HPK004l Teorie klavírní interpretace PKH1

Faculty of Music
Summer 2026
Extent and Intensity
2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. MgA. Alena Vlasáková (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Alena Vlasáková
Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( HPK004z Teorie klavírní interpretace PKH1 )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámení se základními faktory, které podmiňují úspěšné studium klavírní hry.
Syllabus (in Czech)
  • Tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem.
  • Analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy.
  • Barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basů, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu.
  • Fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů. Předcházení profesionálním onemocněním.
  • Základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry.
  • Rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou.
  • Práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění.
  • Kritika a sebekritika. Vyzrávání skladby na pódiu. Příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj.
  • Koncertní vystoupení. Chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu. Specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži. Osobnost, osobitost, originalita.
Literature
  • Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987.
  • Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990.
  • Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982.
  • Koblížková, E.: Klavírní myšlení Ivana Klánského. Togga, Praha 2021.
  • Matthay, T.: Akt dotyku v celej jeho rozmanitosti (přel. M. Starosta). Bratislava 2020.
  • Fraser, A. - Savšinskij, S.: Nový přístup ke klavírní hře. Lynx Brno 2016.
  • Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991.
  • Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983.
  • Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986.
  • Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986.
  • Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976.
  • Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990.
  • Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005.
  • Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2026/HPK004l