HF:H60358z Theory of Composition III - Course Information
H60358z Theory of Composition III
Faculty of MusicWinter 2024
- Extent and Intensity
- 2/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Michal Indrák, Ph.D. (lecturer)
MgA. Noemi Savková (seminar tutor) - Guaranteed by
- MgA. Michal Indrák, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 11:00–12:35 113
- Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné uzavření 2. ročníku bakalářského studia kompozice
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Electroacoustic Music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Composition (programme HF, KompM:M5)
- Film and Scenic music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámení studentů se specifiky sémiotiky jako vědního oboru a její aplikací na oblast hudebního umění a to především na oblast hudební kompozice. Seznámení studentu s prvky permutační hudební formy a montáže izolovaných prvků.
- Learning outcomes (in Czech)
- Absolvent předmětu je schopen základní sémiotické analýzy hudebního díla a základní orientace v oblasti permutační hudební formy a metody montáže izolovaných prvků.
- Syllabus (in Czech)
- Sémiotika - sémantika, historie oboru.
- Systémovost hudebního díla, vstupy, výstupy, typy znaku, obecně, specificky hudebně.
- Richardsův trojúhelník reference a modifikací pro autora a interpreta v komunikačním řetězci.
- Funkce znaku - konotační, denotační, tři roviny sémantické aktivity, syntaktická, sémantická, pragmatická; 3 aspekty syntaktické roviny, konstruktivní, statistický, sémantický, pragmatický a 2 aspekty pragmatické roviny; syntagma - paradigma, informace - redundance.
- Filosofie hudební tvorby na přelomu století.
- metoda montáže izolovaných prvků - nová organizace délek tónu, pomocné číselné řády, přirozené rytmy, hustota pohybu a jejich organizace.
- Organizace výšek tónu, dodekafonní vyváženost řad.
- Možnosti odvozování makrosérií, permutační klíče a jejich spojování v linearitě, monokomplexech či polylinearitě.
- Fáze tvorby a možnosti proměny struktur při návratech.
- Literature
- Faltus L.: Hudební sémiotika pro skladatele, JAMU Brno 1994. info
- Ištvan M.: Metoda montáže izolovaných prvků, Panton, Praha 1973. info
- Janáček L.: Hudebně teoretické dílo I a II, Supraphon, Praha, 1968. info
- Ištvan, M.: Struktura a tvar hudebního objektu I, II, JAMU, Brno 1978. info
- Ištvan, M.: Poznámky k soudobé hudební formě a rytmu, I, II, JAMU, Brno 1978. info
- Ištvan, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989. info
- Jiránek, J.: Hudební sémantika a sémiotika, Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1996. info
- Volek, Emil: Znak - funkce - hodnota : estetika a sémiotika umění Jana Mukařovského v proudech současného myšlení : zápisky z podzemí postmoderny (Praha, 2004). info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Praktické ukázky.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet. Maximálně 3 absence v docházce. Zápočet bude udělen za písemný test, který musí být splněn alespoň na 50% a ověří teoretické znalosti z oblasti sémiotiky a metody montáže izolovaných prvků.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H60358z