HF0079l Vedení cvičného sboru I

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Vedení cvičného sboru je umožnit sbormistrům studium repertoáru se stabilním vokálním tělesem, osvojení si rozvržení práce do jednotlivých zkoušek, odhad tempa zkoušení, práci s jednotlivými hlasy, výběr zpěváků na konkurzu, řešení nečekaných hudebních, organizačních a konfliktních situací, poučení se z chyb ostatních a podobně. Obsazení sboru do 24 zpěváků umožňuje nácvik a prezentaci sborových skladeb různých stylů, slohů a hudebních epoch.
Výstupy z učení
Výstupem je získání sbormistrovských schopností a dovedností při pravidelné práci se sborem, zefektivnění práce s kolektivem, zvolení nejvhodnější metody nácviku a vhodného typu rozezpívání s ohledem na různé kvality a schopnosti jednotlivých zpěváků.
Osnova
  • Studium nové skladby s ohledem na obtížnost, obsazení a schopnosti zpěváků. Sbormistr má možnost vyzkoušet si různé způsoby řešení praktických problémů, spojených se studiem. Sbormistr získává zkušenosti především v následujících oblastech:
  • - nácvik sborových skladeb různých stylů, slohů a hudebních epoch
  • - transformace vlastní hudební představy do znějícího zvuku
  • -srozumitelnost dirigentského gesta
  • - psychologie práce se sborem
  • - komunikace s členy sboru
  • - plánování obsahu a průběhu zkoušky
  • - vedení zkoušky a kalkulace s časem v jejím průběhu
  • - způsob jednání v zátěžové situaci, zvládání stresu.
  • Předmět plní funkci "laboratoře", kde si může student sbormistrovství ověřit získané znalosti a hledat co nejefektivnější způsob nácviku sborových skladeb. Závěrečným výstupem je vystoupení sboru na samostatném koncertě na konci semestru.
  • Pro aktuální semestr bude ve spolupráci s pedagogem vybrán repertoár s ohledem na schopnosti sbormistra i zpěváků. Repertoár: jednoduché úpravy lidových písní.
Literatura
    doporučená literatura
  • FROSTOVÁ, Jana, VANIAKOVÁ, Mária. Základy hlasové výchovy pro učitele I. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, 1995. ISBN 80-210-1229-3.
  • KOLÁŘ, Jiří, ŠTÍBROVÁ, Ivana. Základní problémy sborové interpretace. [online]. [cit. 7. 9. 2018]. Dostupné z: http://files.jiri-kolar-cz.webnode.cz
  • Uherek, Milan: Zpíváme ve sboru, SPN 1987
Výukové metody
individuální práce se sborem a ve sboru pod vedením pedagoga hlavního předmětu
Metody hodnocení
Kl. zápočet. K jeho získání je potřeba nejméně 70% účast a v případě neúčasti omluva předem. V případě menší docházky než 70% není možné získat zápočet jinou formou, například seminární prací. Tento předmět je praktickou výukou. Při docházce menší než 70% nebo neomluvené neúčasti nebude zápočet udělen a student musí předmět opakovat.
Informace učitele
Sbor zkouší pravidelně jednou týdně ve středu od 16 do 18:15 hodin v prostorách JAMU na Komenského náměstí (učebna 03).
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF0079l