DSDZ400 From Page to Stage

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each odd Monday 16:30–18:00 17
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je co nejužší propojení dramaturgie, režie a scénografie při tvorbě základního prostorově-světelného konceptu divadelní inscenace. Posluchač je veden k uvažování o světle od počáteční dramaturgicko-režijní úvahy, přes prostorově-scénografickou koncepci až k samotné realizaci. Každá fáze je uvedena přednáškou pedagoga aktivního v daném oboru, postupně tedy dramaturga, režiséra, scénografa a světelného designéra. Tito pedagogové také práci studentů sledují a pravidelně konzultují. Předmět se zabývá dvěma klíčovými tématy: vztahem mezi textem, představivostí a tvorbou a konstruktivní spoluprací v rámci tvůrčího týmu inscenace. Předmět je koncipován tak, aby studenti mohli pracovat na bakalářských projektech ateliéru režie. Studenti všech zúčastněných oborů se setkávají jednou týdně na společném semináři, ve zbytku vyhrazeného času pracují samostatně ve skupinách a konzultují postup práce s pedagogy.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvováním předmětu student:
- rozvine své komunikační a prezentační dovednosti ("soft skills")
- bude schopen analýzy textu.
- bude schopen připravit prezentaci konceptu a dokumentaci nutnou k jeho realizaci
- získá zkušenost s prací v týmu
Syllabus (in Czech)
  • 1- 4. týden: Možnosti analýzy dramatického textu
  • Texty, které byly vybrány pro bakalářské projekty jsou postupně společně čteny a analyzovány za použití různých metod analýzy.
  • 5 – 7. týden: Možnosti režijního uchopení
  • Teoretický úvod o metodách režijní práce. V následujících týdnech režiséři jednotlivých projektů představují svou koncepci a postupné kroky a diskutují o nich s pedagogem a ostatními.
  • 8.- 10. týden: Možnosti scénografické a světelné koncepce
  • Teoretický úvod o metodologii scénografie a světelného designu. Výtvarníci prezentují různými metodami svou koncepci a diskutují o ní s pedagogy a ostatními. Preferovanými způsoby prezentace jsou: moodboard, skicy, počítačová vizualizace, storyboard.
  • 11.-13. týden: Příprava na realizaci, konzultace s jednotlivými pedagogy
  • 14. týden: Realizace
  • Realizace probíhá v souladu s harmonogramem zkoušek a konzultace se upravují podle něj. Všichni pedagogové zapojení do procesu se účastní alespoň jedné veřejné prezentace každého projektu. Předmět uzavře společná evaluace projektů a diskuze.
Literature
  • WOODBRIDGE, Patricie - TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visalizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.
  • FLIOTSOS, Anne (Ed.): – VIEROW, Wendy Vierow (Ed.). International Women Stage Directors. University of Illinois Press, 2013.
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatisches theater. Frankfurt am Mein: Verlag der Autoren, 2015.
  • BOGART, Anne. A Director Prepares: Seven Essays on Art and Theatre. Oxon/NYC: Routledge, 2001.
  • BABAK, Ebrahimian. Theatre Design, Behind the Scenes with the Top Set, Lighting and Costume Designers. Hove: RotoVision SA, 2006.
  • BOGART, Anne – LANDAU, Tina. Úhly pohledu. Praha: Divadelní ústav, 2007.
  • MITCHELLE, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015.
  • OFFORD, John. Lighting for "Romeo and Juliet": Patrick Woodroffe at Vienna State Opera. Cambridge: Entertainment Technology Press Ltd, 2002.
  • CASTAGNO, Paul. C.. New Playwrighting Strategies: Language and Media in the 21st Century. Oxon/NYC: Routledge, 2011.
  • THOMAS, James. Script Analysis for Actors, Directors, and Designers. Waltham: Focal Press, 2014.
  • DAVIS, Toni. Stage Design. Hove: RotoVision 2001.
Teaching methods
Seminar. Collective work. Consultations.
Assessment methods (in Czech)
1) 80% účast na seminářích
2) Realizace projektu (pedagogové přítomni na generální zkoušce, premiéře nebo jedné z repríz představení)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DSDZ400