HF:H40509l Hra na nástroj I - Informace o předmětu
H40509l Hra na nástroj I
Hudební fakultaléto 2016
- Rozsah
- 2/0. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
- Garance
- Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H40509z Hra na nástroj I )
Profesionální technická a hudební úroveň dle světových standartů, úspěšně vykonaná přijímací zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Historická interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, N-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, N-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na varhany (program HF, N-HUDUM) (2)
- Osnova
- Staré prstoklady, prstoklady 16. století, cvičení podle historických pramenů (Ammerbach 1573 a 1583), Diruta (1607), skladby s původními prstoklady - Erbach: Ricercar (16. stol.), Buchner: Quem terra pontus (16. stol.), Gibbons: Fantasia (kolem 1600)
Úhoz u cembala - hra při klavesách, cvičení samostatnosti a pohyblivosti prstů, cvičení subtilní artikulace
Základní informace o nástroji - mechanika, registrační možnosti
Úvod do hry polyfonie - Frescobaldi: Fiori musicali, Froberger: Canzoni nebo Capricci, J.S. Bach: Wohltemperiertes Clavier I nebo II
Úvod do hry arpeggia, rozložených akordů a tzv. #style luthé", technika hry s předržením tonů - J.S. Bach: Preludium C dur (WTC I), F. Couperin: Les Bergeries
Úvod do specifických forem cembalového repertoáru - Préludes non mesuré (preludia bez taktových čar)
Rejstříkování
- Staré prstoklady, prstoklady 16. století, cvičení podle historických pramenů (Ammerbach 1573 a 1583), Diruta (1607), skladby s původními prstoklady - Erbach: Ricercar (16. stol.), Buchner: Quem terra pontus (16. stol.), Gibbons: Fantasia (kolem 1600)
- Literatura
- I. Ahlgrimm: Manuale der Cemalotechnik, Wien 1994. info
- A. Cortot: Principes de la technique - 1. kapitola, Paris 1907. info
- M. Lindley: Early Keyboard Fingerings, London 1992. info
- M. Lindley: Ars Ludendi. Frühe deutsche Fingersätze für Orgel- und. info
- Klavierinstrumente (1525-1625), Thelkow 1992. info
- J. Mattheson: Critica musica, Hamburg 1722-25, Reprint Kassel 2000. info
- W. Apel: The history of keyboard music to 1700, Bloomington 1967, 2001 (2). info
- J. H. van der Meer: Cembalo, Musik in Geschichte und Gegenwart,. info
- Sachteil Band 2, Kassel 1995. info
- J. Sehnal: Hudba v českých d?jinách, Praha 1989. info
- Krones, H. - Schollum, R. : Vokale und allgemeine Aufführungspraxis. Wien 1983. info
- Výukové metody
- přednáška a cvičení - aplikace nově získaných vědomostí v interpretaci
- Metody hodnocení
- klasifik.zápočet (klasifikovaná komisionální zkouška po zimním a letním semestru)
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2016/H40509l