H60235z Methodology of Music Theory Disciplines II

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu H60236 Metodika I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získat přehled o postupech, metodách a způsobech výuky hudebně teoretických předmětů na středních uměleckých školách, orientovat se v současné literatuře.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu je schopen:
• samostatně vypracovat vzdělávací plán hudebně-teoretických předmětů konzervatoře,
• orientovat se v problematice výuky hudebně-teoretických předmětů a dokáže předcházet případným chybným postupům u studentů konzervatoře,
• využít literaturu a metodické postupy vedoucí k pochopení probírané látky,
• motivovat studenty pomocí hudebních ukázek a vhodně vybraných metodických postupů,
• samostatně vypracovat přípravy do hodin hudebně-teoretických předmětů,
• posoudit a zhodnotit výsledky práce studentů konzervatoře ve výuce hudebně-teoretických předmětů,
• samostatně vyhledávat další vzdělávací materiály, kurzy, zvukové a notové ukázky do výuky hudebně-teoretických předmětů.
Syllabus (in Czech)
  • Metodika výuky hudebních nástrojů a instrumentace (rozdělení hudebních nástrojů, jejich vývoj, stavba a zvukové možnosti, notace a tónové rozsahy; praktické postupy při výuce instrumentace; doporučená literatura).
  • Metodika nauky o harmonii (definice, čtyřhlasá úprava hlavních a vedlejších kvintakordů, septakordů a nónových akordů a jejich obratů, přísné a volné spojování a úprava příbuzných a nepříbuzných akordů v tóninách dur i moll, kadence, sekvence, harmonizace melodie, závěry a melodické tóny, chromatika: mimotonální dominanty, akordy chromatické terciové příbuznosti, akordy se třemi citlivými tóny, alterace a modulace).
  • Metodika nauky o kontrapunktu (definice, kontrapunkt vokální a instrumentální, imitace, kánon, fuga, další kontrapunktické formy; doporučená literatura).
  • Metodika nauky o hudebních formách (pojem hudební forma, motiv a téma, práce s motivem a tématem; věta, perioda, písňová forma, variace, sonátová forma, rondo, formy cyklické, kombinované a volné, formy vokální – píseň, kantáta, oratorium, pašije, mše, melodram, opera; doporučená literatura).
Literature
  • Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. 1. vydání, Praha: HAMU. 1996. 268s. ISBN 80-85883-10-4. info
  • Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. 2. vyd. Praha: Supraphon. 1972. 300s. info
  • Janeček, Karel: Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie. 1. vyd. Academia. 1973. 442s. info
  • Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Praha, 1965. info
  • Janeček, Karel: Harmonie rozborem. 1. vyd., Praha: SHV. 1963. 213s. info
  • Kofroň, Jaroslav: Učebnice harmonie. 1. vyd., Praha: SN krásné literatury, hudby a umění. 1958. 183s. info
  • Hůla, Zdeněk: Nauka o harmonii. SNKLHU, Praha, 1956. info
  • Risinger, Karel. Přehledná nauka o harmonii. Praha: SPN. 1955. 126s. info
  • Poš, Vladimír: K výuce základních hudebně theoretických předmětů na odborných hudebních učilištích. In: sborník Živá hudba XI, Praha: HAMU, ročník XI, řada pedagogická č.1. 1992. 89s. info
  • Risinger, Karel: Metodika výuky evropské harmonie XX. století. In: sborník Živá hudba V, 1973. info
  • Felix, Václav: Nový přístup k nauce o harmonii. In: sborník Živá hudba III, 1965. info
  • Kohoutek, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. Panton, Praha, 1966. info
  • Šín, Otakar: Úplná nauka o harmonii na základě melodie a rytmu. Praha, 1933. info
  • Janeček, Karel: Hudební formy. Praha, 1955. info
  • Burlas, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. 3. vyd. Opus. 1978, 317s. info
  • Poš, Vladimír. Nauka o hudebních formách, 1961. info
  • Zenkl, Luděk: ABC hudebních forem, 3. vyd. 1999. info
  • Janeček, Karel: Tektonika. Praha, 1968. info
  • Šín, Otakar: Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze. Praha, 1945. info
  • Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. 1. vyd. Praha: Supraphom, 1985. 323s. info
  • Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu 20. st.. 1. vyd. Panton. 1984. 175s. info
  • Jirák, K. B.: Nauka o hudebních formách. 6. přepracované vydání. Panton, 1985. 405s. info
  • Modr, Antonín: Hudební nástroje. 6. vyd. Supraphon, 1977, 311s. info
  • Čížek, Bohuslav: Hudební nástroje evropské hudební kultury. 1. vyd. Aventinum, 2002. 256s. info
  • Butterworth, Anna: Harmony in Practice. OUP Oxford, 288 s.
  • Hons, Miloš. Hudební teorie dnes a zítra. AMU, 2010, 175 s.
  • Thakar, Markand. Kontrapunkt. Základy hudební interpretace. AMU, 2012.
  • Burkhart, Charles. Anthology for musical analysis. New York: Schirmer, 2012.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, řízená diskuze. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet bude udělen za min. 70% docházku, seminární práci na zadané téma, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/H60235z