HF:H601852l Ansámblová hra I - Informace o předmětu
H601852l Ansámblová hra I
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/2. 5 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Cyrille Alexandre Oswald (přednášející)
Mgr. Jan Přibil, DiS. (přednášející)
Marián Ševčík (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %) - Předpoklady
- EVER( H601852z Ansámblová hra I )
Úspěšné přijímací řízení do bakalářského stupně studia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:B)
- Jazzová interpretace (program HF, Hbnji:B)
- Jazzová kompozice a aranžování (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vytvoření schopnosti hry v ansámblech variabilního obsazení (duo, trio, kvarteto, kvinteto atd.). Hra v těchto početně menších souborech má svá specifika od hry ve velkých tělesech (bigband, symfonický orchestr).
Studenti se učí respektovat spoluhráče jako partnery na pódiu či v nahrávacím studiu. Bohatší obsazení oproti sólovému hraní nutí spoluvytvářet a vnímat různé zvukové barvy a jejich kombinace; přispívá též k pregnantnějšímu rytmu. - Výstupy z učení
- Na základě praktické výuky v souborech student ovládá základní atributy ansámblové hry:
- spolehlivě intonuje, zná intonační a barevné odlišnosti jednotlivých nástrojů;
- je rytmicky i tempově přizpůsobivý;
- ovládá zásady ansámblového cítění (role jednotlivých hlasů);
- má povědomí o přístupu k interpretaci různých stylů;
- respektuje ostatní spoluhráče a toho, kdo vede zkoušky souboru;
Na základě těchto zkušeností student umí být rovnocenným spoluhráčem během zkoušek i při vystoupení. Je komunikativní, otevřený a přístupný kritickým názorům ostatních členů ansámblu. - Osnova
- V návaznosti na předchozí semestr i nadále práce v malých skupinách, s důrazem na preciznost, vzájemný kontakt hráčů, zvukovou pestrost a vynalézavost.
- Rozvíjení schopnosti hrát a ve všech aspektech spolupracovat s jiným subjektem.
- Vnímání vlastního hlasu v kontextu celkového zvuku a výrazu souboru.
- Schopnost interpretačně zvládnout komplikovanější skladby.
- Rozvíjení schopnosti interakce mezi sólisty a doprovodnými nástroji.
- Upevňování rytmické jistoty a souhry.
- Hraní pomalých a rychlých temp s důrazem na preciznost frázování a konzistenci tempa skladby.
- Práce s dynamikou.
- Prostor pro hraní studentských skladeb.
- Literatura
- The New Real Book – Volume 2. Petaluma, Sher Music, 1991.
- The New Real Book – Volume 1. Petaluma, Sher Music, 1988.
- Výukové metody
- Cvičení, koncertní vystoupení
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet
Účast ve výuce minimálně 70%
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H601852l