H70130l Theory of Jazz Improvisation III

Faculty of Music
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Jiří Levíček (lecturer)
Cyrille Alexandre Oswald (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Jiří Levíček
Jazz Interpretation Department – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Jazz Interpretation Department – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 9:20–10:55 322
Prerequisites (in Czech)
EVER( H70130z Theory of Jazz Improvisation III )
Úspěšné absolvování předmětu Teorie jazzové improvizace II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je praktická zkušenost s improvizačními koncepty a nabytí schopnosti uplatnit tyto koncepty ve vlastním přístupu k improvizaci.
Hlavními tématy jsou práce s komplexními metry (5/4, 7/4, 11/8), polyrytmus, práce s triolovou subdivizí, posouvání fráze z těžké doby na jiné místo.
Studenti se důkladně seznámi s hudbou Ornetta Colemana formou analýzy jeho kompozic a transkripcí jeho sól. Důraz je kladen rovněž na schopnost kompozice vlastních melodií v duchu Ornetta Colemana.
Dalším studijním okruhem je komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea).
V neposlední řadě se v rámci toho předmětu studenti seznámí s polytonálními systémy skrze studium textury moderních jazzových kompozic.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- obratně se pohybovat v komplexních lichých metrech (5/4, 7/4, 11/8)
- efektivně a muzikálně pracovat s triolovou subdivizí (začínat fráze na jiných místech doby)
- pohybovat se volně v čase bez ohledu na tempo a metrum skladby
- kreativně pracovat s melodií na pomezí tonální a free improvizace (Ornette Coleman, Paul Bley, Miles Davis)
- pracovat s mimotonálními systémy (dvanáctitónový systém)
- komplexně využívat pentatonické stupnice odvozené z harmonie mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea)
- kreativně využít dvanáctitónový systém
Syllabus (in Czech)
  • Pentatonické stupnice v modálním blues
  • Komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů vycházejících z mateřské pentatonické stupnice
  • Chick Corea - studium jeho kompozic a analýza sól (Matrix)
  • Volná improvizace postavená na texturální kompozici
  • Miles Davis Druhý kvintet - volnější práce s formou a s rytmem (analýza skladeb z Live At Plugged Nickel)
  • Volná práce s časem - hra rubato
Literature
    recommended literature
  • HOENIG, Ari a Johannes WEIDEMUELLER. Intro to Polyrhythms. Mel Bay Publications, 2009.
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: dílna
Metody výuky: Přednáška, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Zápočet na základě soustavného sledování výkonu studentů a závěrečného projektu
: - zkomponované dvě písně postavené na komplexních pentatonických stupnicích
- rytmické cvičení (rubato přes daný čas)
- transkripce sóla
SZZ
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Teacher's information
http://jirilevicek.com
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2024/H70130l