H70066l Základy teorie kompozice III

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
2/0/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:50–18:25 324
Předpoklady
Zájem o vhled do oblastí uvedených v obsahovém zaměření. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby a absolvovat předměty Základy teorie kompozice I a Základy teorie kompozice II .
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Zimní semestr:
    1. - 3. Myšlenkové klima počátku 20. století - Doznívání romantismu (Richard Strauss, Gustav Mahler), Potřeba estetické změny (Ferruccio Busoni a jeho "Návrh nové hudební estetiky"), Evropa se otevírá novým vlivům - francouzský impresionismus (Claude Debussy, Maurice Ravel), německý a ruský expresionismus (Schoenberg, Skrjabin a raná tvorba Igora Stravinského), Okrajoví otcové 20. století (Erik Satie a Charles Ives).
    4. Začít od nuly: futurismus, dada, konstruktivismus - hledání nového zvuku (první pokusy s elektrickými nástroji).
    5. Druhá vídeňská škola a myšlenka pokroku v hudbě: Arnold Schoenberg, Alban Berg, Anton Webern.
    6. Nové hudební vize: George Antheil, Edgard Varèse.
    7. Postaru, ale nově: Igor Stravinskij, Béla Bartók, Sergej Prokofjev, Dmitrij Šostakovič, Paul Hindemith, Leoš Janáček.
    8. Most mezi dvěma epochami: Olivier Messiaen.
    9. Nová hudba z Nového světa: Henry Cowell, Carlos Chávez, Julián Carrillo, Amadeo Roldán, Harry Partch, Conlon Nancarrow, Ruth Crawford-Seeger (+ Stefan Wolpe).
    10. - 11. John Cage a New York School (Morton Feldman, Earle Brown, Christian Wolff).
    12. Evropská avantgarda: GRM a "konkrétní hudba", Messiaenova třída hudební analýzy (Karel Goeyvaerts, Jean Barraque, Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis), Darmstadt - Mekka Nové hudby
    13. Zápočet

    Letní semestr:
    1. Utopie vzdálené budoucnosti: Luigi Nono.
    2. Architektura zvukových mas: Iannis Xenakis.
    3. Netradiční tradice: György Ligeti.
    4. Hudba jako pastorační akt: Dieter Schnebel.
    5. Od instrumentálního divadla k apokryfním kompozicím: Mauricio Kagel.
    6. Na Východě svítá - "Polská škola" (Lutoslawski, Penderecki, Górecki, Sikorski, Szalonek atd.); Edison Denisov, Valentin Silvestrov.
    7. Kolik tónů je potřeba? (Minimalistické východisko): La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Phill Glass, James Tenney, Alvin Lucier, Louis Andriessen, Simeon ten Holt.
    8. Nově znamená složitěji - New Complexity: Brian Ferneyhough, James Dillon, Helmut Lachenmann.
    9. Nově znamená jednodušeji - New Simplicity and beyond: Cornelius Cardew, Howard Skempton, Laurence Crane, Patrick Morris, Chris Newman, Boudewijn Buckinx.
    10. Al gran sole - italské speciality: Bruno Maderna, Luciano Berio, Sylvano Bussotti, Giacinto Scelsi, Salvatore Sciarrino.
    11. Budoucnost je v minulosti? Východní perspektiva: Arvo Pärt, Galina Ustvolskaya, Sofia Gubajdulina, Giya Kančeli, Bronius Kutavičius, Rytis Mažulis.
    12. Nová teritoria - soudobá hudba Afriky, Asie a Jižní Ameriky.
    13. Zkouška
Literatura
  • ANTHEIL, G.: Bad Boy of Music, Rotbuch, Hamburg, 2000 The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York, 2005. info
  • FLAMMER, E.-H.: Schriften zur Musik, Heilbronn, 1999. info
  • FERNEYHOUGH, B.: Collected Writings, Harwood, Amsterdam, 1998. info
  • KLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken, 2003. info
  • KOFROŇ, P. - SMOLKA, M.: Grafické partitury a koncepty, Votobia, 1996. info
  • LAMBERT, P.: The Music of Charles Ives, Yale Univ. Press, New Haven, 1997. info
  • de LEUW, T.: Die Sprache der Musik im 20. Jahrhundert. info
  • LUCIER, A.: Reflexions/Reflexionen, MusikTexte, Köln, 1995. info
  • MAHNKOPF, C.-S.: Kritik der neuen Musik, Bärenreiter, Kassel, 1998. info
  • MAHNKOPF, C.-S. (Hrsg): Mythos Cage. Wolke, Hofheim, 1999. info
  • MERTENS, W.: American Minimal Music. Kahn and Averill, London, 1993. info
  • Musik-Konzepte Sonderband: Musik der anderen Tradition. Mikroton. Tonwelten. info
  • PERLOFF, M. - JUNKERMAN, CH.: John Cage. Composed in America. info
  • RAUSCH, U.: Grenzgänge. info
  • REINLE, J.P.: Your Own Voice. Ein Kaleidoskop von improvisierten Musik. info
  • ROGGENKAMP, P.: Schriftbild und Interpretation in neuer Klaviermusik. info
  • RÜDIGER, W.: Der Musikalische Atem. info
  • SCHALLER, E.: Klang und Zahl. info
  • SCHMIDT, CH.: Komposition und Spiel. Zu Iannis Xenakis. info
  • SPREE, H.: Fragmente-Stille. An Diotima. info
  • SWAFFORD, J.: Charles Ives. A Life with Music. info
  • VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Reclam, Stuttgart, 1972. info
  • WAGNER, A. (Hrsg): Luigi Nono. Dokumente. Materialien. info
  • WILSON, P.-N.: Hear and Now. Gedanken zur improvisierten Musik. info
  • WILSON, P. Niklas: Reduktion. info
  • WOLFF, CH.: Cues. info
Výukové metody
Uvedení do studia teorie kompozice a do historických předpokladů a kontextu současné hudby. Seznámení s problematikou notace, jejími základními typy a principy (symbolická, názorná, akční). V historickém přehledu seznámení se základními kompozičními přístupy a proměnami hudebního myšlení, které přineslo 20. století.
Metody hodnocení
Zápočet, zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.