H80001l Multimedia Composition I

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
0/4/17. 10 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Richard Fajnor (seminar tutor)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (seminar tutor)
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu H80001z Multimediální kompozice I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Rozvíjet u budoucího absolventa schopnost integrovat výrazové prostředky v komplexní umělecké dílo. Ve vztahu akce-prostředí je kladen důraz především na kvalitu základní tvůrčí experimentace, na odborné úrovni jsou rozvíjeny tvůrčí metody od senzace přes imaginaci a inspiraci až k intuici. Student magisterského stupně si prohloubí specializaci s důrazem na rozvoj vlastních tvůrčích přístupů, vedoucích k samostatné umělecké praxi v kontextech filozofických, politických, ekonomických, vědeckých, ekologických a historických souvislostí tak, aby se mohl stát nezávislým tvůrcem, který bude případně připraven měnit společenské zvyklosti ku prospěchu rozvoje celé společnosti. V tomto semestru studenti specializace(studijního programu) Multimediální kompozice programově dále rozvíjí dovednosti s důrazem na osvojování různých pravidel pro stavbu děje a příběhové struktury, zabývají se také procesualitou a kompozičními strategiemi v určitém kontextu a sociální situaci s poučeností o rozdílech v užívání pravidel řeči a principů kompoziční skladby různých uměleckých druhů (hudební, taneční, dramatické, literární, výtvarné atd. umění).
Learning outcomes (in Czech)
Realizace alespoň jednoho projektu středního rozsahu a představení dalších projektu v různé fázi rozpracovanosti. Při jejich předvedení u klauzurní zkoušky student prokáže pokročilé dovednosti při aplikaci nejrůznějších stylů soudobé tvorby, využívající nejrůznějších pokročilých produkčních i prezentačních technologických postupů z oblasti multimediální tvorby, je schopen písemně zpracovat, prezentovat, zdokumentovat a vyhodnotit své praktické výkony. Dále prokáže také hluboké znalosti v oblasti historie a teorie českého a světového umění, estetiky a vývoje uměleckých směrů, orientuje se v nejrůznějších trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé multimediální produkce a je schopen sledovat aktuální trendy ve svém oboru a umí je začlenit do svého profesního rozvoje a připravit autonomní a svébytné kompozice. Výuka rovněž podporuje schopnost strukturovaného verbálního projevu, dokládající důležitou schopnost kritického myšlení a sebereflexe.
Syllabus (in Czech)
  • Principy vyprávění a literární, divadelní, hudební, filmová, výtvarná, interaktivní (např. počítačová hra) řeč.
  • Myšlení a jazyk, etymologie, orální tradice - vyprávění, zpěv, dramatizace, umělý jazyk, matematická lingvistika.
  • Struktura příběhu a vyprávění - vstup, výstup, pohyb, vrcholy, souvislého /nesouvislého příběhu, lineární a nelineární vyprávění, hypertext, comics, klip, akce, virtuální realita – adaptace literárního díla.
  • Vznik mytologií rytmizováním každodenní životní zkušenosti, mýtus a dějiny lidstva.
  • Stylizace a univerzalizace osobní životní cesty, individuální mytologie, mediální mýtus, konzumní rituály, moderní hrdinové jako produkt masových mediálních modelací a používání informací.
Literature
    recommended literature
  • Aumont, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění v Praze, 2005. 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info. info
  • BACK, Maribeth. The Reading Senses. In Digital Media Revisited: Theoretical and Conceptual Innovation in Digital Domains. Ed. Gunnar Liestøl, Andrew Morrison, Terje Rasmussen. Cambridge, MA: The MIT Press, 2003, p. 157-182. ISBN 0-262-12256-1. info
  • Barthes, R.: Rozkoš z textu. Bratislava 1994. info
  • Beyond Narrative. DVD-ROM, ZKM, Karlsruhe 2003. info
  • CAYLEY, John. Time Code Language : New Media Poetics and Programmed Signification. In New Media Poetics : Contexts, Technotexts, and Theories. Ed. Adalaide Morris, Thomas Swiss. Cambridge, MA : The MIT Press, 2006, p. 307-333. info
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Florence de Méredieu: "Digital and Video Art", Chambers Harrap Publishers Edinburgh 2005. info
  • Flusser, V.: Moc obrazu, in: Výtvarné umění 3-4/96, OSVU, Praha, 1996. info
  • Forró, Daniel - počítače a hudba - vyd. Grada 1994. info
  • Forró, Daniel. Domácí nahrávací studio. Praha : Grada, 1996. 241 s. info
  • Fořt, Bohumil. Úvod do sémantiky fikčních světů. 1. vyd. Brno : Host, 2005. 148 s. Teoretická knihovna. info
  • FULLER, Matthew (Ed.). Software Studies : A Lexicon. Cambridge, MA : The MIT Press, 2008. 334 p. info
  • "Future Cinema" (katalog), ZKM, MIT Press London, 2003. info
  • Kaduch, Miroslav: Česká a slovenská EA hudba 1964-1994 - vlastním nákladem, Ostrava, 1996. info
  • Katarína Rusnáková: "V toku pohyblivých obrazov" (antologie), Afad Press Bratislava, 2005. info
  • Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha : Torst, 1994. 183 s. info
  • Ladislav Kesner, Vizuální teorie, H+H, 2005. info
  • LEINZ, Gottlieb, (1996). Umění 20. století. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1996. 200 s. ISBN 80-8581-5486. info
  • "Lichtkunst", ZKM, MIT Press, 2006. info
  • LUCIER, Alvin: Reflections. Interviews, Scores, Writings. 1965-1994, Edition MusikTexte, Köln 2005. info
  • Lunenfeld, Peter, Snap to Grid, The MIT Press, 2000. info
  • MANOVICH, Lev (2001): The Language of New Media, The MIT Press. info
  • Michelle Emmer: "The Visual Mind" The MIT Press, 1994. info
  • Roland Barthes: "Světlá komora", Archa Bratislava, 1994. info
  • "The New Media Reader", The MIT Press London, 2003. info
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
Teaching methods (in Czech)
Individuální výuka. Cvičení, zabývající se projekty osobního programu studenta. Kromě pravidelných setkání členů katedry při povinných seminářích, jednou týdně má každý student možnost individuálně konzultovat s pedagogem své aktivity a konkrétní stav prací na úkolech. Součástí výuky jsou stáže, spolupráce a hostování studentů, případně pedagogů. Snahou je dosažení užších vztahů mezi institucemi a profesionální sférou na různých úrovních. Podporujeme zejména kontakty s ostatními uměleckými školami v Čechách, ale i v jiných zemích. Neoddělitelnou součástí kvalitní přípravy na praxi v uměleckém provozu jsou exkurze a přímé účasti na koncertech, představeních, výstavách, festivalech, veřejných přehlídkách a projektech.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet. Hodnocení bude uděleno za vytvoření minimálně dvou projektů středního rozsahu.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H80001l