HF:H70066l Základy teorie kompozice III - Informace o předmětu
H70066l Základy teorie kompozice III
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 16:50–18:25 324
- Předpoklady
- Zájem o vhled do oblastí uvedených v obsahovém zaměření. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby a absolvovat předměty Základy teorie kompozice I a Základy teorie kompozice II .
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Multimediální tvorba (program HF, Komp:B)
- Osnova
- Zimní semestr:
1. - 3. Myšlenkové klima počátku 20. století - Doznívání romantismu (Richard Strauss, Gustav Mahler), Potřeba estetické změny (Ferruccio Busoni a jeho "Návrh nové hudební estetiky"), Evropa se otevírá novým vlivům - francouzský impresionismus (Claude Debussy, Maurice Ravel), německý a ruský expresionismus (Schoenberg, Skrjabin a raná tvorba Igora Stravinského), Okrajoví otcové 20. století (Erik Satie a Charles Ives).
4. Začít od nuly: futurismus, dada, konstruktivismus - hledání nového zvuku (první pokusy s elektrickými nástroji).
5. Druhá vídeňská škola a myšlenka pokroku v hudbě: Arnold Schoenberg, Alban Berg, Anton Webern.
6. Nové hudební vize: George Antheil, Edgard Varèse.
7. Postaru, ale nově: Igor Stravinskij, Béla Bartók, Sergej Prokofjev, Dmitrij Šostakovič, Paul Hindemith, Leoš Janáček.
8. Most mezi dvěma epochami: Olivier Messiaen.
9. Nová hudba z Nového světa: Henry Cowell, Carlos Chávez, Julián Carrillo, Amadeo Roldán, Harry Partch, Conlon Nancarrow, Ruth Crawford-Seeger (+ Stefan Wolpe).
10. - 11. John Cage a New York School (Morton Feldman, Earle Brown, Christian Wolff).
12. Evropská avantgarda: GRM a "konkrétní hudba", Messiaenova třída hudební analýzy (Karel Goeyvaerts, Jean Barraque, Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis), Darmstadt - Mekka Nové hudby
13. Zápočet
Letní semestr:
1. Utopie vzdálené budoucnosti: Luigi Nono.
2. Architektura zvukových mas: Iannis Xenakis.
3. Netradiční tradice: György Ligeti.
4. Hudba jako pastorační akt: Dieter Schnebel.
5. Od instrumentálního divadla k apokryfním kompozicím: Mauricio Kagel.
6. Na Východě svítá - "Polská škola" (Lutoslawski, Penderecki, Górecki, Sikorski, Szalonek atd.); Edison Denisov, Valentin Silvestrov.
7. Kolik tónů je potřeba? (Minimalistické východisko): La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Phill Glass, James Tenney, Alvin Lucier, Louis Andriessen, Simeon ten Holt.
8. Nově znamená složitěji - New Complexity: Brian Ferneyhough, James Dillon, Helmut Lachenmann.
9. Nově znamená jednodušeji - New Simplicity and beyond: Cornelius Cardew, Howard Skempton, Laurence Crane, Patrick Morris, Chris Newman, Boudewijn Buckinx.
10. Al gran sole - italské speciality: Bruno Maderna, Luciano Berio, Sylvano Bussotti, Giacinto Scelsi, Salvatore Sciarrino.
11. Budoucnost je v minulosti? Východní perspektiva: Arvo Pärt, Galina Ustvolskaya, Sofia Gubajdulina, Giya Kančeli, Bronius Kutavičius, Rytis Mažulis.
12. Nová teritoria - soudobá hudba Afriky, Asie a Jižní Ameriky.
13. Zkouška
- Zimní semestr:
- Literatura
- ANTHEIL, G.: Bad Boy of Music, Rotbuch, Hamburg, 2000 The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York, 2005. info
- FLAMMER, E.-H.: Schriften zur Musik, Heilbronn, 1999. info
- FERNEYHOUGH, B.: Collected Writings, Harwood, Amsterdam, 1998. info
- KLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken, 2003. info
- KOFROŇ, P. - SMOLKA, M.: Grafické partitury a koncepty, Votobia, 1996. info
- LAMBERT, P.: The Music of Charles Ives, Yale Univ. Press, New Haven, 1997. info
- de LEUW, T.: Die Sprache der Musik im 20. Jahrhundert. info
- LUCIER, A.: Reflexions/Reflexionen, MusikTexte, Köln, 1995. info
- MAHNKOPF, C.-S.: Kritik der neuen Musik, Bärenreiter, Kassel, 1998. info
- MAHNKOPF, C.-S. (Hrsg): Mythos Cage. Wolke, Hofheim, 1999. info
- MERTENS, W.: American Minimal Music. Kahn and Averill, London, 1993. info
- Musik-Konzepte Sonderband: Musik der anderen Tradition. Mikroton. Tonwelten. info
- PERLOFF, M. - JUNKERMAN, CH.: John Cage. Composed in America. info
- RAUSCH, U.: Grenzgänge. info
- REINLE, J.P.: Your Own Voice. Ein Kaleidoskop von improvisierten Musik. info
- ROGGENKAMP, P.: Schriftbild und Interpretation in neuer Klaviermusik. info
- RÜDIGER, W.: Der Musikalische Atem. info
- SCHALLER, E.: Klang und Zahl. info
- SCHMIDT, CH.: Komposition und Spiel. Zu Iannis Xenakis. info
- SPREE, H.: Fragmente-Stille. An Diotima. info
- SWAFFORD, J.: Charles Ives. A Life with Music. info
- VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Reclam, Stuttgart, 1972. info
- WAGNER, A. (Hrsg): Luigi Nono. Dokumente. Materialien. info
- WILSON, P.-N.: Hear and Now. Gedanken zur improvisierten Musik. info
- WILSON, P. Niklas: Reduktion. info
- WOLFF, CH.: Cues. info
- Výukové metody
- Uvedení do studia teorie kompozice a do historických předpokladů a kontextu současné hudby. Seznámení s problematikou notace, jejími základními typy a principy (symbolická, názorná, akční). V historickém přehledu seznámení se základními kompozičními přístupy a proměnami hudebního myšlení, které přineslo 20. století.
- Metody hodnocení
- Zápočet, zkouška
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H70066l