:HF0010l Field recording - Informace o předmětu
HF0010l Field recording
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/2/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Jiří Suchánek, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- MgA. Jiří Suchánek, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 16:50–18:25 113
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu HF0010z Field Recording.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební produkce (program HF, D-HUDUM) (2)
- Hudební produkce (program HF, HproP:D) (2)
- Interpretace a teorie interpretace (program HF, D-HUDUM) (2)
- Interpretace a teorie interpretace (program HF, TEORINT) (2)
- Kompozice a teorie kompozice (program HF, D-HUDUM) (2)
- Kompozice a teorie kompozice (program HF, TEORKOM) (2)
- Multimediální kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohlubování praktických dovedností v oblasti terénního nahrávání a zpracování nahrávek, které studenti získali během zimního semestru. Na teoretické rovině se student seznámí s pokročilejšími koncepcemi a souvislostmi field recording. V rámci esteticko-filosofické diskuze bude pojednáno o problémech akustické ekologie, autorství, svébytnosti komponování terénních nahrávek a používání fieldrecordings jako materiálu pro konkrétní hudbu, ontologického chápání zvuku, rozdílů mezi čistou formou fieldrecordins, fooley a samplováním. Posluchač se tak naučí vnímání široké škály možností a souvislostí, které tvorba s terénními nahrávkami nabízí a bude vybízen k nalezení vlastního osobního přístupu v této sféře. Cílem bude tříbení vkusu a podpora vědomé práce s terénními nahrávkami v kontextu historie i současnosti.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• realizovat vlastní terénní nahrávky v pokročilé kvalitě,
• zpracovat nahrávku do výsledné autorské formy s jasným estetickým názorem,
• orientovat se v problematice terénního nahrávání (historicky, technologicky, esteticky),
• analyzovat zvukové krajiny a prostředí, ve kterých se pohybuje, dokázat separovat slyšené zvuky a předvídat, jak dopadne případná nahrávka,
• analyzovat vlastní i cizí terénní nahrávku, verbálně ji okomentovat a obhájit svůj názor,
• vnímat roli terénních nahrávek v kontextu konkrétní, experimentální či elektroakustické hudby,
• pokročile aplikovat fieldrecording do své tvorby. - Osnova
- Významné osobnosti: R.M.Schafer, Francisco Lopez, Lawrence English, Chris Watson, Jana Winderen, Jonáš Gruska, Hana Hartman, Peter Cusack, Justin Benett, Miloš Vojtěchovský, Christina Kubisch, John Cage ad.
- Prezentace fieldrecordings: koncert, nahrávka, instalace, internet, virtuální realita, hra, software, realita, workshop Akustická ekologie: zvukové procházky, čištění uší, poslech prostředí, smyslová deprivace, analýza zvukových krajin, biotop, soustředění.
- Estetika a koncepty fieldrecordings: sampling, fooley, konkrétní hudba, elektroakustická hudba, postprocesing, ontologie zvuku, akt nahrávání jako kompozice, mikrofon jako nástroj, autorství, sdílené autorství, originalita, dokumentace vs. autorská výpověď, ticho.
- Příprava samostatné práce, nahrávání v terénu, zpracování nahrávek.Poslech, analýza, diskuze.
- Literatura
- LOPEZ, Francisco: Environmental sound matter [online]. [cit. 20. 9. 2018]. Dostupné z: http://www.franciscolopez.net/env.html
- SCHAFER, R. Murray. The Tuning of the World. New York: A. A. Knopf, 1977.
- KRAUSE, Bernie L. The Niche Hypothesis: How Animals Taught Us to Dance and Sing. [online]. [cit. 21. 9. 2018]. Dostupné z: http://www.appohigh.org/ourpages/auto/2010/12/21/52074732/niche.pdf
- SCHEFFER, Pierre. Konkrétní hudba. Praha: Supraphon, 1971.
- Výukové metody
- Cvičení. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zkouška. Hodnocení bude uděleno za dostatečnou docházku, aktivitu ve výuce, vytvoření vlastní kompozice a ústní nebo písemné přezkoušení získaných znalostí.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/HF0010l