DIFA:DRCZ207 Od literatury k divadlu - Course Information
DRCZ207 Od literatury k divadlu
Theatre FacultyWinter 2020
- Extent and Intensity
- 2/0/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Martin Reissner, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Řádné zapsání v příslušném ročníku studia
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět sleduje vazby mezi krásnou literaturou a dramatikou, a to od 19. století až do současnosti. Důraz je kladen na významné osoby působící v českých zemích (česky a německy píšící), které tvořily v oblasti krásné literatury i dramatiky. Představení autorů je rozčlěno dle významných reprezentantů jednotlivých období a uměleckých směrů: 1.Obrozenecké hledání češství: Václav Thám a Prokop Šedivý 2.Cizí a naše: Josef Kajetán Tyl 3.Solitéři dvou kultur: Mácha a Sabina 4.Světová prozaička a zapomenutá dramatička: Marie Ebnerová z Eschenbachu 5.Velikáni mezi divadlem a literaturou: Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer 6.Nová sebedůvěra a nové směry: Fráňa Šrámek, Viktor Dyk 7.Politik a apolitik: Alois Jirásek a Jiří Mahen 8.Literatura, výtvarno, divadlo: Josef Lada a Adolf Hoffmeister 9.Pátečníci literární a divadelní: Čapci, František Langer a Vladislav Vančura 10.Dětem i dospělým: Vítězslav Nezval, František Hrubín a Ludvík Aškenazy 11.Ne/oficiální autoři: Pavel Kohout a Milan Kundera 12.Celostní umění možného: Petr Nikl, Arnošt Goldflam, Zdeněk Svěrák
- Learning outcomes (in Czech)
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- základní orientace v české literatuře nové doby a získají povědomí o jinojazyčných literárních dílech s vazbou se středoevropskému prostředí
- základní orientace o česky píšících autorech věnujících se tvorbě v oblasti krásné literatury i dramatiky
- vymezit základní stylové, tematické a ideové tendence v jednotlivých obdobích z hlediska vazby dramatiky a krásné literatury
- argumentačně pracovat s nejnovějšími teoretickými a literárně-historickými poznatky o literární tvorbě v českých zemích (především česky psané, ale i psané německy)
- orientace v literární tvorbě českého jazyka pro dospělé i pro děti coby východiska dramatického zpracování. - Syllabus (in Czech)
- Obrozenecké hledání češství: Václav Thám a Prokop Šedivý
- Cizí a naše: Josef Kajetán Tyl
- Solitéři dvou kultur: Mácha a Sabina
- Světová prozaička a zapomenutá dramatička: Marie Ebnerová z Eschenbachu
- Velikáni mezi divadlem a literaturou: Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer
- Nová sebedůvěra a nové směry: Fráňa Šrámek, Viktor Dyk
- Politik a apolitik: Alois Jirásek a Jiří Mahen
- Literatura, výtvarno, divadlo: Josef Lada a Adolf Hoffmeister
- Pátečníci literární a divadelní: Čapci, František Langer a Vladislav Vančura
- Dětem i dospělým: Vítězslav Nezval, František Hrubín a Ludvík Aškenazy
- Ne/oficiální autoři: Pavel Kohout a Milan Kundera
- Celostní umění možného: Petr Nikl, Arnošt Goldflam, Zdeněk Svěrák
- Literature
- recommended literature
- Macura, Vl.: Znamení zrodu, H & H, Jinočany 1995, ISBN 80-85787-74-1.
- Kol.: Dějiny české literatury. Ed. F. Vodička, K. Dvořák. Praha, ČAV 1960.
- Novák, A.: Stručné dějiny literatury české. Olomouc, R. Promberger, 1946.
- Reissner, M.: Literature for Children and Young People 2016. Moravská zemská knihovna, Brno 2016. 74 strany, ISBN 978-80-7051-214-2
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška kombinovaná se seminární výukou, aktivní práce studentů s textem, práce s dobovými AV dokumenty a archiváliemi.
- Assessment methods (in Czech)
- průběžná individuální diskuse zaměřená na interpretaci textu, s nímž se studenti seznámili; záměřečné kolokviální vyhodnocení.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DRCZ207