H81013l Composition methodology

Faculty of Music
Summer 2018
Extent and Intensity
2/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 9:20–10:55 004
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy výuky skladby na základním a středním stupni uměleckých škol. Studenti dále získají přehled o dostupné literatuře, informačních zdrojích a pomůckách vhodných k výuce skladby na elementárním stupni ZUŠ. Cílem je dovést studenty k samostatnému vyhledávání dalších informačních zdrojů, k vlastnímu přístupu k žákovi a jeho pedagogickému vedení a k vytváření vlastních pomůcek a pracovních listů do výuky.
Syllabus (in Czech)
  • - předpoklady pro výuku skladby - osobnost a vzdělání pedagoga skladby, učební osnovy - pracovní a materiální podmínky k výuce skladby - postupy rozvoje vnitřního sluchu žáků - rozvoj tvořivosti žáků - osvojování zápisu skladby, soudobá notace, grafické partitury - vytváření motivu a práce s ním, tónové řady a mody - volba hudební formy a její výstavba ve studentských skladbách - využití soudobých kompozičních technik při výuce skladby - improvizační a kompoziční hry - program Slyšet jinak, elementární komponování, skupinová kompozice - zhudebňování textových a obrazových materiálů na ZUŠ - metodické postupy při vytváření skladeb pro 2 a více nástrojů - spolupráce skladatele a interpreta, vztah k posluchači
Literature
  • Hanousek, P.: Za tajemstvím tónů. Vydáno vlastním nákladem, Háj ve Slezsku 2012.
  • Coufalová, G., Medek, I., Synek, J.: Hudební nástroje jinak. JAMU, Brno 2013.
  • Loudová, I.: Moderní notace a její interpretace. AMU, Praha 1998.
  • Hanousek, P., Ščerba, L.: Skladba – základní přehled pedagogických témat. Duben 2013.
  • Zouhar, Vít, Synek, Jaromír, Medek, Ivo. Composing in the classroom. JAMU, 2014, 144s.
  • Kvěch, O.: Základy klasické hudební kompozice. TOGGA, Praha 2013.
  • Kohoutek, C.: Hudební kompozice. Supraphon, Praha 1989.
  • Kopecký J., Synek, J., Zouhar, V.: Hudební hry jinak. JAMU, Brno 2014.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška – 2 hodiny týdně
Assessment methods (in Czech)
Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2018/H81013l